تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

و غزه در تاریکی غرق خواهد شد ...

دیشب ویوین آن لاین نبود و می دانستم که آن لاین هم نخواهد شد... دیشب یک و نیم میلیون نفر از مردم غزه و شهرکهای اطرافش بدون آب و برق در سرمای نزدیک به صفر درجه گذراندند.

خبر چندان غریب نبود: اسرائیل راههای نوار غزه را بسته است. اما معنایی غریب یافت: امکان ارسال کمک های بشردوستانه به یک و نیم میلیون نفر مردم این منطقه، از میان رفته است.

نیروگاه برق از کار افتاده است و در نتیجه آب قطع شده است، پمپ بنزین ها از کار افتاده اند و بیمارستان ها فقط برای مدت محدودی امکان استفاده از ژنراتورهای خود را دارند.

شاید خیلی ها با شنیدن این خبر یاد فیلم ها و داستان های جنگی پیش از تمدن می افتند؛ وقتی که جنگاوران یک قبیله یا قوم به قلعه قبیله یا قوم دیگری هجوم آورده و آن را محاصره می کردند و راه آب و مواد غذایی را می بستند تا مردم تسلیم شوند و دروازه قلعه باز شود.

سخنان سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل هم چیزی شبیه همین قصه ماقبل تاریخ مدرن است: هر وقت آنها از حمله دست بردارند همه چیز به حال عادی بازمی گردد.

در میان همین تاریکی اما اسرائیل به غزه یورش می برد تا وحشت کودکان فلسطینی را بیشتر کند...

به نظر می رسد مردم غزه در میانه دو توده آتش گیر افتاده اند از سویی اسلام گرایان افراطی لحظه ای راحت شان نمی گذارند و از سوی دیگر اسرائیل بهانه ای دارد که شب و روز منطقه را در هم بکوبد و به موج اسلام گرایی افراطی دامن بزند...

چند وقت پیش از ویوین که تازه به غزه بازگشته بود پرسیدم با اسلام گرایان چه می کنی؟ گفت همانطور که زنان و دختران شما گرفتارآنها هستند. با این حال هنوز از غزه نشانه های آزادی نسبی رخت نبسته است، چند نشریه لائیک منتشر می شود و زنان و دختران بسیاری هستند که بی واهمه از اسلام گرایانی که با غیظ و تعصب با آنها روبرو می شوند بدون حجاب سرکار و درس می روند، هنوز غزه زنده است...

در طول تاریخ اما غزه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی اش در ساحل مدیترانه و بر سر راه آفریقا و خاورمیانه، بارها روزهای دهشتناکی را تجربه کرده است. در سال 332 پیش از میلاد اسکندر مقدونی در هنگامه جنگ با امپراطوری ایران (پرشیا) دو ماه این شهر را محاصره کرد و مورخان می گویند که ساکنان شهر تا نفر آخر جنگیدند. پس از آن نیز بارها توسط رم، یهودیان و اعراب دیگر سرزمین ها اشغال شد. تا سرانجام در سال 630 میلادی به محاصره اعراب مسلمان درآمد و پس از نبردی سخت، تسلیم شد.

اما این پایان ماجرا نبود از آن پس غزه بارها توسط مسلمانان و مسیحیان اروپایی تسخیر و دست به دست شد و یهودیان هر بار اولین قربانیان این نبردها بودند.

در جنگ جهانی اول، امپراطوری عثمانی ناچار به تسلیم حاکمیت غزه در سومین نبرد غزه به بریتانیایی ها شد.

درجریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967، اسرائیل نوار غزه را اشغال کرد که 27 سال به طول انجامید.

سرانجام در سال 1994 پس از توافق اسلو بین جبهه آزادیبخش فلسطین و اسرائیل، ارتش اسرائیل از این منطقه عقب نشست و خودمختاری فلسطینی ها را به رسمیت شناخت.

با این همه این شهر در این سالها در میانه ستیزه جویی بنیادگرایان اسلامی و ارتش اسرائیل کمتر روی آرامش به خود دیده است. شهری که در میانه تاریخ و فرهنگ بخشی از خاورمیانه واقع شده است.

