تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پرونده مرگ زهرا بنی‌یعقوب مختومه اعلام شد

بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب همدان، با مختومه اعلام کردن پرونده مرگ زهرا بنی‌یعقوب، برای متهمان این پرونده قرار منع تعقیب صادر کرد.

به گزارش کانون زنان ایرانی، به گفته ابوالقاسم بنی‌یعقوب، پدر زهرا در رأی صادره از سوی جعفری مصلح، بازپرس دادسرای همدان که صبح ۱۹ تیر به مادر زهرا در خانه شان در جنوب شهر تهران ابلاغ شده، مرگ دکتر زهرا، خودکشی عنوان شده است.


پدر زهرا بنی‌یعقوب در مراسم چهلم زهرا/عکس از کسوف

در متن رأی صادره آمده است: «با توجه به اینکه اصلاً جرمی واقع نشده و وقوع قتل عمد منتفی است، برای همه متهمان پرونده قرار منع تعقیب صادر می‌شود.»

این حکم تصریح کرده که «حسب تحقیقات به عمل آمده و گزارش مرجع انتظامی و گزارش معاینه جسد توسط پزشکی قانونی و انکار شدید متهمان و عدم ارائه دلیل از سوی شاکی‌های پرونده و سایر قرائن موجود در پرونده ...، فوت آن مرحوم .... ناشی از حلق آویز شدن توسط خود آن مرحوم بوده است و خودکشی اعلام می‌شود.»

حکم بازپرس همدانی در مختومه اعلام کردن پرونده در تاریخ ۹ تیرماه صادر شده و در حالی که به شاکیان حداکثر تا ده روز فرصت داده که برای اعتراض به این حکم اقدام کنند، دقیقاً در پایان مهلت قانونی اعتراض (۱۹ تیر) به خانواده زهرا ابلاغ شده است.

صدور این حکم در حالی انجام شده است که در اوایل خرداد ماه خانواده زهرا بنی یعقوب خبر از انتقال پرونده فرزندشان به دادگستری تهران داده بودند.

ابوالقاسم بنی‌یعقوب آبکناری و پروین نبی والدین زهرا، به وکالت شیرین عبادی و عبدالفتاح سلطانی علیه مدیر و ماموران مرکز اجرای امر به معروف و نهی از منکر از جمله سرهنگ محمدحسین قره‌باغی، رضا رضایتی، غلامرضا شهابی، سیدامیر موسوی، صیاد سنگری، عباس کوروشی محمود و معصومه خانی به اتهام قتل عمدی فرزندشان دکتر زهرا بنی یعقوب شکایت کرده بودند.

زهرا بنی یعقوب، پزشک ۲۷ ساله که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای دور افتاده کشور بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال گذشته ساعت ۱۰ صبح در محوطه پارک همدان به همراه نامزد خود توسط ماموران ستاد امر به معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تأهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.

دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‌طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است، ‌اما خانواده زهرا با اعتقاد به اینکه فرزندشان کشته شده است از مسئولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کرده اند.

Share
در همین رابطه:
متهمان پرونده زهرا بنی‌یعقوب آزاد هستند
احتمال انتقال پرونده بنی‌یعقوب به دادگستری تهران
"دستور نبش قبر زهرا بنی‌یعقوب صادر شد"
قوه قضاییه: پرونده زهرا بنی‌یعقوب 3 متهم دارد
"دستور سانسور اخبار مرگ زهرا بنی یعقوب"

نظرهای خوانندگان

در بلاگ نیوز لینک داده شد .

-- فرهاد ، Jul 10, 2008

دلم از این خرابی ها بود خوش زان که میدانم---- خرابی چون که از حد بگذرد اباد می گردد.

-- علی عبادی ، Jul 10, 2008

این گونه پرونده ها در روندی فرسایشی کم کم به دست فراموشی سپرده میشوند. دقت کنید که وکیل اغلب آنها برنده جایزه صلح نوبل هستند با ظرفیت های بالقوه ای که باید برای چنین پرونده هایی استفاده بهینه شود.

-- بدون نام ، Jul 10, 2008

Inam az edalateshoun.

-- Nam ، Jul 10, 2008

خیلی خیلی متاسفم
اگر به جز این حکم دیگری صادر میشد باید تعجب میکردیم. کاملا قابل پیش بینی بود و یکبار دیگر دستگاه قضایی ما در پیشگاه خدا و مردم ایران نتوانست از فرصت بدست آمده برای دفاع از حیثیت از دست رفته نظام دفاع کند. دستگاه قضایی میتوانست با استفاده از ماموران زبده اطلاعاتی به همه راز و رمز این پرونده دست پیدا نماید و با ارائه یک حکم کاملا منصفانه آب رفته را به جوی بازگرداند. متاسفانه فرصت بسیار خوبی برای بازگرداندن نظر منفی مردم به نظر مثبت درباره دستگاه قضایی یکبار دیگر از دست رفت. متاسفم

-- آزیتا رضوی ، Jul 10, 2008

اين ظلم بالاخره دامن بسياري را ... خواهد گرفت ...

-- بدون نام ، Jul 10, 2008

قاضی همدانی که شوخی کرده اند لابد!البته شوخی نا به جایی است بدبختانه.ضمناً آن چه از ناحیه ی جناب ایشان صادر شده،قرار است و نه حکم.مهلت اعتراض به آن از تاریخ ابلاغ قانونی است.نمی توان به بهانه ی تاریخ صدور قرار،از رسیدگی به اعتراض به آن خودداری کرد.

-- کاوه ، Jul 10, 2008

از خشم خدا بترسید

-- بدون نام ، Aug 4, 2008

خدا ازشون نگذره انشا ا...،خونواده مرحومه باید پیگیر باشن تا آخر...
واقعا متاسفم...:(

-- متاسفم ، Jan 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)