تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

راند سوم: پیروزی اوبامای خونسرد بر مک‌کین عصبی

نیک‌آهنگ کوثر
[email protected]

دیشب در دانشگاه هافسترای نیویورک، جان‌مک‌کین نیم ساعت اوباما را زیر ضربات خود گرفت، اما نفس کم آورد. این نهایتاً باراک اوباما بود که بعد از چند ضد حمله، حاکم رینگ شد.

Download it Here!

به نظر بعضی از تحلیل‌گران، مجری جلسه، باب شیفر‌ بهتر از مجریان مناظره‌های قبلی جریان بحث را اداره کرد. البته او بارها مجری مناظره‌هایی در این سطح بوده است.

مک‌کین دیشب محکم‌تر بود و سعی کرد اختلاف خودش را با جورج بوش نمایش دهد. اوباما بارها گفته بود که ریاست جمهوری مک‌کین چیزی بهتر از دوره فعلی بوش نخواهد بود.

مک‌کین به سیاست‌های اقتصادی ول‌خرجانه دموکرات‌ها حمله کرد و بارها تضاد خودش را با آن‌ها نشان داد. حتی سعی کرد موضوع را به فضای نگران کننده اقتصادی برای صاحبان واحدهای تجاری کوچک بکشاند که طرح‌های بیمه و مالیات اوباما چندان به مذاق‌شان خوش نمی‌آید.


مک‌کین و اوباما در سومین مناظره

مک‌کین تلخ شدن محتوای مبارزه انتخاباتی اخیر را تقصیر عدم پذیرش مناظره‌های پیاپی در تالارهای شهری از سوی اوباما دانست. اوباما هم با اشاره به نظرسنجی‌ها گفت که همه تبلیغات مک‌کین منفی بوده و دو سوم مردم آمریکا در نظرسنجی‌ها این نکته را تایید کرده‌اند.

اوباما در بخش‌هایی گفت که باید مشکلات کشور را همه با هم حل کنند، دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها. این مساله می‌تواند در جذب رای‌دهندگان غیر دموکرات موثر باشد.

▪ ▪ ▪

بحث نخست مناظره با تاکید روی اوضاع بد وال‌ستریت آغاز شد.

شیفر برنامه‌های دو کاندیدا را مرور کرد و از دو رقیب خواست بگویند چرا برنامه‌های اقتصادی‌شان بهتر است.

‌مک‌کین تقصیر را به گردن نحوه کار موسسات اعتباری مسکن انداخت و این‌که باید مشکل خانه‌های مردم ‌را که در گرو بانک است، از طریق تزریق بودجه جبران کرد.

‌اوباما تاکید کرد که آمریکا در بدترین وضعیت اقتصادی بعد از بحران ۱۹۲۹ است و‌ او تلاش کرده‌ که بازگشت پول مردم که به بازار تزریق شده ‌را تضمین کنند. از دیگر برنامه‌های فوری هم بخشیدن قسمتی از مالیات و ایجاد کار برای طبقه متوسط است. هم‌چنین باید سیاست مصرف انرژی را اصلاح کرد.

مک‌کین، با اشاره به یک لوله‌کش که با اوباما روبرو شده، و با گفته که با طرح اوباما مالیات بیشتری خواهد داد، گفت که حاضر است برای واحد‌های تجاری کوچک تخفیف مالیاتی بیشتری بدهد.

اوباما گفت احتمالاً مک‌کین آگهی‌های خودش را نگاه کرده که به این نتیجه رسیده‌. اوباما باز تاکید کرد که‌ ۹۵ درصد ‌مردم مشمول تخفیف مالیاتی او می‌شوند.

مک‌کین با اشاره به حرف اوباما به آن لوله‌کش که گفته بود «ثروت را توزیع می‌کنیم» ادامه داد که چرا باید پول مردم را به اوباما داد تا توزیع ثروت کند، وقتی خودشان می‌توانند کار ایجاد کنند؟

- اوباما، در جواب گفت که موسسات بزرگ و ثروتمندان باید مالیات بیشتری به طبقه متوسط بدهند.

- مک‌کین گفت که در آمریکا ما بیشترین مالیات را می‌دهیم و باید صنایع را یاری کنیم.

(در این بخش مک‌کین امتیاز قابل توجهی آورد.)


