تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمد یزدانی‌خرم، رییس فدراسیون کشتی

رئیس فدراسیون کشتی: مصاحبه‌های ایرنا دروغ است

فرنگیس محبی
[email protected]

با گذشت حدود یک ماه از پایان المپیک پکن بحث درباره‌ی ناکامی ورزشکاران ایرانی در این بازی‌ها همچنان ادامه دارد. به‌ویژه در کشتی که همواره مدال‌آورترین رشته‌ی ایران در مسابقات جهانی و المپیک بوده است.

این در حالی است که سهم کشتی از المپیک پکن تنها یک مدال برنز بود. پس از بازگشت کاروان ورزشی ایران از پکن و انتقاد برخی کارشناسان و مربیان کشتی از مدیریت فدراسیون کشتی ایران تلاش گسترده‌ای از سوی خبر‌گزاری جمهوری‌اسلامی ایران، ایرنا برای برکناری محمد یزدانی‌خرم، رییس فدراسیون کشتی آغاز شد.

در گفت ‌و‌ گویی با آقای یزدانی‌خرم نظر او را درباره‌ی دلایل عملکرد ضعیف تیم‌های کشتی ایران پرسیدم.

Download it Here!

در این دو سالی که به کشتی آمدم سعی کردم کار زیربنایی را شروع کنم مثل والیبال‌. اما خودتان می‌دانید که در دو سال، کشتی‌گیر ساخته نمی‌شود. هشت تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا کشتی‌گیر آماده المپیک شود.

آن کارهایی را که برای موفقیت در المپیک لازم بود انجام دادیم. اما کشتی‌گیران ما نمی‌توانند با چهار ماه تمرین مقام المپیکی کسب کنند بلکه باید دراز‌مدت در اردو باشند و بیشتر روی آن‌ها کار شود.

برای المپیک بعدی از همین الان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم نتایج در‌خشانی را برای ایران کسب کنیم.


محمد یزدانی‌خرم، رییس فدراسیون کشتی

آقای یزدانی‌خرم بسیاری از کشتی‌گیران سابق یا بعضی از صاحب نظران، مربیان یا سرمربیان را یکی از دلایل اصلی ناکامی کشتی‌گیران ما می‌دانند‌. مثلاً آقای طلایی یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست کشتی‌گیران آزاد را سرمربیان تیم ملی می‌دانست و تاکید داشت که شما درست قبل از المپیک پکن ایشان را تغییر دادید در حالی که می‌گفتند هم از نظر روحی و هم فنی با تیم نزدیک بودند. دلیل این تغییر قبل از المپیک چه بود؟

آقای طلایی نظر شخصی‌شان را گفته‌اند. وقتی ایشان را معرفی کردند‌، تا سال پیش کشتی می‌گرفتند و به‌عنوان کمک مربی به من معرفی کردند.

اصولاً کمک مربی‌ها را همراه تیم به المپیک نمی‌برند. دلیل ناراحتی ایشان این بود که می‌خواستند به‌عنوان مربی در کنار تیم حاضر باشند.

المپیک هم قوانینی دارد، تعدادی که ما می‌توانیم اعزام بکنیم خیلی محدود است. یکی از دلایل ناراحتی ایشان و خود من این بود که متاسفانه آن‌ها قبول نکردند که تعداد بیشتری را ببریم.

در نتیجه ایشان جا ماندند، من حتی ویزای ایشان را هم گرفته بودم‌، بلیط ایشان را هم گرفتم که خارج از دهکده باشند چون در دهکده راه نمی‌دادند که قبول نکردند.

خارج از این ایشان که از کشتی می‌خواهند به مربی‌گری بیایند، باید حداقل یک دوره سه چهار ساله و کلاس‌های مخصوص را سپری کنند، تجربه پیدا کنند تا امکان مربی‌گری داشته باشند. به هر حال این ناراحتی‌ها همیشه در ورزش وجود دارد.

اما در‌مورد دلیل ناکامی باید بگویم که مربیان و کشتی‌گیران باید بیشتر از این کار کنند. در والیبال که حضور داشتم بازیکنان ۱۱ ماه را در اردوی آماده‌سازی در اختیار مربی بودند. انشاءالله در آینده این مشکلات حل خواهد شد.