امروز صبح از یائل، زن اسرائیلی که در اورشلیم مددکار اجتماعی است در باره غزه و مونا پرسیدم، تنها گفت: شرم آور است.

دکترمونا الفرا، وبلاگ نویسی است که از غزه می نویسد، در آخرین پست وبلاگش از غزه با عشق نوشته است: بیمارستان تنها برای چهار روز امکان تولید برق دارد و در حالی که هشتاد درصد از مردم محتاج کمک های سازمان ملل هستند، اسرائیل مانع از رسیدن این کمک ها شده است و حمله هوایی و زمینی به غزه را نیز از سر گرفته است.

مونا در پایان آخرین پست اش پیش از قطع برق نوشته است: لطفا یک کاری برای ما در غزه بکنید. یک و نیم میلیون نفر از مردم غزه در حال مرگ تدریجی هستند.

به لیست مسنجرم نگاه می کنم، چراغ های غزه تاریک اند... چراغ های رابطه تاریکند... روزگار غریبی است، رفیق!

ا.ح

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازم خوبه که به این قضیه پرداختین ولی هنوز از این نوشته بوی محافظه کاری میاد به نظر میرسه قضیه غزه فاجعه انگیز تر از این حرفهاست و از شما که ادعای رسانه ی مستقل دارین بیشتر انظار میره که به این مسئله بپردازین
موفق باشین

-- ... ، Jan 21, 2008

کاش نه دینی بود، نه ملیتی و نه قومیتی!
کاش انسانی نبود...

-- amin ، Jan 21, 2008

یک سوال
ایا مردم غزه هم نگران مردم دیگر نقاط دنیا مخصوصا ایرانیان عزیز که کمکهای بسیاری به انان داده اند هستند؟ یا فقط ما باید نگران انها باشیم. مردم قائم شهر شاهرود خلخال هم وضعیت بهتری از مردم غزه ندارند منتها جور دیگری.چراغی مه به خانه رواست به مسجد حرام است
یک دوستدار شدید مردم مظلوم و مبارز فلسطین عراق افغانستان چچن بوسنی لبنان و کلیه مخالفین امریکا حتی در واشنگتن!!!!!!!!!!!!!

-- حامد ، Jan 22, 2008

پياده شين با هم بريم.زود احساساتی نشين. .اسراييل شصت درصد برق غز ه
را ميده مصر هشت درصد. يعنی اسّراييل برق ميده به دشمنان قسم خوردشون. و از آنها ميخواد که موشک
پراکنی نکنّند. اما حماس به کارش ادامه ميده. خوب انها هم ديگر برق نميدند.
مردم هم که از حماس حمايت ميکنّند¡قيمتش را ميپردازند. جنگ است ديگر

-- بدون نام ، Jan 22, 2008

نمی دانم...
اما یقین دارم که نمی توان به سبب افراطی گری عده ای سعی در کتمان انسانیت و مظلومیت کودکان و زنان بیگناه کرد. بیایید کمی منصف باشیم ، جهانی را در نظر بگیرم که مرزی میان کشور ها نباشد ، آنگاه رواست در مقابل چنین اخباری اینگونه بی تفاوت باشیم.دوست عزیز آگاه باشیم که مخالفتمان با یک مرام و مسلک سیاسی سبب انکار وجدانمان نشود.! چشم ها را باید شست.

-- شازده ، Jan 25, 2008

.... چه باید گفت . چه باید کرد ؟

-- آواز آسمان ، Jan 27, 2008

خدمت اقای بدون نامی که گفته بودن اسراييل شصت درصد برق غز ه را ميده بگم که هیچ گربه ایی برای رضای خدا موش نمی گیره اسراییل هم پول خوبی از فلسطینیها برای این کار می گیره فلسطینیها می تونن از کشورهای دیگه برق رو تا مین کنن ولی اسراییلیها نمی گذارن تا هر موقع که خواستن به عنوان پاشنه ی اشیل ازش استفاده کنن !

-- علی ، Jan 29, 2008

چیزی که عوض داره گله نداره
ایا پرتاب موشک و گرفتن جواب (موشک ) یا (موشک بازی) تنها راه دفاع از ملت مظلوم فلسطین است که این اسلام گرایان افراطی در عصر ارتباطات پیش گرفته اند . مگر 6 مورد مسئله انرژی هسته ای ایران با موشک حل شد؟ به نظر من کاسه ای زیر نیم کاسه بعضی ها هست که درانجا مسلمانان را در کوره های ادم سوزی به نسل کشی بکشانند. (اللهم عجل لولیک الفرج ).

