تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
شیرین عبادی در گفت و گوی اختصاصی با زمانه:

عبادی: ابهام در معنای «شرارت» امنیت قضایی را به خطر می اندازد

نیک‌آهنگ کوثر

کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌ای به «طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه» که یک فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اعتراض کرد. با شیرین عبادی، فعال حقوق زنان و برنده جایزه صلح نوبل که مدير کانون مدافعان حقوق بشر است، گفت و گو کردم:

Download it Here!

خانم عبادی، کانون شما - کانون مدافعان حقوق بشر - در بيانيه خود به مشکلاتی که مصوبه مجلس برای شهروندان ايجاد خواهد کرد پرداخته است. طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه چه خطرهايی برای شهروندان ايرانی می‌تواند داشته باشد؟

مخاطرات متعددی را برای شهروندان ایجاد می‌کند. یکی از این مخاطرات این است که امنیت قضایی شهروندان را مختل و متزلزل می‌کند.

به عنوان مثال، جرم شرارت مستوجب اعدام شناخته شده، در حالتی که تعریفی از جرم شرارت نیست و در هیچ یک از قوانین مصوبه قبلی هم این جرم تعریف نشده است. و این بسته به نظر دادگاه است.

آیا زدن سنگ به شیشه همسایه، شرارت است یا خیر؟ آیا موی ژل زده یک جوان در خیابان و گفتن متلک به یک دختر جوان، شرارت است یا خیر؟ همه اینها به نظر دادگاه بستگی دارد.

یک چنین جرم بزرگی را که مستوجب اعدام است، حتی تعریف نکرده‌اند و این امنیت قضایی شهروندان را به مخاطره می‌اندازد؛ و یا این که تاسیس سایت و وبلاگ که مروج فساد و الحاد باشد، مستوجب اعدام است و در ردیف جرایمی چون تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه شناخته شده است. ضمن این‌که کسی را که با قلم سروکار دارد نمی‌توان در ردیف سارق مسلح دانست؛ اساساً جرم الحاد و فساد باز در قانون یا سایر قوانین تعریف نشده است.


به اعتقاد شیرین عبادی، طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه، طرحی ناقص است.

چه چیزی مروج فساد است؟ آیا اگر در وبلاگی قید شود که چرا بیکاری زیاد است؟ و چرا فقر رو به گسترش است؟ یا این‌که چرا قانون نظارت استصوابی وجود دارد؟ آیا اینها مروج فساد هستند؟

این ها تمام مسایلی است بسیار مهم که نمی‌توان از کنار آنها بی‌تفاوت گذشت. و من متاسفم که یک فوریت آن به تصویب هم رسیده است. یعنی ظاهرا مجلس هشتم آن چنان برای تصویب این قانون عجله داشته است که حتی یک فوریتش را هم تصویب کرده است و صبر نکرده تا مانند قوانین عادی نوبت رسیدگی به آن برسد.

مشکل دیگر این قانون این است که تعداد جرایمی که مستوجب اعدام است را افزایش داده است. در حالی که طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به کشورها توصیه شده که مجازات اعدام را از قوانین کیفری شان حذف کنند.

در ایران، ما نه تنها این کار را نکردیم و به توصیه سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی کیفری در زمینه حذف مجازات اعدام گوش نکردیم، بلکه با این قانون بر تعداد اعدام‌ها هم خواهیم افزود.

خانم عبادی، سوالی که برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که، آیا این قوانین جدیدی که دارند وضع می‌شوند، ناقض آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی هستند یا نه؟

بله. علاوه بر مشکلاتی که گفتم، این‌گونه قوانین برخلاف روح کلی حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم هست. زیرا که آزادی بیان در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است، مگر آن که مخل به مبانی اسلام باشد. مبانی اسلام چیست؟ تاکنون هیچ تعریفی از این مبانی در قانون نشده است. بنابراین اگر هم تعریفی بشود، این جرم مستوجب اعدام نخواهد بود. بلکه چاپش باید ممنوع باشد، نه این که اگر کسی این کار را کرد بایستی اعدام بشود.

فراموش نکنیم آزادی بیان همواره برای مخالفین هر ایدئولوژی یا حکومتی است. البته که تعریف کردن و تمجید کردن از سیاست‌های کلی حکومتی که در رأس قدرت است و یا تعریف و تمجید از ایدئولوژی که زیربنای هر حکومتی است، آزاد است. پس وقتی می‌گویم آزادی بیان، منظور آزادی بیان برای مخالفین حکومت‌ها و ایدئولوژی‌هائی که به قدرت رسیده‌اند، است.

