تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا

شب پسرها و دخترها در جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا

زویا امین

دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا چنان با استقبال مردم روبه‌رو شد که نیم ساعت قبل از شروع مراسم تمام ۸۵۰ صندلی سالن و همین‌طور ۱۵۰ صندلی کمکی پر شد و تعداد زیادی از تماشاگران تا آخر مراسم در راهروهای داخل و بیرون سالن سر پا ایستادند.

Download it Here!

در دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا که ۳۰ مهر‌ماه از ساعت ۷ تا ۱۱ شب در محل اریکه ایرانیان برگزار شد، شرکت تعداد زیاد هنرمندان عرصه‌ی سینما حاکی از جدی گرفتن این جشنواره توسط آن‌ها بود.

پچ‌پچه‌هایی در سالن در مورد مراسم دیگری که روز گذشته برگزار شده بود و بیشتر صندلی‌های هنرمندان خالی مانده بود درگرفته بود.

در این مراسم به هشت هنرمند برگزیده در عرصه طنز «سینی نقره‌ای شاغلام نشان» اهدا شد. مجری این برنامه مانند سال گذشته علیرضا خمسه بود که با نکته‌سنجی‌های به‌موقع خود بر شور مراسم می‌افزود.


تئاتر کمدی «سیاه‌بازی» (عکس: زمانه)

اولین برنامه این جشنواره تئاتر کمدی «سیاه‌بازی» بود که همراه با موسیقی زنده توسط یک خانم کمانچه‌ نواز و یک آقای دف نواز اجرا شد.

سیاهِ داستان با استفاده از ابزاری که معمولاً در برنامه‌های طنز کمدی تلویزیون استفاده می‌شود، مثل سیخ و دایره و... و حرکات موزون و مسخره‌بازی سعی داشت محدودیت‌های سینمای کمدی را به چالش بکشد که اگر جز این‌ها را اجرا کنند مورد بازخواست قرار می‌گیرند یا اصلاً اجازه‌ی نمایش به آن‌ها داده نمی‌شود و راجع به هر شغلی باشد آن صنف شکایت می‌کند.

سپس از خداداد عزیزی به خاطر آن تک‌گل شادی‌آفرینش به استرالیا که باعث شد مردم با شادی به خیابا‌ن‌ها بریزند تقدیر شد.

با نشان فیلم این گل و همین‌طور شادی خیابانی، مردم سالن به وجد آمده و بارها برای خداداد کف زدند. خداداد عزیزی در مصاحبه‌ای با مسوولین مجله‌ی گل‌آقا که در سالن پخش شد سوژه‌ای برای کشیدن کاریکاتور از خودش ارائه داد و گفت:

می‌گویند من وقتی می‌خندم، چشم‌هایم کاملاً بسته می‌شود و این فرصت خوبی‌ست که دزد جیب‌هایم را بزند. علیرضا خمسه هم گفت ژاپنی‌ها خداداد را این‌طور صدا می‌زنند: «تو مایی ‌یا ما تو»


ثریا قاسمی، مریلا زارعی و پوپک صابری، هنگام اهدای جایزه به سعید پورصمیمی(عکس:زمانه)

بعد از این لحظات شادی آفرین، توزیع سینی‌های نقره‌ای و تلویزیون‌های پلاسمای ۴۲ اینچ آغاز شد: ثریا قاسمی، مریلا زارعی و پوپک صابری برای دادن جایزه به سعید پورصمیمی به خاطر یک عمر تلاش برای سینمای کمدی به روی سن فراخوانده شدند.

ثریا قاسمی از سال‌های ۴۲ و ۴۳ و از خاطراتش از بازی با سعید پورصمیمی در تئاترهای حمید سندریان گفت و سپس اولین سینه نقره‌ای را به او تقدیم کرد.

پوپک صابری صاحب امتیاز نشریه گل‌آقا با اشاره به جمعیت زیاد حاضر در سالن اظهار امیدواری کرد که جشنواره‌ی بعدی در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری برگزار شود که با تشویق حاضرین مواجه شد.

پس از نمایش انیمیشنی زیبا در مورد زندگی از کودکی تا زمان حال منوچهر احترامی، معلوم شد دومین سینی‌نقره‌ای متعلق به کیست. رویا تیموریان، هوشنگ مرادی کرمانی و رضا کیانیان برای دادن جایزه به او به روی سن آمدند و سخنانی ایراد کردند.

رویا تیموریان گفت بچه‌های من با داستان‌های احترامی بزرگ شده‌اند و کیانیان به شوخی اضافه کرد که زمانی کتاب‌های منوچهر احترامی مرا بدبخت کرده بود. چون شاید روی هم تا به‌ حال ۱۰۰ هزار بار برای بچه‌هایم خوانده‌ام.


رویا تیموریان، منوچهر احترامی و هوشنگ مرادی کرمانی (عکس: زمانه)

مرادی‌کرمانی هم به طنزی شیرین گفت: انگار امشب «شب پسرهاست» چون هم آقای پورصمیمی و هم آقای احترامی ازدواج نکرده‌اند.

مرتضی احمدی دقایقی با آرش اسلامی، پسر هادی اسلامی و همین‌طور نوه‌ی کوچک او که هر دو با تمبک او را همراهی می‌کردند، ضربی‌‌خوانی کرد و شادی حاضران در سالن را صد چندان کرد.