-- احمد ، Mar 2, 2008

60 در صد برق میده. بله هستی میگیره و 60% برق میده
"حماس" ضامن ابدیت فلسطینه
چرا تا نوک دماغتونو میبینید؟
چرا باید اسرائیل برق غزه رو بده؟!

-- forooz ، Mar 3, 2008

کاش فراتر از مذهب و دین ، به قضیه انسانی نگاه می کردید! اگر نگران دادگاه الهی نیستید، به قضاوت تاریخ فکر کنید.

-- خیبر ، Dec 11, 2008

وجدان بيدار ميخواهد تا درك كند كه در غزه چه مي گذرد غزه نمايشگاه مدعيان تمدن امروزي. مناديان حقوق بشر . شمبارگان عرب . سران مفت خواران و زن بازان عرب. بايد از سرنوشت همه جنايتكاران تاريخ عبرت بگيرند. زنده باد ايران و ايران اسلامي كه تنها حامي مظلومان جهان است . آفرين به غيرت مردم شريف ايران اسلامي درود بر رهبري آزاده ايران.

-- حمزه ، Dec 12, 2008

سلام به تمام عزیزانی که به کرامت ذاتی انسانی فارغ از رنگ و نژاد ،زبان ،مذهب و عقاید سیاسی اعتقاد دارند ... از تمامی دوستانی که علاقمند به درک واقعیت مساله فلسطین هستند خواهشمندم از طریق وب سایتی که معرفی می کنم برای خود حساب باز نموده و در ارتباط با این قضییه با جوانان فلسطینی و اسراییلی بحث و تبادل نظر نمایند تا از هرگونه پیشداوری در این خصوص اجتناب نمایند...آشنایی با شما جوانان عزیز ایرانی برای ما فلسطینیان مایه مباهات است...www.facebook.com

-- بدون نام ، Dec 27, 2008

شما باید با چشم باز به قضیه نگاه کنید
@اسراعیلی ها حق مردم ستم دیده ی غزه را خورده اند
حق زندگی حقی شما الان در خوشی هستید نسبت به مردم غزه و انان را درک نمی کنید.
حداقل سعی کنین با دیده ی باز به این قضیه نگاه کنید و خواهشم از شما این است که در اینتر نت بر علیه اسراعیلی ها شعار دهید من حاضرم در این کار جانم را هم فدا کنم

-- mohammad ، Dec 28, 2008

باسلام چرچیل حرفی دارد وآن این است: ما دوست یا دشمن دائمی نداریم اما منافع ما دائمی است, فکر میکنید برای محاصره ویا حمله به غزه نیازی به دلیل برهان هست؟ مطمئن باشید هر زمان منافع ایجاب کند بهانه هم برای فریب افکار عمومی پیدا می شود مهم وجدان های بیدار است که بدور از منافع شخصی وگروهی برای جلو گیر از این گونه فجایع همت کنند

-- بدون نام ، Dec 28, 2008

اصلا می خوام بدونم کی از اون اقا نظر خواست که اسراییل برق میده.شما برو ببین پول مفت کجاست در بیاری.هر وقت فهمیدی یه پدر نعش بچه چند ماهشو رو دستش بگیره و تنها کاری که میتونه بکنه نظاره کردنه این وراجیارو نمیکردی.حتما 50 ساله پیشم فلسطین بمب انداخت تو نا کجا آباد اسراییل

-- hassan ، Dec 29, 2008

ای کاش آدمها حقیقت را واضح تر ببینند.ای کاش برای هر درد دلی محکمه ای بر پا میشد.ما ممنونیم از اسراییلیها که در حکومته خود گردانه خود برقه مجانی به یک مشت اواره میدهند و یک معذرت خواهی برایه موشک پراکنی های حماس.اصلا از اول تقصیر فلسطینیها بود که هولوکاست پراکنی کردند.ای وای !!!از من بپرسید میگویم امام حسین هم اگر به کربلا نمیامد و از خود دفاع پراکنی نمیکرد او را مظلومانه شهید نمیکردند.خدایا تو را سپاس که حقیقت را یافتم.در این محرم میخواهم برای مظلومیت اسراییلیها بگریم.ظاهرا در این دنیا جایی برای عشق ورزیدن نمانده.یا نمانده یا قلبه کوچک ما جایی ندارد به وسعت عشق.موفق باشید