اوباما با خونسردی روند مناظره را تغییر داد

سوال- امسال کسری بودجه بسیار زیاد است. طرح‌های دو نامزد، خود باعث افزایش ۲۰۰ میلیارد دلار به کسری بودجه می شود. آیا نباید طرح‌ها را اصلاح کرد؟

اوباما - باید اول دید طرح نجات مالی نتیجه بدهد. اما باید تنظیم‌هایی انجام دهیم. هر دلاری که بر اساس برنامه اقتصادی من اضافه می‌شود، هم‌زمان با کاهش یک دلار از بودجه در بخش‌های غیر‌بازده است. اگر در بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم، اگر روی جوانان سرمایه‌گذاری شود، نتیجه می‌گیریم. باید‌ مسوولانه خرج کنیم.

‌مک‌کین -‌ در سقوط اقتصادی، افزایش ارزش خانه مردم می‌توان ثروت ایجاد کرد. ما باید در انرژی خودکفا شویم. ما وقتی خودکفا شدیم، میلیون‌های شغل ایجاد کرده‌ایم. ما باید مانع خرج بیشتر دولت شویم. من می‌توانم خرج‌های زیادی در بخش‌های دفاع را کم کنم. تعرفه‌ها را روی سوخت اتانول کم می‌کنم.

‌اوباما - ما در نوع کاهش خرج کردن اختلاف داریم. نباید برنامه‌های غیر عملی را تامین بودجه کنیم. اما نباید از واقعیت‌ها به راحتی عبور کنیم، از زمان آمدن بوش کسری بودجه بیشتر و بیشتر شده. ما باید بدانیم که اعمال سیاست‌های اقتصادی بوش را تکرار کرد.

مک‌کین - ‌من بوش نیستم، اگر می‌خواهی با بوش رقابت کنی باید چهار سال پیش می‌آمدی.
من کسری بودجه را جبران می‌کنم. آمریکایی‌ها نیاز به جهت جدیدی دارند. اوباما خود به بودجه‌هایی رای داده که مشکل داشته‌اند.

‌اوباما - سناتور مک‌کین طرح اقتصادی‌اش حتی از سوی محافظه‌کاران هم امتیاز نیاورده. مک‌کین در مورد سیاست‌های اقتصادی دقیقاً همان سیاست‌های جورج بوش است.

مک‌کین - ‌من با رهبران حزب مشکل داشته‌ام، حتی با جورج بوش و بارها ‌مقابل ایشان ایستاده‌ام و بارها مقاومت کرده‌ام.

ستاد‌های دو طرف علیه هم سخنان تندی گفته‌اند. آیا دو نامزد حاضرند پای حرف‌های ستادهای‌شان بایستند رو در رو با هم همین حرف را تکرار کنند؟

‌مک‌کین - ‌من از اوباما خواسته بودم با من در تالارهای کوچک جلسه بگذارد و با هم مناظره کنیم، ولی اوباما قبول نکرد. سناتور اوباما بیشترین پول را خرج آگهی‌های منفی علیه من کرده. اوباما گفته بود که تنها از منابع عمومی برای انتخابات پول خرج می‌کند، اما این کار را نکرد.

‌اوباما - بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، آگهی‌های منفی ستاد مک‌کین بیشتر بوده است. اما مناظره جای بحث در باره ناراحتی‌های ما از هم نیست. مناظره باید جای بحث در باره بحران اقتصادی و بهداشت باشد. ستاد مک‌کین قبلاً گفته که در صورت بحث در‌باره اقتصاد، خواهد باخت و این بحثی است که باید این‌جا انجام شود.

مک‌کین - هروقت تلوزیزون نگاه می‌کنم، آگهی‌های اوباما علیه برنامه‌های خودم را می‌بینم و اوباما بیشتر دارد به من حمله مىٰ‌کند. من در‌باره اقتصاد حرف می‌زنم.


دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا در آغوش همسران خود

دو رقیب هم چند دقیقه‌ای را در باره اظهار نظر یک نماینده سیاهپوست کنگره که تجمع‌های مک‌کین را از نظر نژادی خطرناک خوانده بود، بحث کردند.

اوباما بحث را به اقتصاد کشاند. ما باید در باره موضوع‌ها صحبت کنیم.

مک‌کین - ‌من باید مستقیماً از اوباما در باره رابطه‌اش به ای‌کورن و ایرز بپرسیم.

اوباما - آقای ایرز، موضوع اصلی ستاد مک‌کین است. ایرز، استاد دانشگاه شیکاگو است. ۴۰ سال پیش او اقدامات تروریستی انجام داد. ۱۰ سال پیش من و ایرز عضو هیات مدیره یک گروه آموزشی بوده‌ایم. آقای ایرز، عضو ستاد من نبود. (اوباما اقدامات ایرز در دهه شصت را تقبیح کرده است. باراک در آن زمان ۸ سال داشته است).

