رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۷

«احمدی نژاد قليان را آزاد کرد»

رئیس‌جمهور از وزیران کشور و بهداشت خواست تا برخورد با قهوه‌خانه‌دارانی که قلیان عرضه می‌کنند را متوقف کند.

سایت شورای اصناف کشور با انتشار نامه‌ای دیروز اعلام کرد كه در پی اعتراضات قهوه‌خانه‌داران به این طرح، همچنین تذکر دو تن از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی رِِئیس‌جمهور دستور داده است که «از برخورد خودداری کنید و اعلام نتیجه نمایید».

رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری به خبرنگاران در مورد خبر آزاد شدن قليان گفت: «تصميم‌گيری‌های يك روزه فکر نمي‌کنم جواب بدهد و اين موضوع استفاده از قليان در اماکن عمومی هنوز در دولت مطرح نشده است و اگر هم طرح شود بايد تمام وزرا و اعضا نظر بدهند.»

در همين حال خبرنگار زمانه از تهران گزارش می‌دهد كه برخی قهوه خانه های تهران عرضه قليان به مشتری‌های خود را آغاز کرده اند.

عباس اعلایی، رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران تهران، درباره دستور رِئیس جمهور به ایسنا گفته است: «در صورت ابلاغ اين حکم از سوی وزارت کشور به اماکن و به قهوه خانه دارها، از اين پس قليان فقط در مراکز مجاز و با مجوز اتحاديه آزاد مي شود.»

وی پیش از این گفته بود اگر حتی اجازه سرو غذا به قهوه‌خانه‌داران داده شود این کار به هیچ عنوان نمی‌تواند برای آنها سودآورد باشد چرا که با توجه به تغییر ذائقه مردم، آبگوشت را بیشتر از ۱۵۰۰تومان نمی‌توان عرضه کرد و بالاترین قیمت چای هم ۱۰۰تومان است، بنابراین درآمد اصلی قهوه‌خانه‌ها که ارائه قلیان بود با اجرای این طرح از دست رفته است.


در همين حال به عقيده دکترحسن آذرپور عضو کميته کشوري کنترل دخانيات، احمدی نژاد تنها دستور مساعد براي بازگشايی قهوه خانه هايی که به دليل بي توجهی به عدم ارائه قليان پلمپ شده اند را داده است. وی عقیده دارد: «عرضه قليان در قهوه خانه ها همچنان بر اساس قانون منع دخانيات غير قانونی و ممنوع است. اين دستور رئيس جمهور به معنای لغو قانون منع دخانيات نيست و قهوه خانه های متخلف پس از بازگشايی تنها مجاز به عرضه غذا و چاي را دارند و [نه] عرضه قليان.»

عباس زارع نژاد مدير کل روابط عمومی وزارت بهداشت به خبرگزاری فارس گفت: «رئيس جمهور توصيه کرده است که به جای برخوردهای افراطی يا تفريطی با قهوه خانه دارانی که قليان عرضه می کنند، بيشتر کار فرهنگی شود و تعطيل کردن قهوه خانه هايی که قليان عرضه می کنند، مبنا نباشد.»

عشرت شايق نماينده تبريز که مخالف اجرای قانون ممنوعيت عرضه قليان است به جام جم آنلاين گفت: «قهوه‌‌خانه ها به عنوان نهادهای اجتماعی که ۴۰۰سال سابقه حضور در عرصه های فرهنگی، ادبی و حتی سياسی دارند، نقش بسزايی در تبادل افکار و انديشه ها و پر کردن اوقات فراغت مردان ايفا مي کنند و کارکردهای آن در آذربايجان شرقي با ساير استان ها از جمله تهران کاملا متفاوت است.»

در سالهای اخير عرضه قليانهای طعم دار با استقبال جوانان روبرو شده و بسياری از سفره خانه‌ها اقدام به عرضه قليان كردند. اما دولت ايران به دلايل بهداشتي عرضه قليان را محدود كرده و برخي قهوه خانه ها پلمپ شده اند.

نظرهای خوانندگان

بدبختي ما را ببين

-- محمد/ ، Jan 27, 2008 در ساعت 10:57 AM

agha damesh garm manam nazaram ine ke bayad ghahve khoobeharo vakonan va ghelioonam be afrade balaye 18 sal bedan

-- masoud ، Jan 27, 2008 در ساعت 10:57 AM

بايد سن و سال افراد را محدود كرد تا هر بچه دبستاني اي اون طرف ها پيداش نشه. دختر و پسرهاي بالاي يك سني مثلاً 21 را كارت شناسائي بگيرند و قليان بدهند و آزادشان بگذارند.