-- hassan ، Dec 29, 2008

ما باید خجالت بکشیم به ما هم میگن مسلمون

-- sorrena ، Dec 29, 2008

برای تنویر ذهن بعضیا می خوام یه مثال بزنم :ا فرض کن یکی امشب بیاد تو خونه شما وبهتون بگه : خونتون که مال منه هیچی در اسرع وقت خونه رو ترک کنید ضعیفه ها اگه موندن عیب نداره فقط از برق زیاد استفاده نکنند پولشو هم دوبله باید بپردازند خراکیهای تو یخچالتونو هم اگه ما لازم نداشتیم (جهنم) خودتون استفاده کنید . چه حالی می شی ؟ یه ذره جای تاسف داره نه؟

-- سعید ، Dec 29, 2008

اسراییل اگر 100درصد از برق فلسطین راهم تامین کند حق ندارد با جان زن و بچه های بی
گناه بازی کند و اگر خیلی مرد هستند مردانه بجنگند و نه این گونه که از حد نامردی بگذرند ..من کاری ندارم که حق با کیست ولی انقدر میدانم که این گونه عمل کردن جنگیدن و ازحق خودشان دفاع کردن نیست بلکه اخر جنایت و نامردی هست ..و خود من به عنوان یک مسلمان جایش برسد برای کمک به غزه هم می روم ...فقط اسراییل بداند که اگر بخواهد از حد بگذراند همین ایرانیان با غیرت برای انها کافیست که دیگر فکر این جنایات هم از ذهنشان نگذرد.

-- منوچهر ، Jan 5, 2009

پيام جهان به ايران:حماس را به شرط موشك باران شهرهاي اسراييل ميلياردر نكن تا حماس حملات رو متوقف كنه تا اسراييل از خودش دفاع نكنه. پيام ايران:اسراييل نابود بايد گردد كشورهاي عربي بي غيرتن كه مي بينن مسلمونا رو مي كشن
پيام كشورهاي عربي به ايران: اينقدر كه به حماس و فتح پول ميدي تا اسراييل رو بزنه اگر خرج جوونات مي كردي الان بيكاري در ايران 46 درصد نبود و فلسطيني ها هم اينطور نمي مردن.

-- علي ، Jan 10, 2009

الگوي ذهني هر ايراني كاملا مطابق با الگوي حكومت ايران است : در حالي كه غرق در مشكلات شخصي خود است در فكر آزادي جهان يا مداخله در كار ديگران براي نجات دادن آنهاست.
ايران به حماس پول كلون ميده حماس از درون غزه شهرهاي اسراييل رو با موشك مي زنه مردم مي ميرن اسراييل هم غزه رو مي زنه پس اسراييل جنايتكاره و ايران دلسوز فلسطين

-- علي ، Jan 10, 2009

سایت خوبی دارید انشاالله در کارتان موفق باشید و این مظلومیت فلسطین و حق انها رو به هر نحو به گوش جهانیان برسانید .هرکس هرچه توان دارا باید به ان مردم کمک کند تا ظلم شناخته شود

-- جمال ، Jan 11, 2009

ببینید اون کسانی که از سازش با اسرائیل در فلسطین می گفتند امروز به ملت خودشون هم پشت کردند(فتح) حالا عبرت بگیرید که اخر سازش گران همینه

-- استشهادی ، Jan 11, 2009

حماس باید از امام حسین یاد بگیره که کجا بره جنگ کنه امام حسین رفت به صحرا که انسانهای بیگناه کشته نشن(جنگی که انسان بی گناه در آن کشته شود منطقی نیست) بنابراین نتیجه می گیریم که از حماس خواهش کنیم که دیگه خمپاره نندازه(جایی که مردم بیگناه هستند دست تو سوراخ زنبور نکنه)

-- علی ، Jan 11, 2009

جاي تعجبه كه چه راحت حرفهاي جنايتكاراي اسراييلي مبني برموشك اندازي حماس راباوركرديد يعني جنايتكاراازگفتن دروغ مبراهستن؟
چه ساده لوح!

