تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز سال تحصیلی جدید در ایران

سال تحصیلی جدید در ایران، سه‌شنبه دوم مهرماه با حضور بیش از ۱۴میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های درس آغاز شد.

در ایران سال تحصیلی اول مهرماه آغاز و در پایان خردادماه سال بعد (۹ ماه) به پایان می‌رسد و دانش‌آموزان فصل تابستان را در تعطیلی به‌سر می‌‌‌برند.

به گزارش ایسنا، از میان ۱۴ میلیون دانش آموز، تنها ۹ میلیون نفر از آنها تحت پوشش وزارت آموزش و پروش (یعنی۶۴درصد)، مشغول تحصیل شده‌اند.

براساس این گزارش ترکیب مقاطع سه‌گانه آموزشی در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ به این شرح اعلام شده است: «مقطع تحصیلی پیش دبستان و دبستان بیش از شش میلیون نفر، مقطع راهنمائی سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در مقطع دبیرستان چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر.»
این در حالی است که حدود یک میلیون و ۱۵۰هزار دانش آموز در ۱۵ هزار و ۸۰۹ مدرسه غیرانتفاعی نیز تحصیل می‌کنند.

همچنین در سال تحصیلی جاری بیش از ۴۶ هزار دانش‌آموز استعداد درخشان در ۱۲۰ مدرسه ویژه این دانش‌آموزان، به تحصیل خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مسئولان وزارت آموزش و پرورش، شمار دبستان‌های فعال در سال تحصیلی ۸۷ - ۸۸ را ۶۲ هزار باب، مدارس راهنمایی را ۳۱ هزار باب و مقطع متوسطه را نیز حدود ۹۰ هزار باب اعلام کرده‌اند.

سعید پیوندی پژوهشگر مسائل آموزشی ایران در گفتگو با رادیو زمانه می گوید که سال تحصیلی جدید با همان مشکلات قبلی، به‌ویژه کمبود امکانات و فضای آموزشی مناسب آغاز می‌شود. به‌طوری که حدود یک سوم مدارس به صورت دو وقته و سه وقته کار خواهند کرد.

وی می‌افزاید که کمبود تجهیزات و نارضایتی معلمان که سال‌هاست ادامه دارد، بخش دیگری از مشکلات است.

تنها در هفته گذشته و در آستانه سال تحصیلی جدید حدود ۴۰ نفر از معلمان و فعالان صنفی آنها از سراسر کشور، که برای بررسی مشکلات صنفی خود در تهران گرد آمده بودند بازداشت و به تدریج تعدادی از آنها به قید ضمانت آزاد شدند.

این پژوهش‌گر مسائل آموزشی در مورد کتاب‌های درسی ایران می‌گوید که همچنان یکی از بسته‌ترین و ایدئولوژیک‌ترین کتاب‌های درسی در تمام دنیا هستند و اگر بخواهیم مقایسه کنیم شاید فقط بتوانیم بگوئیم که یمن، عربستان و یکی دو کشور دیگر کتاب‌هایی شبیه ما دارند.

آقای پیوندی معتقد است که این کتاب‌ها به خاطر «نگاه درون‌گرا و به شدت ایدئولوژیک و تبعیض‌گرا نسبت به مسائل، موجب تربیت انسان تک بعدی و غیر پرسش‌گر می‌شوند و برای جوانان و نوجوانان ایرانی، دوگانگی و بحران هویت و شخصیت ایجاد می‌کنند.

نظرهای خوانندگان

movafaghiat o sarbolandi ra baraye daneshamouzan o moalemane gerami arezoumandam.

-- Nam ، Sep 24, 2008 در ساعت 08:44 PM

سال تحصيلي آغاز شد اما نيليونها كودك از امكان تحصيل محرومند ... و اين در حال ست كه در قانون اساسي دولت موظف است امكانات تحصيلي را فراهم كند.
البته فعلا دولت ايران مشغول است كه دنيا را بسازد وقت اين كارها را براي ايرانيان ندارد. فعلا مردم فلسطين (يعني حماسي ها) و مشكلات مردم آمريكا كه دولتشان در حال سقوط است مهمتر از مردم ايران هستند.

-- فرهاد-فرياد ، Sep 24, 2008 در ساعت 08:44 PM

Jenabe Farhad Faryad, man nazarate shoma ra mikhanam o be tore koli movafegham vali khahesh mishavad shoar o in harfa nabashad. Nazare shoma dar in mored faghat shoar hast.... millionha nafar!!!! lotfan agar mikhahid harfetoun begire exagere nakonid.

-- Nam ، Sep 24, 2008 در ساعت 08:44 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)