تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی کفاشیان، دبیر کمیته ملی المپیک ایران:

زنان ایرانی در المپیک به دنبال مدال

فرنگیس محبی
[email protected]

زنان ورزشکار ایرانی تلاش خود را برای شرکت در بازی‌های المپیک شدت داده‌اند و تاکنون موفق به کسب دو سهمیه المپیک در رشته‌های قایقرانی و تکواندو شده‌اند که کسب هر دوی این سهمیه‌ها برای اولین بار در تاریخ این دو رشته ورزشی در ایران به وقوع می‌پیوندد.

البته قبلاً زنان ایران توانسته بودند با استفاده از وایلد کارت در المپیک شرکت کنند. اما این بار‌ با شرکت در رقابت‌های انتخابی قادر به کسب سهمیه شده‌اند. هنوز امکان دارد در رشته‌های دیگر از جمله دو‌و‌میدانی هم موفق به کسب سهمیه شوند.

در گفت و گویی با علی کفاشیان، دبیر کمیته ملی المپیک ایران، او از اقداماتی که در زمینه پیشرفت ورزش زنان در ایران باید صورت گیرد می‌گوید:

Download it Here!

در بازی‌های آسیایی قطر، تعداد خانم‌های اعزامی ما خیلی زیاد بود و همین‌طور در بازی‌های آسیایی سالنی هم تعداد زیادی از خانم‌ها را اعزام کردیم و الان در فدراسیون ورزشی ما و در برنامه‌هایی که کمیته المپیک برای ورزش‌های قهرمانی تدارک دیده، خانم‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و بر برنامه‌های آن‌ها نظارت می‌شود و دنبال می‌شود.

برای همین است که اگر ما بتوانیم برنامه‌ریزی در عرصه‌های خانم ها بکنیم طبعاً در بازی‌های آسیایی آینده ما مدال‌های بیشتری خواهیم گرفت و در المپیک آینده هم ورودی‌های بیشتری را برای خانم‌ها کسب خواهیم کرد.

خانم‌های ما الان نشان دادند که زمینه بسیار مساعدی دارند برای پیشرفت در ورزش‌های قهرمانی و یک مقدار اگر بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم به مدال‌های بیشتر هم می‌رسیم.


برای اولین بار ایران سهمیه المپیک را در رشته تکواندوی زنان کسب کرد

یکی از مشکلاتی که درهر صورت ورزش بانوان در ایران داشت برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی، حجاب بود که حالا به هرصورت این مساله دارد کم کم برطرف می‌شود از طرف کنفدراسیون‌های مختلف ورزشی دنیا. فکر می‌کنید این موضوع تا چه حد جلوی پیشرفت بانوان ما را تا حالا گرفته بود؟

ببینید، ما تا حالا چند مساله داشتیم که جلوی پیشرفت بانوان ما را گرفته بود که ما باید یکی یکی اینها را حل کنیم. یکی فضاهای ورزشی برای بانوان بود که الان سعی کردیم هم فضاهای ورزشی اختصاصی برای خانم‌ها ایجاد بشود و هم از فضاهای ورزشی موجود یک سهمی، وقتی برای خانم‌ها در نظر گرفته بشود که آن‌ها هم بتوانند استفاده کنند.

دوم بحث، نداشتن مربی و متخصصان خوب بود که این هم با آوردن مربیان خوب یا این‌که تعلیم و آموزش مربیان داخلی سعی می‌کنیم سطح آن‌ها را بالا بیاوریم.

یکی هم بحث حجاب آن‌ها بود که مانع از حضور آن‌ها در میادین آسیایی و بین‌المللی و مسابقات رسمی بود‌ که با مذاکراتی که فدراسیون‌های مختلف ما با فدراسیون‌های جهانی انجام دادند، تاکنون بیش از ۱۳ فدراسیون در رشته‌های مختلف‌ ورزشی تونستند جواز بگیرند که خانم‌ها بتوانند با حجاب در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.

این‌ها هم برای بانوان ما خوب بود هم در آینده، کشورهای مسلمان دیگر هم که خانم‌های‌شان ‌با‌حجاب بودند و نمی‌توانستند در رقابت‌ها شرکت کنند حالا می‌توانند شرکت ‌کنند.

لذا این زمینه‌ها که فراهم بشود من فکر می‌کنم انشاء‌الله زمینه رشد ورزشی بانوان در سطح قهرمانی هم بهتر فراهم شود.


سهمیه دوم زنان ایران برای حضور در المپیک در رشته قایقرانی به دست آمد

همان‌طور که گفتید یکی از جوازهای سهمیه ورودی که بانوان به دست آوردند، در رشته قایقرانی است. قایقرانی هم یکی از آن رشته‌هایی است که همان‌طور که خودتان می‌دانید بسیار به زور بازو احتیاج دارد و در نتیجه این حجاب می‌تواند این مساله را خیلی مشکل‌تر بکند. فکر می‌کنید آیا هیچوقت این امکان وجود دارد که مسوولان کشوری یا ورزش، تا حدودی با این مساله حجاب برای این نوع ورزشکاران نرم‌تر برخورد کنند تا مدال‌های بیشتری را بتوانند برای ایران بیاورید؟

نه، در هر صورت اصل مساله ما و برنامه‌هایمان، حفظ مساله شرعی است. و شرع و دین ما اولی‌تر از همه مسایل دیگر و اولویت اول ما‌ست. بعد هم بالاخره طرفداران حضور بانوان در صحنه‌های ورزشی، برای شادابی وسلامتی آن‌ها تاکید می‌کنند. این است که برای شرکت در مسابقات قهرمانی بالاخره باید استانداردهای شرعی و اسلامی به نحو احسن رعایت شود. حالا می‌شود از شیوه‌های اسلامی استفاده کرد که این کار را ممکن کرد.

چه تدارکات دیگری برای حضور در المپیک صورت گرفته یا باید صورت بگیرد؟

اولویت اول ما تدارکات تیم‌های المپیکی است که در اردو هستند و تمرین می‌کنند. برنامه‌های برون‌مرزی داخلی و تدارکات بازی‌های تدارکاتی برای ورزشکاران المپیکی هم از برنامه‌های دیگر ماست.


Farangis Mohebbi

Interview, Ali Kafashian

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)