تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
منتقدین به احمدی‌نژاد هشدار دادند: «الیور استون درباره زندگی‌نامه آدم‌ها فیلم می‌سازد»

شباهت‌های جیم موریسون و احمدی‌نژاد

رابرت تیت
مترجم: شهرزاد سامانی


محمود احمدی‌نژاد؛ او قهرمان مستند الیور استون خواهد بود یا ضدقهرمان آن؟

تشابه کمی بین محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور مذهبی ایران و جیم موریسون، خواننده اصلی گروه دورز که مشهور به لذت‌گرایی بود، وجود دارد. اما حالا که قرار است هر دو نفر، قهرمان فیلم الیور استون باشند، حلقه محافظه‌کاران ایران، با آن مخالفت می‌کند.

احمدی‌نژاد، اویل سال جاری پیشنهاد الیور استون را مبنی بر ساختن فیلمی مستند درباره زندگی‌اش قبول کرده بود. اما یکی از تأثیرگذارترین روزنامه‌های محافظه‌کار کشور این عمل را اقدامی ناخوشایند قلمداد کرد و از او خواست تا در این مورد تجدید نظر کند.

روزنامه کیهان که با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران ارتباطاتی دارد، به فیلم «دورز» الیور استون، محصول سال ۱۹۹۱ اشاره می‌کند و چنین نتیجه می‌گیرد که رییس‌جمهور «روشنفکر و صلح‌دوست» تناسبی با این فیلم ندارد. الهام رجب‌پور نویسنده این مقاله معتقد است: «فیلم دورز در بزرگداشت یکی از خوانندگان منحرف و نیمه‌دیوانه آمریکایی ساخته شده است. کسی که در کنسرت‌هایش بر سر دوستدارانش ادرار می‌کرد و از این کار لذت می‌برد.»

یک صحنه از فیلم، موریسون را که در سال ۱۹۷۱ درگذشت، نشان می‌دهد که به دلیل رفتار نامتعارف در کنسرتش در میامی دستگیر می‌شود. این خواننده، همه اتهامات را رد می‌کند؛ اما عاقبت محکوم می‌شود. اخیراً مقامات ایالت فلوریدا موضوع فرستادن نامه عذرخواهی پس از مرگ موریسون را به بحث گذاشته‌اند.

اعضای سابق گروه، به این دلیل که فیلم شخصیت موریسون را تحریف کرده است، اعتراض کردند. رجب‌پور معتقد است که الیور استون همین بلا را بر سر احمدی‌نژاد می‌آورد و تصویری غلط از او ارائه می‌دهد و با این کار به منافع صهیونیزم خدمت می‌کند. او می‌نویسد: «امید است با تدبیر و تأمل همه‌جانبه، با چنین مواردی برخورد شود تا جلوی هر گونه هجمه به حیثیت و اعتبار نظام گرفته شود و خدای ناکرده، وسیله سوء استفاده دشمنان مغرض و ضربه به کیان جامعه اسلامی‌مان فراهم نگردد.»

رجب‌پور به عنوان شاهد به فیلم تاریخی «اسکندر» الیور استون، محصول ۲۰۰۴ اشاره می‌کند که درباره زندگی اسکندر کبیر، پادشاه مقدونیه است که رجب‌پور از وی به عنوان «شخصیتی منفور نزد ایرانیان» یاد می‌کند.

انتقادات زیادی از سوی ایرانیان متوجه این فیلم شد. زیرا تصویری دوست‌داشتنی از اسکندر به نمایش گذاشته بود و در این میان، نقش او به عنوان کسی که تخت‌جمشید، محل سلطنت هخامنشیان را ۳۳۰ سال پیش از میلاد مسیح، ویران کرد، اشاره‌ای نشده بود.

یکی از مشاوران احمدی‌نژاد این هفته اعلام کرد که استون برای بحث درباره این پروژه، درخواست اجازه سفر به ایران داده است. تهران تایمز گزارش داد که رییس‌جمهور به این شرط درخواست او را می‌پذیرد که فقط تصاویر واقعی زندگی او را به تصویر بکشد.


