تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتصاب معلمان انگلیس

فرنگیس محبی
[email protected]

پنج‌شنبه هفته گذشته نیمی از مدارس انگلستان و اسکاتلند به سبب اعتصاب بیش از ۴۰۰ هزار معلم و کارمندان مدارس تعطیل شد.

در این اعتصاب که از سوی اتحادیه ملی معلمان بریتانیا سازمان داده شده و همراه با تظاهرات معلمان در لندن و سایر شهرهای بزرگ این کشور بود، معلمان خواستار اضافه شدن حقوق خود به میزان بیش از چهار درصد شدند.

این درحالی است که دولت بریتانیا در سال گذشته تنها با دو درصد اضافه حقوق معلمان موافقت کرد. به گفته اتحادیه کارکنان آموزش و پرورش این میزان، کمتر از نرخ تورم است و زندگی معلمان جوان را با مشکل روبرو کرده است.

کریستین بلوئ ر، معاون دبیر کل اتحادیه ملی معلمان می‌گوید که بر اثر این کمبود حقوق، مدارس لندن با مشکل استخدام معلم روبرو هستند.

به گفته خانم بلوئر، حقوق معلمان جوان از میزان متوسط حقوق معلمان بسیار کمتر است و آن‌ها در عین حال مجبور هستند که وام‌های دوران تحصیل خود را نیز بازپرداخت کنند. از این رو فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاه‌ها، حاضر به کار در وزارت آموزش و پرورش نیستند که در نهایت به ضرر دانش آموزان است.

اما اد بال، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا در عین حالی که می‌گوید یک نهاد مستقل به تقاضای معلمان رسیدگی خواهد کرد، معتقد است که اعتصاب معلمان به ضرر دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که بسیاری از پدر و مادران و معلمان از این‌که گروهی از معلم‌ها که به گفته او در اقلیت قرار دارند، کار مدارس را مختل کرده‌اند، خشمگین هستند.

اما خانم بلوئر می‌گوید که کمیته اجرایی اتحادیه ملی معلمان، با دقت تاریخ اعتصاب را انتخاب کرده که هم‌زمان با امتحانات دانش آموزان نباشد. و از آن گذشته اعضای اتحادیه، معلمان حرفه‌ای هستند که همه تلاش خود را برای آماده کردن دانش آموزان در ایام امتحانات به کار می‌بندند.

این ادعاهای ضد و نقیض مقامات دولتی و اتحادیه‌ها را با شاهرخ پیرنیا، معلم و کارشناس آموزش و پرورش در لندن مطرح کردم.

Download it Here!

«‌اولا پدر و مادرها حق دارند. هر چه بگویند حق دارند. چون معلم، وظیفه‌اش این است که سر کارش حاضر بشود و مواظب بچه‌ها باشد. ولی مطمئن باشید اگر این اعتصاب در هر زمانی بود، باز هم این اعتراض می‌شد.

اگر اول سال بود می‌گفتند تازه سال شروع شده. اگر پیش از امتحانات بود می‌گفتند به علت امتحانات است. اگر سه ماه پیش بود، باز یک بهانه دیگری می‌آوردند. به هرصورت حق با پدر و مادرها‌ست. ولی باید این حق را هم به معلمان داد که با توجه به این گرانی سرسام آوری که تقریباً می‌شود گفت روز به روز دارد در لندن و در تمام انگلیس به چشم می‌خورد، خب معلم‌ها هم مثل بقیه اقشارجامعه حق دارند که اعتصاب بکنند.

این حق را نباید از آن‌ها گرفت. اعتصاب، حق هر آدمی است که وقتی مخالف یک موضوعی است و طرف حرف او را گوش نمی‌کند، مسلماً باید اعتصاب بکند.

عده‌ای که مخالف بالا رفتن حقوق معلمان هستند می‌گویند که معلم‌ها در تمام مدت تعطیلات مدارس که به هرحال در بریتانیا هم کم نیست، ‌کار نمی‌کنند و در تمام این مدت تعطیلات، حقوق هم می‌گیرند. به همین جهت به اعتقاد آن‌ها میزان حقوق‌شان از بقیه کارمندان دولت کمتر است. آیا به نظر شما این استدلال عادلانه است؟

نه، این را من عادلانه نمی‌دانم. کسانی که این مطالب را می‌گویند باید توجه داشته باشند که کار معلم با آن پنج شش ساعتی که در مدرسه هست، تمام نمی‌شود.