به‌خصوص که شعر معروف دکتر امینی یعنی : «صغری خانم حال شما چطوره، شوهر امسال شما چطوره» را تقریباً همه بلد بودند.


مرتضی احمدی به همراه پسر و نوه‌ی هادی اسلامی (عکس: زمانه)

علیرضا خمسه خطاب به آقای مرادی کرمانی که گفته بود امشب شب پسرهاست گفت «شب دخترها» هم هست و چهره‌ی برگزیده‌ی بعدی را خانم مرضیه برومند (که او هم تا‌ به‌ حال ازدواج نکرده) معرفی کرد.

سپس گزیده‌ای از فیلم‌های خانم برومند پخش شد که ترانه‌هایش با همراهی حاضرین در سالن خوانده شد. مثل: خونه‌ی مادربزرگه، مدرسه موش‌ها، آرایشگاه زیبا، هتل و...

جالب این‌که رضا بابک، پرویز پور‌حسینی، سعید پورصمیمی هم‌دوره‌ای‌های قدیم خانم مرضیه برومند برای دادن سینی ‌نقره‌ای به او به‌خاطر بهترین کارگردان کمدی تلویزیونی فراخوانده شدند.

کمی در مورد گذشته و سن و سالشان با هم شوخی کردند و رضا بابک برای او شعر طنزی خواند با این مضمون که اگر تو چهل، پنجاه، شصت، هفتاد ساله هم که باشی هنوز جوانی.


مرضیه برومند، رضا بابک و پرویز پورحسینی (عکس: زمانه)

جعفر والی از پیشکسوتان صحنه تئاتر به روی صحنه آمد و دقایقی صحبت کرد و با تشویق شدید حاضران مواجه شد.

چهره‌ی برگزیده‌ی بعدی اصغر فرهادی بود که جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌‌نویس عرصه‌ی طنز را از دست فاطمه‌ معتمد‌آریا و فرهاد توحیدی دریافت کرد.

فاطمه معتمد‌آریا گفت این چنین پرشور برگزار شدن این جشنواره نشان داد که سینمای طنز باید بیش از این‌ها جدی گرفته شود.


فاطمه معتمدآریا، فرهاد توحیدی و علیرضا خمسه (عکس: زمانه)

گیتی صفرزاده که جشنواره آن‌ شب با کوشش‌های فراوان او به ثمر رسیده بود، همراه با حمید لولایی برای دادن جایزه‌ی بهترین بازیگر کمدی مرد عرصه‌ی طنز که کسی نبود مگر «رضا عطاران» به روی صحنه آمدند.

رضا عطاران موقع رفتن به روی سن با کف شدید و مرتب حاضرین مواجه شد. سر خواندن رای هیات داوران بین صفر‌زاده و لولایی مقادیری شوخی و تعارف رد و بدل شد و آخر خود عطاران مجبور شد رای خود را بخواند و او هم در مورد سایز و مارک تلویزون ۴۲ اینچ کمی شوخی کرد.


رضا عطاران و حمید لولایی (عکس: زمانه)

جایزه‌ی بهترین بازیگر زن کمدی سینما به «ژاله صامتی» رسید که توسط حمید جبلی به او اهدا شد. قرار بود محمد مطیع که بعد از سال‌ها دوری به میهن برگشته هم همراه جبلی حضور داشته باشد که به علت تداخل با زمان فیلمبرداری‌ نتوانست. جبلی گفت بازی‌های خانم صامتی در فیلم‌های مختلف به راستی که به‌یادماندنی است.

جایزه‌ی بهترین تهیه‌کننده به جمال ساداتیان که فیلم «دایره زنگی» از تولیدات اوست اهدا شد. یدالله صمدی و سیروس ابراهیم‌زاده رای او را به صورت نمایشی و گفتاری به‌خصوص که باعث خنده‌ی حاضرین شد، خواندند.

ساداتیان از سختی‌هایی که سر پخش فیلم مزبور کشیده بود صحبت کرد و اظهار امیدواری کرد شرایط ممیزی بهتر شود.


ژاله صامتی، حمید جبلی و علیرضا خمسه (عکس: زمانه)

و اما هشتمین و آخرین جایزه‌ی گل‌آقایی:

داوود رشیدی بازیگر مشهور سینما و تلویزون که از هیات داوران این جشنواره بود به همراه سیروس الوند و ابوالحسن داوودی، کمال تبریزی را به عنوان بهترین کارگردان فیلم‌های طنز معرفی کردند و آخرین سینی شاه‌غلام نشان را به او اهدا کردند.

وقتی سیروس الوند اعلام کرد که محمدرضا خاتمی در سالن حضور دارد و با حسرت گفت جای برادرش محمد خاتمی خالیست! جمعیت سالن یک‌پارچه برای او دست زدند.

در پایان و در بیرون سالن از میهمانان با ساندویچ سه‌گوش و آب‌میوه و ماست و آب‌معدنی پذیرایی شد و بازار گپ و گرفتن عکس و امضا گرفتن از بازیگران داغ بود.

Share
در همین رابطه
۱۲ فیلم در دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا

نظرهای خوانندگان

خوندن این گزارش خیلی کیف داد. 29 مهر درست یک روز قبل از این جشنواره در دیدار هنرمندان با رئیس جمهور هیچکدوم از اینا نرفتن:) نشون می‌ده اینها به بخش خصوصی اطمینان بیشتری دارن تا ارگان‌های دولیت

-- Anita ، Oct 22, 2008

salam and good luck

-- هوتن ، Jan 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)