به‌غیر از این‌که فکر می‌کنید بیشتر باید کار کنند کلاً از سرمربیان راضی بودید؟ یعنی فکر می‌کنید انتخاب‌های درستی انجام شده بود؟

این روشی بود که از گذشته متداول بود. اما این روش‌ها دیگر در دنیا پسندیده نیست‌. با قانون جدیدی که الان در کشتی حاکم شده یک کشتی‌گیر باید چهار کشتی بگیرد و بعضی وقت‌ها در فاصله کم زمانی باید این چهار کشتی را بگیرد.

بنابراین باید قدرت بدنی و تمرینات‌شان آن‌قدر بالا باشد که توانایی گرفتن چهار کشتی پشت سر هم را داشته باشند. در حالی که اکثر کشتی‌گیران ما بعد از یکی دو کشتی دیگر نتوانستند کشتی بگیرند.

این نشان می‌دهد کشتی‌گیران، آمادگی لازم هم از لحاظ جسمی و هم روحی برای حضور در این میادین سخت را نداشتند. باید برای موفقیت، تمریناتی مطابق استانداردهای جهانی داشته باشیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.


محمود معزی‌پور بعد از ناکامی کشتی‌گیران ایران در المپیک

شما در فدراسیون والیبال خیلی موفق عمل کردید و از حاشیه‌ها هم به دور بودید. چه تفاوتی بین این دو فدراسیون می‌بینید و چرا همیشه‌ در کشتی حاشیه زیاد است؟

کلاس والیبال با کلاس کشتی خیلی تفاوت دارد. چون ورزشکاران والیبال و کشتی از اقشار متفاوت جامعه هستند. معمولاً والیبال و بسکتبال به ورزش های دانشگاهی معروف‌اند.

اما می‌گویند کشتی یک ورزش کارگری است‌، چون قشر دیگری از جامعه در این حوزه فعال‌اند. از نظر مذهبی، خانوادگی و اطاعت ورزش خوبی هم هست.

به‌طور کلی کار کردن در این رشته مشکلات خاص خود را دارد مخصوصاً که کشتی ورزش اول کشور است و ما مطابق انتظاراتی که مردم دارند نتوانستیم کار بکنیم و نتوانستیم امکانات مهم‌اش را فراهم بکنیم.

با وجود آن‌که در این دو ساله سعی کردم بهترین حقوق، بهترین لباس‌، بهترین غذا‌، مسافرت و بهترین آن چیزهایی را که در اختیار من بوده است برای‌شان فراهم کنم، اما همان‌طور که تو‌ضیح دادم با این‌ها نمی‌توان به جنگ ابر‌قدرت‌ها رفت و باید بیشتر کار کرد.

اعتقادم این است که باید مربیانی داشته باشیم که به علم روز آگاهی داشته باشند. اقوام و فامیل باید در کنار تیم باشند که من این‌ها را فراهم کردم.

به دلیل مدت کوتاه آن‌طور که ما توقع داشتیم جواب نداد و همچنین کشتی‌گیران ما فرهنگ استفاده از این ابزار را هم نداشتند.


آقای یزدانی‌خرم همان‌طور که اطلاع دارید خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران «ایرنا» مدت‌هاست که تلاش‌هایی را برای برکناری شما آغاز کرده است و در نظر‌خواهی‌هایی که از پیشکسوتان و مربیان و کشتی گیران به‌عمل آوردند، از قول آن‌ها اعلام کردند که بخش زیادی از این شکست‌ها مربوط به عملکرد رییس فدراسیون است‌. آیا شما تحت این فشارها استعفا خواهید داد یا هنوز معتقد هستید که می‌توانید برای این فدراسیون مفید باشید.

هر آدم عاقلی وقتی سوال‌های شما و جواب‌های من را بشنود‌، متوجه می‌شود که من در این فدراسیون کار کرده‌ام. منتهی عده‌ای بودند که من اشاره‌ای به آن‌ها نکردم و آن‌ها پاک‌سازی شدند‌. هر فدراسیونی که بر سر کار می‌آید افرادی هستند که خواسته‌هایی دارند. این افراد بعد از نرسیدن به اهداف‌شان جوسازی می‌کنند.