-- بدون نام ، Jan 11, 2009

اسراييل بايد از صحنه روزگار محو گردد.تروخدا يه كاري بكنيم اين يه فاجعه ايت فاجعه.........

-- سحر شفيعي ، Jan 12, 2009

در تندي و قساوت عملكرداسراييل و اينكه در غزه فاجعه خونباري در حال رخ دادن است شكي نيست اما به نظر من حماس
"تمام حق"نمي باشد

-- حسيني ، Jan 13, 2009

دنیاهیچ وقت خالی ازجنگ نبوده فقطبایدامام زمان بیاید

-- fatemeh_ehsasi ، Jan 13, 2009

بني آدم اعضاي يك پيكرند كه درآفرينش زيك گوهرند چو عضوي بدردآورد روزگاردگرعضوهارانماندقرار. نبايدبه بهانه هاي گوناگون براي وجدان خودپاسخ درست كنيم.وخودراكناربكشيم.اسلام به وحدت وحمايت همه مسلمانان نيازدارد.

-- زارعي ، Jan 15, 2009

جنگی بین دو فرقه است که فقط تاوانش را زنان و کودکان بیگناه میدهند و دو طرف غرق در لجبازی خود هستند. کودکانی که به دنیا آمده اند تا جنازه اشان پرچمی شود برای ترحم مردم نسبت به حماس و خشم مردم نسبت به اسرائیل . نمیدانم فرزند دارید یا نه ؟ ولی چه سخت است فرزند گرسنه داشتن بیماری فرزند را تحمل کردن و بدتر از آن چه سخت است فرزند بیجانت را به تن خاک سپردن . روزی هزاران بار از خدا میخواهم که کاش زودتر در این دنیای هزار چهره را ببندی و کام خودکامگان تلخ ولی عجب صبری خدا دارد اگر من جای او بودم................

-- نسرین ، Jan 15, 2009

همه ما به حکم وظیفه انسانی الهی موظف هستیم که از مظلومان دفاع کنیم بدون شک.و اینکه بدونیم هر حرفی میزنیم باید جواب بدهیم. اولا از کجا گفتید که اسراییل برق غزه رو میدهد. دوما"مثل اینکه خبر ندارید که غزه چند ماه است که در محاصره است. سوما"بر فرض وجود این مطلبی که رفیقمون گفتند(اسراییل برق غزه رو میده)به چه دلیلی اسراییل مجازه که کودکان و زنان بیگناه رو قتل عام کنه.مواظب باشیم که باید جوابگوی حرفهایمون باشیم.

-- بدون نام ، Jan 15, 2009

به خدا جمعیت غزه تا ابدیت دوام نمیاره.اسراییل یک دوغ گوی محضه.تاریخ رو بخونی میبینی که چه جنایتهایی کرده و چه دروغ هایی گفته.باور نکنید وعده های سر خرمن این نابودگر بی وجدان رو.اون حتی به آزادی عمل مردم خودش هم رحم نمیکنه.همه ی افکار باید شستشو بشن و اسراییل و یهود ر بپرستن.اسراییل این رو می خواد.
در ضمن،درسته که ما هم وضعیت خیلی خوبی توی کشورمون نداریم.اما حداقل بچه هامون که شب ها کنارمون سرشون رو روی بالشت میذارن.اما بچه های شهر زیتون شبا خوابشون نمی بره آخه اون قدر صدای بمب هست،آخه اینقدر گرسنشون هست،آخه اینقدر سردشون هست.بی نهایته این درد بی نهایت.توی شهرای ما که حداقل نون خوردن کنار خیابونم پیدا میشه.اما اون جا خمیر نونشون خاکه.یکم به خودمون بیایم.
درود بر فلسطین و مردمش درود بر هر انسانی که برای آزادی فلسطین فریاد بزند و گاهی اشکی هم برای مظلومیتشان بریزد.