موسسه ای‌کورن هم که در سال‌های دور موکل من (اوباما) بوده. امسال برای جذب آرا، اشتباهاتی کرده که به ستاد من ربطی ندارد.

مک‌کین - رابطه اوباما با ایرز و‌ ای‌کورن بیشتر بوده که باید توضیح دهد.

سوال - چه کسی را به دولت خواهید آورد - توضیح دهید چرا معاون اول شما برای هدایت احتمالی کشور بهتر از دیگری است.

اوباما - ‌شریک من یک خادم عمومی است که تلاشش برای کمک به مرد،م ضعیف است. ‌تلاشش این بوده که از جانب مردم دردمند و درگیر در جامعه جنگیده. ما باید بعد از ۸ سال فشار روی مردم، باید مطمئن باشیم که شرایط زندگی را برای طبقه متوسط بهتر کنیم، مالیات را بر موسسات بزرگ ببندیم نه مردم عادی.

مخ کین - ‌همه می‌دانند که سارا پیلین یک الگو است. و با شرکت‌های نفتی درگیر شد. الان نوبت به یک تجربه جدید است. و مشکلات مردم را درک می‌کند و می‌تواند به مردم کمک کند و مردم را خوب درک می‌کند و باعث شده حزب ما را هیجان‌زده کند.

-اوباما، مردم آمریکا باید تصمیم بگیرند که آیا او اماده است یا نه.

مک‌کین - ‌بایدن هم آماده است، ولی با انتخاب‌های سیاسی او مخالفم. چه در مورد عراق و دیگر مسایل سیاست خارجی.

در مورد بحران انرژی، از کاندیداها سوال شد.

مک‌کین - ‌ما می‌توانیم خودم را از شر وابستگی‌مان به نفت خاورمیانه و ونزوئلا خلاص کنیم. هم‌چنین استفاده از نیروی هسته‌ای و ذغال‌سنگ می‌تواند به خودکفایی ما کمک کند.


این عکس خبر از برتری کدامیک می‌دهد؟

اوباما - ‌در طول ده سال می‌توانیم خودکفا شویم. مهم‌ترین نکته این است که نباید ۷۰۰ میلیارد دلار نباید از چین قرض بگیریم تا از عربستان نفت بخریم. باید به شرکت‌های نفتی بگوییم که ارضی ملی که در اختیار دارند را باید مورد بهره‌برداری قرار دهند.

باید از خودروهای آمریکایی کم‌مصرف یا خودروهای با سوخت جایگزین استفاده کنیم. در مورد پیمان نفتا نیز، همیشه تاکید شده که هر قرارداد تجاری خوب است. اما قرارداد مبادله تجاری آمریکای شمالی مشکلاتی دارد.

مبادله آزاد همیشه خوب نیست وقتی یک‌طرفه است.وقتی ما صدها هزار خودرو از کره جنوبی وارد می‌کنیم اما پنج هزار خودرو صادر، این عدالت نیست .

مک‌کین - من معتقد به تجارت آزاد هستم. اما اوباما مخالف تبادل آزاد کشاورزی با کشوری مثل کلمبیا است که بزرگ‌ترین شریک تجازری کشاورزی ماست که به ما کمک‌های فراوانی کرده.

اوباما - در همان کلمبیا بسیاری از کارگران کلمبیایی کشته می‌شوند، ولی ما کاری نمی‌کنیم. من می‌گویم که باید مسایل حقوق بشری را هم در نظر بگیریم. باید رییس جمهوری سر کار باشد که هم به مبادله آزاد همت کند و نیز شرایط را برای کارگران نیز لحاظ کند.

مک‌کین گفت که اوباما که می‌خواهد با شریک تجاری ما چنین کند، می‌خواهد با هوگو چاوز که تامین کننده تروریست‌هاست، گفت و گوی بدون شرط کند

در‌باره بهداشت عمومی‌

اوباما - بسیاری از مردم عادی هیچ پوشش بیمه درمانی ندارند. طرح من کمک می‌کند که اگر بیمه دارید، نیازی به بیمه جدید ندارید. ما فقط هزینه‌های بیمه را کاهش می‌دهیم. اگر بیمه ندارید، همان بیمه‌ای به شما داده می‌شود که من و سناتور مک‌کین به عنوان سناتور داریم. ما سیستیم را از شر بروکراسی خلاص می‌کنیم و به سوی پیشگیر‌ی بعضی بیماری‌ها مثل دیابت می‌رویم. به این صورت هم هزینه جامعه به خاطر برخورد با بیماری‌ها کاهش می‌یاوبد، اما در ابتدا باید کمی هزینه می‌کنیم.