اکثر مسوولینی که در عرصه‌ی کشتی خوشنام و پاک هستند در حال همکاری با ما هستند. همیشه در فدراسیون‌ها چند نفری هستند که متاسفانه مسایل اخلاقی داشته‌‌اند و من آن‌ها را کنار گذاشته‌ام و بعضی‌ها هم هستند که من آن‌ها را کنار گذاشتم و آبروی‌شان را هم حفظ کردم که افراد سرشناسی در جامعه هستند.

اما دلیل اصلی جو‌سازی‌های ایرنا، حضور چند نیروی پاک‌سازی شده در فدراسیون کشتی است که در ایرنا پست گرفته‌اند و مسوول شده‌اند و اکثر گفت و گوهایی را که گرفته‌اند دروغ است.

اگر سایت فدراسیون کشتی را نگاه کنید، تمام کسانی را که ایرنا گفته با آن‌ها گفت و گو کرده با ما هم گفت و گو کردند و ۸۰ درصد آنان، ۱۰۰ درصد حرف‌های‌شان را پس گرفتند و گفتند حرف‌های منتشر شده از سوی آنان بیان نشده بود و خبرگزاری ایرنا از قول آن‌ها دروغ نوشته است.

ما حتی صدای آن‌ها و این گفت و گو‌ها را برای نمونه و مشاهده مردم روی سایت فدراسیون کشتی گذاشتیم. به هر حال ما متاسف هستیم که افرادی جامعه را چنین آلوده می‌کنند و دروغ می‌گویند.

البته ما از آن‌ها شکایت کرده‌ایم که امیدواریم در چند روز آینده به این شکایت‌ها رسیدگی شود و دیگران هم متوجه شوند که مملکت قانون دارد و دیگر نمی‌توانند این‌گونه حرف‌ها را به دروغ بزنند.

اتفاقاً مسوول ایرنا یک سایت اینترنتی هم دارند و توهین‌های زیادی به ما کرده است که من شکایت کرده‌ام و در دادگاه او حضور پیدا کردم و برای قاضی توضیحاتی دادم.

ایشان حدود هشت ماه است که مرتب به من توهین می‌کند و به‌اصطلاح من را از خانواده‌ی کشتی نمی‌داند. در حالی که ایشان باید بفهمند که مدیر، مدیر است. حالا چه گوش‌اش شکسته باشد، چه کشتی‌گیر باشد و چه نباشد.

من مدیر این جامعه هستم. زندگی‌ام را روی این کار گذاشتم. ۲۰ سال است که من رییس فدراسیون هستم. کارنامه من هم در والیبال مشخص است.

ایشان هر مطلبی را که علیه من بنویسد، شخصیت خودش را پایین آورده چون شخصیت من را که دیگر نمی‌تواند پایین بیاورد. مردم ایران من را می‌شناسند‌. این‌ها هم پست و شغل‌شان موقتی است چند ماه دیگر رفتنی هستند. ما از این چیزها زیاد دیده‌ایم.


Farangis Mohebbi
Interview, M. Yazdani Khorram
(Head of Iran Wrestling Federation)

نظرهای خوانندگان

ایرنا که تکلیفش معلومه که از وقتی احمدی نژاد سرکار آمد تبدیل به شعبه روزنامه کیهان شد و دیگر حالت خبرگزاری را ندارد و در واقع کارش حمله به این و آن است. دولتیها هم مثل اینکه حالشان نیست که داشتن چنین خبرگزاری ای فقط آبروی آنها را می برد، الیته اگر داشته باشند.

-- یحیی ، Sep 28, 2008

این آقا در فدراسیون والیبال خیلی خوب کار کرد که نتیجه اش در یکی دو سال گذشته معلوم شد و همین هفته که تیم ملی ایران قهرمان آسیا شد. علت موفقیتش هم این بود که فدراسیون والیبال جای تروتمیز و بدون دسته بندی است و به او فرصت دادند تا کار کند. اما فدراسیون کشتی فرق دارد. تمام کسانی که در اطراف کشتی هستند، قهرمان سابق، مربی سابق و رئیس فدراسیون سابق هستندو همه شان مدعی ریاست. از این رو بیشتر از آنکه با مسوولان همکاری کنند در کارشان خرابکاری میکنند که طرف بی آبرو شود و پی کارش برود، بلکه اینها جایش را بگیرند. یزدانی خرم خودش به تفاوت این دو فدراسیون اشاره کرده اما همه اش را نگفته. در هرصورت کار سختی در پیش دارد.