-- مریم ، Jan 15, 2009

خداى خالقم راشاكرم كه قوه شناخت را به من داد
به او دروغ نمىبندم
خالقى خود جواب مخلوقهايت رابده هرشرى را به خودش
بركردان شر شياطين
اسراييل را به خودشان بركردان

-- Shirin ، Jan 16, 2009

خدمت آن عزیزی که گفته بود که امام حسین رفت به صحرا که انسانهای بیگناه کشته نشن مگر حضرت علی اصغر چه گناهی داشت؟امیدوارم روزی بشه که این یزیدیان نسل آنها منقرض و خاکستر وجودشان باد ببرد

-- اسماعیل ، Jan 16, 2009

لطفا به تمام ملل اسلامی اعلام شود که مرگ بر اسرائیل فراموش کنند و استغفار کنند شاید این گفته من برای آنها غریب باشد و سئوال کنند که چرا نباید مرگ بر اسرائیل گفت :با ید بگویم که ما داریم به پیامبر خدا توهین می کنیم مگر نام دیگر حضرت یعقوب نبی اسرائیل نیست که اجازه دادیم به راحتی به نبی خدا توهین شود و دشمن اصلی را که صهیونیسم است فراموش کرده ایم شعار ما باید مرگ بر صهیونیسم باشد دشمن اصلی تمام مسلمانان جهان است شعار دکتر احمدی نژاد را فراموش نکنیم که فرمود صهیونیسم باید از صفحه روزگار محو شود آبروی اسلام به غزه وابسته است مسلمانان با ید همه شعار خدائی را سر لوحه خود قرار دهند که فرمود واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا هم در شعار وهم در عمل زیرا فردا همه ما در برابر خداوند مسئولیم اگر به خدا اعتقاد داریم

-- بدون نام ، Jan 17, 2009

عجب صبري خدا دارد.

-- بدون نام ، Jan 18, 2009


مرگ بر اسائیل

-- بدون نام ، Jan 22, 2009

فاجعه بارترین جنایت ها در این جنگ ناعادلانه اتفاق افتاد و گاهی انسان ها از حیوون ها هم پست ترن

-- بدون نام ، Jan 25, 2009

امیدوارم خدا جواب اشغالگران اسرائیلی رو بده و کسانی که بدون تفکر وبا نوعی پیروی کوکورانه از سیاست های کثیف امریکا و اعمال زشت اسرائیلی ها نظر میدهند احمقترین انسان ها هستند.

-- بدون نام ، Jan 25, 2009

ممنون از کار قشنگتون

-- omid ، Jan 26, 2009

خیلی عالی بود . حوادث فلسطین یه فاجعه انسانی است.در ضمن از علی تشکر میکنم به خاطر جواب قشنگی که به اون نوشته مسخره اون فرد بی نام داده بود (اسرائیل شصت درصد برق فلسطین رو میده!!!!!!)
می خوام صد سال سیاه نده . پس بفرمایید این مجوزی برای کشتن بچه های بیگناهه!!

-- شیرین ، Jan 27, 2009

هرکه شدمحرم دل درحرم یاربماند...........وآنکه این کارندانست درانکاربماند...
برادرعزیزعمرمون تموم شداماهنوز هم تومسئله ای به این راحتی گیرکردیم.پس کی میخوایم به یقین برسیم؟نکنه ازاون کسایی بشیم که برای یاری امام حسین که همون یاری دین بود،هی توجیه وتفسیر بیاریم. اگه اینطوربشه اونوقت بعدازاینکه کار ازکارگذشت وفهمیدیم چکارکردیم یابهتربگم چکار ی رونکردیم، باییدبریم مثل کوفی هاوشامی هاو...توسرمون بذنیم.امادیگه کارازکارگذشه وتاابدمصداق این جمله میشیم که:الهم العن اول ظالمٍ ظلم حق محمدٍ وال محمد وآخرتابع له علی ذلک . الهم العنهم جمیعا....اینطوری بشه خوبه؟ یااگه جزو یارهای آقا باشیم؟کاش بجایی برسیم که یروزآقابرامون بنویسه که فلانی دارم میرم کربلا پاشوتوهم بیا . مثل نامه ای که امام حسین(ع) برای حبیبش نوشت...OK

-- مسلمان ، Jan 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)