تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حکم سنگسار دو خواهر لغو شد

آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه دستور لغو حکم سنگسار دو خواهر را که به «زنای محصنه» متهم شده بودند، صادر کرده است.

عالی‌ترین مرجع قضائی ایران ۱۵ بهمن ماه سال گذشته حکم سنگسار این دوخواهر را تائید کرده بود.

زهره کبیری ۲۷ ساله و آذر کبیری ۲۸ ساله، دو خواهر جوان ساکن محله خادم‌آباد، در حاشیه شهریار - نزدیک کرج- هستند که با ‏شکایت شوهر یکی از این دو زن، در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ بازداشت شدند.

آنها با این‌که یک‌بار بنا به حکم دادگاه، ۹۹ ضربه شلاق خوردند در حکمی دیگر این بار به سنگسار محکوم شدند.

جابر صولتی وکیل این دو زن در گفتگو با رادیو زمانه با اعلام این خبر گفت: «برای این پرونده دو بار حکم صادر شده بود و زمانی که حکم قطعیت یافت و برای اجرا رفت، من وکالت این پرونده را بر عهده گرفتم و از طریق دادستانی کل کشور، با بیان اشکالات پرونده، درخواست تجدید نظر کردم.»

وی اضافه کرد: «بر اساس این درخواست، آقای شاهرودی رئیس قوه قضائیه این حکم را خلاف بین شرع و قانون تشخیص دادند و دستور لغو آن و رسیدگی مجدد به پرونده را صادر کردند. حالا ممکن است که قضات جدید باز هم بر حکم قبلی اصرار بورزند و ممکن است که نقض بکنند و حکم برائت بدهند.»

براساس گزارش‌ها، این دستور شنبه گذشته هفدهم مهرماه صادر شده و پرونده آنها به شعبه هم‌عرض (شعبه ۷۷ دادگاه کیفری استان) برای رسیگی ارجاع خواهد شد.

۱۵مرداد ماه امسال نیز سخنگوی قوه قضائیه از لغو حکم چند زن و مرد محکوم به سنگسار خبر داده بود.
قوه قضائیه در آن زمان، پس از آن‌که فعالان حقوق بشر از سنگسار قریب الوقوع ۹ زن و مرد که این دو خواهر نیز در میان آنها بودند، ابراز نگرانی کردند،دستور لغو این احکام را صادر کرد.

آقای ‌شاهرودی یکبار در اواخر سال ۲۰۰۲ با صدور دستوری اجرای حکم سنگسار در ایران را متوقف کرد.
اما با این حال، جعفر‌کیانی در ژوئیه سال ۲۰۰۷ به دلیل ارتکاب زنای محصنه در روستایی در استان قزوین سنگسار شد که این اقدام واکنش تند بین‌المللی را به همراه داشت.

در جمهوری اسلامی، جرم‌هایی همچون قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر در مقیاس بزرگ و زنای محصنه، مجازات مرگ دارد.
براساس قوانین موجود ایران، مجازات زنای محصنه سنگسار است.

در اجرای حکم سنگسار و بر اساس ماده ۱۰۲ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مردان باید تا کمر و زنان تا سینه در گودال دفن شوند و «بزرگی سنگ در رجم نباید به حدی باشد که با اصابت یک یا دو عدد شخص کشته شود، همچنین کوچکی آن نباید به اندازه‌ای باشد که نام سنگ بر آن صدق نکند».

در ماده ۱۰۱ نیز آمده است که حاکم شرع باید مردم را از اجرای حکم سنگسار آگاه کند و حداقل سه نفر از مومنین باید در این امر شرکت کنند.

زنای محصنه، ارتباط جنسی مرد یا زن متاهل با فرد دیگری است و در قانون مجازات اسلامی یکی از سخت‌ترین مجازات‌ها برای آن در نظر گرفته شده است.
به غیر از ایران، سنگسار در کشورهای افغانستان، سودان، نیجریه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز مجازاتی رایج است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
استقبال عفو بین‌الملل از «تعلیق سنگسار»
لغو حکم چهار محکوم به سنگسار در ایران

نظرهای خوانندگان

chi begam asre hajar ke migan hamine vaghean vahshiyane ast

-- بدون نام ، Oct 12, 2008

اتفاقا به نظر ایشان باید بدتر از این هم بکنند

-- بدون نام ، Jan 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)