-- پويا ، Jan 27, 2008 در ساعت 10:57 AM

اگه یه کار درست حسابی تو دوران ریاست جمهوریش کرده باشه اونم همینه

-- معراجج ، Jan 27, 2008 در ساعت 10:57 AM

این گیومه در تیتر چه معنی می دهد؟
شما پیرو کدام مکتب خبر نویسی هستید؟

-- مریم ، Jan 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

اگر ممنوع بود خیلی بهتر بود قلیان وسیله ا ی شده که در همه جا هست و وقتی زنان وپسر بچه های کم سن را می بینم که با چه ولعی به ان پک میزنند خیلی افسوس می خورم

-- بدون نام ، Jan 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

فرهنگ قلیان از طرف برادران سوری و عراقی طی سفرهای زائرین به ایران منتقل شده است کسی که ننگ تقاضای عضویت در اتحادیه عرب را برای ایران روا می دارد این کارش هم منطبق با عرف اوست . ولی خودمانیم آدم حال میکنه وقتی کشورهای دنیا ملت ایران رو همیشه از این ها جدا می کنند.

-- پیروز ، Jan 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

به سلامتی! ايکاش ترياک را هم آزاد می کردند تا ببينند که تنها خودشان نيستند که ترياک می کشند نیمی از مردم ايران هم از تنوعی گرفته تا تفننی تا اعتياد کامل ترياکی هسنند. البته اين درحالی ست که اين طور که روزنامه های خودشان نوشته در اروپا و آمريکا و حتا در هند حتا سيگار کشيدن در کافه ها رستوران و قهوه خانه ها و چايخانه و در محل کار ممنوع است.
سرطانی از تهران

-- بدون نام ، Jan 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

نه تو کارت شناسای تو جیبت نیست نه بابات ؟
هست ؟
(بايد سن و سال افراد را محدود كرد تا هر بچه دبستاني اي اون طرف ها پيداش نشه. دختر و پسرهاي بالاي يك سني مثلاً 21 را كارت شناسائي بگيرند و قليان بدهند و آزادشان بگذارند)

-- بدون نام ، Jan 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

قليان به كفم نادعلي ميخواند
بلبل زيرقليان الله ومحمد وعلي ميخواند
آذربايجان جانباز
چاي قليان نان آيريلماز

-- yorgoon ، Jan 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

بابا دمه احمدی نزاد گرم . این یه تفریح را داشتیم که ازاد شد .

-- مهدی ، Jan 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

AGha Tozih Bedan Harki DOost Dare Mikeshe Harki Doost Nadare Nemikeshe Zoori Ke NEMishe Mardomo Majboor KArd! AH Hame CHi ZOorie ! Harvaght SIgaro Jam Kardan Ma Ghabool Darim Ghelyoonam Jam Konan ( Ghelyoon Az Sigar Badtar Nist Khaheshan Yakam Masoolan tahghigh Konan Baed Nazar Bedan)

-- hamed ، Jan 29, 2008 در ساعت 10:57 AM

من از اول با این کار برداشتن قلیان مخالف بودم چون این سنت پدر بزگان ماست و نظر من اینه که به پسرای بالای 18 سال بدنو ورود افراد معتاد رو ممنوع کنن(هر چند من با قلیان بیرون سر و کار ندارم فقط قلیان توی خونه اونم سالی 3&4 بار چون ضرر داره)

-- ساقی ، Jan 29, 2008 در ساعت 10:57 AM

ایول به احمدی نزاد رای ما احمدی نزاد

-- مهدی ، Feb 1, 2008 در ساعت 10:57 AM

قليان ميراثيست كه از گذشته براي ما مونده. پس نبايد جلوي كشيدن اونو گرفت

-- شهاب ، Feb 3, 2008 در ساعت 10:57 AM

اعتياد رو نمي تونه جمع كنه به قليان زور ميگه

-- ارش ، Feb 3, 2008 در ساعت 10:57 AM

عشق را از قليان بياموز:آتشي در سر آهي بر دل و اشكي بر دامن دارد.

-- تبريز ، Feb 5, 2008 در ساعت 10:57 AM

اگه قلیون ازاد نشه باز هم به مخالفان دولت اضافه میشه

-- علی ، Feb 7, 2008 در ساعت 10:57 AM

فقط چایخانه های اصفهان

-- حسین ، Feb 7, 2008 در ساعت 10:57 AM

bh nazar man fakr khobi az nazar aghtasadi

-- sina ، Feb 21, 2008 در ساعت 10:57 AM

ببا ایول اگه ازاد بشه که خوبه

-- علی ، Feb 22, 2008 در ساعت 10:57 AM

سلام و عرض ادب .
به نظرم از اول نباید ممنوع می شد .محدودیت برای سنین کم مشکلی نداشت ولی تو خود تبریز که این کار غیر ممکن نمود می کرد .
به هر حال خوشحالیم از این موضوع

-- حاج حمید ، Feb 26, 2008 در ساعت 10:57 AM

سلام و عرض ادب .
به نظرم از اول نباید ممنوع می شد .محدودیت برای سنین کم مشکلی نداشت ولی تو خود تبریز که این کار غیر ممکن نمود می کرد .
به هر حال خوشحالیم از این موضوع

-- حاج حمید ، Feb 26, 2008 در ساعت 10:57 AM

باید ازاد شود

-- بدون نام ، Apr 5, 2008 در ساعت 10:57 AM