جیم موریسون؛ او بهترین سال‌های عمرش را در فساد گذراند

شباهت‌های جیم موریسون و احمدی‌نژاد

تولد
محمود احمدی‌نژاد: ۱۹۵۶، گرمسار. بهترین سال‌های عمرش را صرف انقلاب کرده است.
جیم موریسون: ۱۹۴۳، فلوریدا. او بهترین سال‌های عمرش را در فساد گذراند.

موفقیت‌های شغلی
محمود احمدی‌نژاد: پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۵
جیم موریسون: اول شدن ترانه «سلام، دوستت دارم» در جدول موسیقی آمریکا در سال ۱۹۶۸

شکست‌های شغلی
محمود احمدی‌نژاد: اعمال جیره‌بندی بنزین در دومین قدرت بزرگ نفتی جهان
جیم موریسون: بی‌نظمی در تولید آخرین آثارش پیش از مرگ ناگهانی در پاریس در سال ۱۹۷۱

از چه کسی تأثیر گرفته‌اند؟
محمود احمدی‌نژاد: آیت‌الله خمینی، به عنوان منجی اسلام شیعه
جیم موریسون: نیچه، کرواک، اسطوره‌های بومی آمریکا

چه چیز از آن‌ها حمایت می‌کند؟
محمود احمدی‌نژاد: ۱۷ میلیون رأی‌دهنده
جیم موریسون: ۷۶ میلیون آلبوم موسیقی فروخته شده، یک میلیون در هر سال

جمله معروف
محمود احمدی‌نژاد: « به قول امام، اسراییل باید از نقشه جهان محو شود»
جیم موریسون: «دروازه برجاست؛ عمیق و فراخ. راهی پیدا کن به دیگر سو»


منبع: گاردین، هشتم دسامبر

نظرهای خوانندگان

بسيار مقاله جالب و عجيبی بود.
سپاس.

-- محمد ، Dec 11, 2007 در ساعت 01:48 PM

جالب بود این مقاله.البته شباهت ها را نویسنده از سر خودش درست کرده و ما که هیچ شباهتی بین ایندو ندیدیم.اما درباره اینکه احمدی نژاد نباید در این فیلم شرکت کند من هم به عنوان یک مخالف احمدی نژاد با رجب پور موافقم به چند دلیل:1- الیور استون فیلم ساز منصفی نیست.(به این معنا او کسی است که از رسانه فیلم برای ارائه تفسیری دروغین از تاریخ بهره می گیرد.فیلم های آخرش بوی نژاد پرستی و برتری فرهنگ غربی بر شرقی می دهد.پس درچنین جایگاهی آدمی قابل اعتماد هم نیست).2-استون یک امریکایی است پس لیاقت ساخت فیلمی درباره یک ایرانی را ندارد.(درست تر بگویم نه به این دلیل که امریکایی است بلکه به این دلیل که در عمق وجودش طرفدار دم و دستگاه بوش است.نمونه بیاورید که جایی به عنوان هنرمندی که کارهای سیاسی هم درپرونده دارد یک بار به جورج بوش و سیاست های کاخ سفید تاخته باشدچیزی از نوع کاری که مایکل مور می کند حتی شده نه به اندازه او اغراق آمیز.حتی به نظر من اسکندر یک جور ستایش نژادپرستانه و پوچ از کار بوش و خود زنی هنری استون است.) 3-هیچ آدم درست و حسابی در هولیوود پیدا نمی شود.4-الیور استون بهتر است همان افسانه هایش را ببافد تا اینکه دنبال مستندساختن باشد.

-- مرداویج ، Dec 11, 2007 در ساعت 01:48 PM

Besiar beja va jaleb bod

-- Reza ، Jun 19, 2008 در ساعت 01:48 PM

مقایسه ی بدترین هنرمند با بهترین سیاستمدار هم توهین به هنر و هنرمند هاست
چه برسه به مقایسه ی بهترین هنرمند با بدترین سیاستمدار

-- آریا ، Aug 24, 2008 در ساعت 01:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)