وقتی به منزل می‌رود باید تازه شروع کند به تصحیح تکالیف شاگردهایش. اگر احیانا ورقه امتحانی هست، ورقه‌ها را تصحیح کند، برنامه‌ای بریزد و علاوه بر آن کارهای دیگری هم هست که نه تنها در طی سال تحصیلی انجام می‌شود، در تابستان باید انجام بشود. باید برنامه درسی بریزند. امتحانات تجدیدی هست. احیاناً کارهای دیگری را که از طرف مدرسه به آن‌ها رجوع می‌شود، باید انجام بدهند.


۴۰۰ هزار معلم برای افزایش حقوق در انگلیس و اسکاتلند اعتصاب کردند

بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که فقط به خاطر دو ماه یا شش هفته در تابستان معلمان تعطیل هستند و حقوق می‌گیرند، حق اعتصاب ندارند. حتماً علت اعتصاب، این نیست و مسایل دیگری هست که خب گفتن آن‌ها یک مقدار سخت است.

حساسیت شغل معلم‌ها باید مورد نظر قرار بگیرد. توقعات بالای پدر و مادران هم مشهود است. تعدد دانش آموز در کلاس‌ها هم همین‌طور.

خیلی مسایل دیگر هست که معلمان با آن‌ها رودررو هستند و ‌بار سنگین روانی را در آن‌ها ایجاد می‌کند. خب احتیاج دارند که در تابستان هم حداقل‌ دو سه هفته‌‌ یا پنج شش هفته‌ای خستگی در کنند و گرنه این‌ها ماشین هم اگر باشند، از کار می‌افتند.

به‌طور کلی در خیلی از کشورهای غربی، سطح زندگی معلمان و حتی استادان دانشگاه‌ها هم نسبت به سایر طبقات پایین‌تر است و فکر می‌کنم در بریتانیا هم همین‌طور است. درحالی‌که ما می‌بینیم که در مقایسه، مدیران مدارس، حقوق‌های خیلی بالاتری می‌گیرند. فکر نمی‌کنید این اختلاف بیش از حد حقوق ما‌بین طبقات مدارس مفید نباشد‌؟

مسلماً یک مدیری که یک مدرسه هزار نفری را دارد اداره می‌کند ،باید بیشتر حقوق بگیرد. مسوولیت مدیر، بسیار خطیر است. کار او هم در یک سطحی است که باید حقوق او بیشتر باشد.

چرا ما این قضیه را از این دیدگاه به آن توجه نکنیم که تعداد محدودی از مدیران مدارس مثلاً حدود ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار پوند در سال حقوق می‌گیرند. این را مقایسه بکنید با حقوق یک وکیل دعاوی، با یک طبیب، با یک دندانساز. خواهید دید که باز هم این مدیر خیلی کمتر می‌گیرد.

ما به این نکته توجه نداریم که اگر هم این مدیر و هم این معلم نباشند، آن وکیل نخواهد بود، آن طبیب هم در آینده نخواهد بود. چرا ما به این نکات توجه نمی‌کنیم.

مسلم است که مدیر یک مقدار بیشتر حقوق می‌گیرد. ولی این دلیل نمی‌شود که معلم اینقدر کم حقوق بگیرد. به معلمان پیشنهاد کردند که حقوق شما را حدود دو درصد اضافه می‌کنیم. این دو درصد کافی نیست. برای این‌که خودتان استحضار دارید که مخارج روزمره زندگی در انگلیس بسیار بالاتر از دو درصد است. میزان تورم بالاتر از دو درصد است. رکودی که دارد پیش می‌آید، خیلی اثر می‌گذارد.

برای یک خانواده معمولی شاید در ماه صد پوند، تفاوت مخارج هست. این را چطور باید تامین بکنند؟ شما استحضار دارید که علاوه بر معلمین، دیروز به‌طور اتفاقی کارمندهای بخش‌های دیگر دولتی هم اعتصاب کرده بودند و حتی در آینده هم اعتصاب خواهند کرد.

ولی وقتی ۲۰۰ هزار معلم در یک اعتصابی شرکت می‌کنند، باید به این‌ها توجه بشود. اگر نشود، دولت ضرر خواهد کرد. همان‌طوری که دیروز ۴۴ میلیون پوند به دولت ضرر وارد شد.

***

در عین حال گوردون براوون نخست وزیر بریتانیا برای کنترل نرخ تورم، سیاست پایین نگاه داشتن اضافه شدن حقوق‌ها را در پیش گرفته است که شامل حقوق معلمان نیز می‌شود. اما اتحادیه ملی معلمان اعلام کرده‌اند که اگر به تقاضای معلمان رسیدگی نشود، اعتصاب‌های یک روزه ادامه پیدا خواهد کرد.


Farangis Mohebbi
Interview, Shahrokh pirnia
(Lecturer in University of London)

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)