و این آزادی بیان بایستی به این صورت تصویب بشود که؛ همه آزاد هستند هرنوع انتقادی که بخواهند بکنند، مگر این که طبق قانون اساسی مخل به مبانی اسلام باشد. مبانی اسلام را هم تا به حال قوانین تعریف نکرده‌اند. بنابراین چون تعریف نشده، بایستی فرض را بر این گذاشت که همه آزاد در هرگونه انتقادی هستند.

خانم عبادی، با توجه به این که ما در سال‌های اخیر مساله‌ای را به نام علم قاضی داشتیم، که قضات با توجه به برداشت خودشان می‌توانستند کسی را محکوم یا تبرئه کنند، آیا این مسئله بعد از تصویب قانون اخیر می‌تواند خطری برای آزادی‌های اجتماعی و آزادی شهروندان ایجاد کند؟

متاسفانه یکی از ادله اثبات جرم در قوانین کیفری ما، علم قاضی است. و این می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد. زیرا قاضی هم یک انسان است و با فرض این که حسن نیت داشته باشد (تکرار می‌کنم، با فرض این که حسن نیت داشته باشد) امکان اشتباه بسیار زیادی دارد.

الان وسایل اثبات جرم در دنیا بسیار پیشرفته‌تر از این است که ما بگوییم علم یک نفر می‌تواند کسی را پای چوبه دار بفرستد.

در مورد جرایمی که گفتم تعریف نشده، مثل الحاد، ترویج فساد، و شرارت، تمام این‌ها بسته به نظرهر قاضی است که چگونه موضوع را تفسیر کند. یعنی، این‌که ‌تفسیر قاضی از شرارت چه باشد، باعث می‌شود که کسی اعدام بشود یا این که بدون قید و شرط آزاد بشود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم عبادی به نظر شما این قانون اگر اجرایی بشود جان شهروندان را به خطر نمی‌اندازد. و آیا ابعاد احکام اعدام مبتنی بر این قانون ممکن است گسترش یافته و به صورت قتل عام و نسل‌کشی در بیاید؟
مثلا این که من در این سایت این پیام رو می نویسم ممکن است شامل شرارت و در نتیجه حکم اعدام بشود؟

-- أریو ، Jul 21, 2008

با تمام احتر امی که برای خانم عبادی قائل هستم وایشان را جزو معدود افرادی میدانم که اسمشان در تاریخ جاودان خواهد ماند ولی باید این ایراد را از ایشان بگیرم که حرف خشک و خالی برای دفاع از ازادی شهروندان ایرانی کافی نیست باید در مقابل نظام ایران که بصراحت حقوق مردم را نادیده می گیرد کاری بیشتر از حرف انجام داد من موقعیت شما را درک میکنم وچند بار دیدم که بحق از حقوق مردم دفاع کردید ولی ایا تاکنون نتیجه ای هم کرفتید؟ فکر می کنم باید بدنبال راههای موئثرتری هم باشید شاید اولین اقدام گشودن این نقص قوانین در مراجع جهانی باشد بهر روی شما بهتر از ما ان راهها رابلدید با ارزوی موفقیت هرچه بشتردر راه اخذ حقوق شهروندان اول ایرانی بعد جهانی

-- حسن ، Jul 21, 2008

در جمهوری اسلامی امیدی به آزادی مدنی نیست

-- بهداد ، Jul 22, 2008

ba hassan movagheam va sad albate ke donya harf ishan ra kheily pasandideh tar midanad az harf man noei.....

-- Masoud ، Jul 22, 2008

khanome ebadiye aziz bavar konid delam migirad va mikhaham faryad bezanam vaghti mibinam bazi az mardom shoma ra bavar nadaran akhar man az nazdik paye sohbate shoma bodam va ba iydehaye ensan dostaneye shoma ashena hastam amma enteghade bala ra khilihaye digar ham mikonand be rasti che bayad kard man ke fekr mikonam vaghti dar iran zendegi mikonim rftar va goftareman az in baz tar va vazeh tar bashad yani khodkoshi hade aghal in raveshe miane behtar ast va davame bishtari baraye mobareze bevojod miavarad pas be khodam va dostan bayad begoyam ke rahro anast ke aheste va piyvaste ravad man be shoma va tamame zanhaye mobarez eftekhar mikonam va midanam harfhaye shoma ke az labelaye feghhe aslami biroon miavarid az morde bad va zende badha bishtar asar darad va bayad har kasi kare khodash ra bekonad va bayad bedanim ke dar tashkilate na beveshte harkasi vazayefi darad va shoma ham bayad vakile mobarezan bashid na khodo mobarez ba vojode in hala ham mobarez va ham vakil hastid bayad ma mardom in ra bedanim .movafagh bashid .

-- tara az canada ، Jul 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)