-- احمدی ، Sep 28, 2008

اینکه ایرنا به عنوان خبرگزاری دولتی ایران با یزدانی خرم چپ افتاده باعث نشود که ما چشممان را بر روی اشتباهات رئیس فدراسیون کشتی ببندیم و ایشان را به قهرمان میدان بدل کنیم. روی کار آمدن یزدانی خرم با مشکل همراه بود. من که از نزدیک این ورزش را دنبال می کنم خوب می دانم که ایشان ... ... ... ... ... .. به او رای بدهند و بعد جز مواردی انگشت شمار همه را برکنار کرد. مربیان موفق و دارای گرایشهای علمی را از صحنه کشتی حذف کرد و مربیانی دارای ایده های کهنه و منسوخ را جانشین آنها کرد. انگیزه را در جوانان کشت. این سوال را از شما می پرسم: آیا کسی که در فدراسیون والیبال موفق بوده الزاماً در فدراسیون کشتی هم موفق خواهد بود؟ آیا این نحوه انتخاب روسای فدراسیون با اصل تخصص گرایی و شایسته سالاری منافات ندارد؟ دوره طلایی ورزش، از جمله ورزش کشتی را در 10-8 سال پیش به یاد آورید تا به ایراد اصلی پی ببرید: باند بازی در تمامی سطوح در کشتی نیز جریان دارد و این امر انگیزه را از ورزشکار سلب می کند. راستی چرا رادیو زمانه سنگ یزدانی خرم را به سینه می زند؟!!!

-- مهتاب ، Sep 28, 2008

مشکلات کشتی،زاییده ی ساختار وحشتناک ورزش و به طریق اولی مشکلات ناامید کننده ی اجتماع است.المپیک فقط نشان می دهد که با صرف پول هنگفت و دادن وعده های آن چنانی به ورزشکاران هم نمی توان مشکلات عدیده ی اجتماعی و روانی ورزش را حل کرد.المپیک جایگاه ما را در دنیا بدون هیچ سانسوری نشان می دهد!اما کشتی...مازندرانی ها به کشتی دوست بودن،معروفند.به عندان یک مازندرانی کشتی دوست،از زحمات آقای یزدانی خرم قدر دانی می کنم و اطمینان دارم که با گذشت زمان قابلیت های خود را نشان خواهد داد.

-- کاوه ، Sep 28, 2008

در کشورهای پیشرفته که معمولا در میادین ورزشی هم کاملا موفق هستند، فدراسیونهای ورزشی به صورت شرکتهای تجارتی اداره میشوند. رئیس فدراسیون یا هر اسم دیگری که بعضی کشورها رویش میگذارند و اکثر اعضای هیأت مدیره، مدیرانی هستند که کار اصلی شان مدیریت مالی و اداری، کسب درآمد و تأمین احتیاجات کادر فنی است. این فدراسیونها کادر فنی قوی دارند که معمولا در رأس آن یک شخص وارد به ورزش هست که امور ورزشی فدراسیون را اداره میکند. در ایران هم باید اینطور باشد تا بتوانند در میادین بین المللی رقابت کنند. یزدانی خرم یک مدیر است که مدیریت خود را در فدراسیون والیبال نشان داد در حالیکه شاید هرگز والیبال بازی نکرده باشد. منتهی گرفتاری ای که دارد این است که فدراسیون کشتی جای تمیزی نیست و خیلیها میخواهند او شکست بخورد و از این جهت برایش کارشکنی میکنند. اینجاست که او باید مدیریت واقعی خودش را نشان دهد و برای همیشه فدراسیون کشتی و ورزش کشتی ایران را از شر این انگلها خلاص کند.

-- فاضل کریمی ، Sep 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)