مک‌کین - ما باید کلینیک‌های بیشتری داشته باشیم. باید برنامه‌های تربیت بدنی داشته باشیم. من چک پنج هزار دلاری می‌دهم که مردم بیمه خود را بخرند. اما اوباما می‌خواهد مردم را جریمه کند اگر حاضر نشوند خود را بیمه کنند‌، به‌خصوص اگر یک واحد تجاری کوچک باشد.

اوباما - اتفاقاً اگر واحد تجاری کوچک بخواهند کارمندان خود را بیمه کنند، طرح من (اوباما) به آن‌ها ۵۰ در‌صد تخفیف می‌دهد. اما طرح مک‌کین مردم را مجبور می‌کند، هفت هزار دلار اضافه بدهند.

سوال بعدی در‌باره یکی از قضاوت‌های معروف دادگاه عالی آمریکا بود و دو رقیب در‌باره نامزدهای احتمالی برای قضاوت در دادگاه عالی صحبت کردند‌ که اشاره‌ای به دیدگاه دو طرف در باره آزادی سقط جنین هم داشت.
آمریکا بیشترین خرج را در مورد آموزش پرورش نسبت به جمعیت در دنیا می‌کند، اما وضع آموزش در آمریکا بدتر از بسیاری از کشورهایت دیگر است.

اوباما - ‌ما باید وضع آموزش و پرورش‌مان را بهتر کنیم که ضعف آن می‌تواند امنیت اجتماعی ما را در آینده تهدید کند. باید سرمایه‌گذاری کنیم و معلم جدید استخدام کنیم.

ما باید نسلی از معلم‌های جدید را در علوم و ریاضی استخدام کنیم، با استاندارداهای بالاتر. باید هزینه تحصیلات عالیه را ازران کنیم که جوانان ما توانش را داشته باشند.

مک‌کین - ‌الان در آمریکا همه مردم شرایط برابر دارند. اما وقتی رقابت وجود نداشته باشد، ‌فرزند شما مجبور است به مدرسه بدی برود که در همسایگی‌اش است.

تزریق بودجه به مدارس مشکل را حل نمی‌کند. باید وامی را که به دانشجویان می‌دهیم‌ تظیم کنیم، اما سیستم آموزشی را به سوی رقابت بکشانیم و از معلم‌های بهتر حمایت کنیم.


نظرسنجی‌ها از برتری محسوس اوبا حکایت دارد

▪ ▪ ▪

دو رقیب دقایقی را به نقد برنامه‌های آموزشی یکدیگر پرداختند. در پایان نیز نامزدها دقایقی را با مردم گفت و گو کردند.

مک کین از سال‌های سال خدمتش سخن گفت و از مردم خواست هم سابقه‌اش را در نظر بگیرند و طرح‌هایش را.

اوباما - ما احتیاج به تغییر داریم و نباید همان سیاست‌های شکست خورده کاخ سفید را در ۸ سال گذشته تکرار کنیم. باید با امید جلو برویم و اقتصادمان را سامان دهیم. باید از خود‌گذشتگی کنیم.

بر اساس آمار اعلام شده بعد ازاین مناظره یک ساعت و نیمه، اوباما باز هم برنده شد.

۸۰ درصد بینندگان معتقد بودند که مک‌کین همه‌ش در حال حمله بوده. این آمار البته نشان می‌دهد که مک‌کین چاره‌ای جز حمله نداشته چون می‌خواست از آخرین فرصت استفاده کند.

۵۸ درصد اوباما را برنده مناظره معرفی کردند و ۳۱ درصد مک‌کین را.

حتی فاکس نیوز هم بر اساس نظرسنجی خودش، اوباما را برنده دانست.

‌۶۸ درصد جمهوری‌خواهان معتقد بودند که مک‌کین برده است، اما بیشتر مستقل‌ها و دموکرات‌ها، اوباما را پیروز میدان دانستند.

▪ ▪ ▪

نظر تحلیلگران:‌

راست - مک‌کین بهتر از گذشته بود. بیشتر حمله‌ای بود. تضاد میان محافظه‌کاران و لیبرال‌ها هم مشاهده شد.

چپ - مک‌کین در نیم ساعت اول برد، اما بعد از آن اوباما مک‌کین را به گوشه رینگ کشاند

مستقل - مک‌کین آغاز خوبی داشت، اما آرام آرام از مسیر عادی‌اش خارج شد. در مرحله‌ای عصبیت مک‌کین بیشتر شد.

مستقل - حمله‌های شخصی مک‌کین تاثیر چندانی نداشت. نظر تماشاگران مستقل چندان به نفع حملات مک‌کین نبود.

راست - مک‌کین در مورد اقتصاد بسیار بهتر بود و اوباما را شکست داد.

چپ - ‌مک‌کین با طولانی کردن بحث‌های شخصی و یا در باره رابطه اوباما با تروریست‌ها آن‌قدر زیاده‌روی کرد.

مستقل -‌ این بهترین مناظره اوباما نبود. اما جان مک‌کین آن‌قدر خشمگین بود که به ضرر خودش شد.

مستقل -‌ بهترین نکته مک‌کین این بود که گفت با جورج بوش فرق دارد.

مستقل - ‌این بهترین نمایش مک‌کین بود. می‌خواست تمام تلاشش کند که امتیاز بگیرد. حمله مک‌کین به ول‌خرجی دموکرات‌ها موثر بود

مستقل - ‌این نخستین بار بود که در‌باره دادگاه عالی بحث شد و اوباما بحث بسیار دقیقی کرد

مستقل - ‌مک‌کین همه تلاشش را کرد که اوباما را شکست دهد، اما اوباما خونسردی‌اش را از دست نداد. حتی وقتی زیر ضربات مک‌کین بود. اما اوباما هر از گاهی نگاهی غیر دوستانه به اوباما می‌کرد و می‌خواست نشان دهد که از اوباما خوشش نمی‌آید.

راست - ‌در پایان مک کین از خودش تعریف کرد، اما اوباما گفت چه کاری برای مردم می‌کند. و این به نفع اوباما بود.

راست - مک‌کین مرحله به مرحله بهتر شد، اما اوباما بهتر بود.

مستقل - آمار نظرسنجی‌های سراسری آمریکا، تقریباً معادل آمار نظر مردم در باره مناظره بود. این نشان می‌دهد که مناظره چیزی را به نفع کسی عوض نکرد.

هیلاری کلینتون - اوباما رهبری خودش را در موقعیت اقتصادی اخیر و مناظره نشان داد. ادعای این‌که مک‌کین بوش نیست، چندان قابل قبول نبود. چون ۹۰ درصد مواقع همگام با بوش رای داده است. سیاست‌های اقتصادی که مک‌کین از آن‌ها حمایت کرده، باعث بحران فعلی است.

نظر مستقل‌ها: اوباما باز هم برد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ايالات متحده عملا دارای يک سيستم تک حزبي، يعنی حزب سوداگران ,the business party, است که از دو فراکسيون جمهوريخواهان و دمکرات ها تشکيل شده است. تفاوت هايی بين ايندو وجود دارد. لری بارتلز ,Larry Bartels,در اثرش تحت عنوان ,دموکراسی نابرابر.., [The Political Economy of the New Gilded Age] نشان داد طی شش دهه گذشته ,در آمد واقعی خانواده های طبقه متوسط در دوره دموکرات ها دو برابر نسبت به دوره جمهوريخواهان افزايش يافت، در حاليکه در آمد خانواده های فقير کارگری در دوره ی دموکرات ها 6 برابر نسبت به دوره ی جمهوريخواهان افزايش يافت.,

منبع
http://www.counterpunch.org/chomsky10122008.html
در هر حال درآمدهای خانواده های فقیر و متوسط زیر حکومت جمهوریخواهان و یا دموکراتها افزوده شده است ولی در دوره دموکراتها این افزایش درآمد بیشتر بوده است برای خانواده های فقیر شش بار و برای طبقه متوسطه دو بارافزایش البته نسبت بزمان جمهوریخواهان موجود بوده است.

اگر گفته بالا درست باشدرای دادن مردم به جمهوری خواهان جنگ طلب و طرفدار میلیاردها نشانه حماقت است ولی این گونه نیست بلکه این رای ها بنظر من با فریب مردم انجام میگیرد از نوع فریبی که خمینی بمردم ایران داد.گفت ضد آمریکایی است ولی منافع جمهوری خواهان را در اکتبر سورپرایز 1982 و ایران کنترا و حمله آمریکا بعراق با حمایت مستقیم نیروهای عراقی مستقر در ایران که بمدت بیست سال در ایران این نیروها استقرار داشتند و در واقع خود ملایان بودند که همراه انگلیس و آمریکا عراق را تصرف کردند و صدام دروغ نگفت که ایران خطری برای عراق است مثل خطر آمریکا برای عراق.به هرحال خمینی با ادعای مبارزه با جهان خواران درواقع نوکری آنان را بیشتر از رژیم شاهی ادامه داد.
http://efsha.squarespace.com/blog/

-- افشا ، Oct 17, 2008

vali mardom-e donya baazandeh-e asli in baazi amperialisti hastand. viva peoples' democracy...

-- بدون نام ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)