تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رونق تجارت روابط جنسی در افغانستان

الیسا تانگ (خبرنگار آسوشیتدپرس در کابل)
ترجمه: پیمان باختری

«این دختر، یازده ساله بود که توسط یک مرد معلول مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. آن مرد، به دختر پنج دلار داد و به این ترتیب، او تن فروشی را آغاز کرد.»

این جمله، آغازگر گزارش خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس از کابل، در مورد روسپی‌گری در کابل پایتخت افغانستان است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: «افغانستان، از محافظه‌کار‌ترین جوامع در جهان است، با این وجود‌ به نظر می‌رسد که تجارت روابط جنسی در این کشور، درحال رونق یافتن است.

روسپی‌گری، به‌طور آشکار در فاحشه‌خانه هایی که پر از زنان چینی است، دیده می‌شود. این زنان، درخدمت مردان هوسران افغان و خارجی هستند. جنجالی‌تر از این فاحشه‌خانه‌ها، روسپی‌های افغان هستند‌. آن‌ها فعالیت‌های زیرزمینی خود را، در جامعه‌ای انجام می دهند که وجود آن‌ها را انکار می‌کند.


فقر، باعث گسترش روسپی‌گری در افغانستان شده است

آداب و رسومی که هدف آن، پاک نگه داشتن زنان است، نتوانسته جلوی روسپی‌گری را در این جامعه بگیرد. دختران در این‌جا‌ می‌بایست تا شب عروسی خود، باکره باقی بمانند، بنابراین‌ برخی از روسپی‌ها، فقط رابطه‌ی جنسی مقعدی می‌کنند.

به گفته ضیاء‌الحق، از مقامات اداره مبارزه با جرایم جنسی وزارت کشور افغانستان، پلیس در کابل، هر هفته دو تا سه زن یا دختر روسپی را دستگیر می‌کند. بسیاری از آن‌ها، قربانی سه دهه جنگ و فقر خرد کننده‌ای هستند که بسیاری از افغان‌ها را مجبور می‌کند با درآمد ناچیز روزی یک دلار روزگار بگذرانند.»

اورزالا اشرف، یکی از فعالان حقوق بشر در افغانستان می‌گوید: «فحشا در هر جامعه فقیری وجود دارد، در افغانستان هم هست. اما جامعه، عینک سیاه به چشم می‌زند تا این مشکلات را نبیند.»

خانم اشرف می‌افزاید: «سنت‌‌ها، ناموس جامعه هستند و اگر ما در مورد این تابوها حرف بزنیم، آنگاه سنت‌ها درهم می‌شکند.»

دختر مورد بحث در ابتدای این گزارش، اکنون سیزده سال دارد و بسیار زیباتر شده است. او به چهار زبان صحبت می‌کند: زبان‌های محلی فارسی و پشتو، اردو که در دوره مهاجرت در پاکستان آموخته، و انگلیسی که با هزینه کمتر از سه دلار در ماه، در کابل یاد گرفته است. این دختر، نان‌آور خانواده‌ی ده نفره‌ خود است.

او نمی‌داند کاندوم چیست و چیزی هم از ایدز نشنیده است‌.

خبرنگار آسوشیتدپرس، داستان این دختر را در طول چهار ماه گذشته، در جاهای مختلفی شنیده است، از جمله در مصاحبه با پلیس و امدادگران. تا چند ماه، او اصرار داشته که دختری خوب و باکره است. اما سرانجام در ماه مارس، این دختر اعتراف کرده که چند سال است با مردها، رابطه‌ی جنسی مقعدی دارد و این کار را، اولین بار با همان مرد گدا که پا نداشته، شروع کرده است.

او وقتی حرف می‌زند، سرش را پایین می‌اندازد. دستانش از دود ماشین‌ها سیاه شده است. موقع حرف زدن، چند بار موهایش را در زیر روسری‌اش پنهان می‌کند.

مهاجرت در پاکستان

خانواده این دختر، در دهه نود میلادی و در میانه جنگ‌های خونین داخلی کابل، به پاکستان مهاجر شدند و او که در پاکستان بزرگ شده، برای پول درآوردن، ماشین‌ها را تمیز می‌کرده است.

پنج سال پیش، یکی - دو سال پس از سقوط رژیم طالبان توسط نیروهای آمریکایی، به همراه تعداد زیادی از مهاجرین مقیم پاکستان، به کشورشان بازگشتند. اما پدر خانواده، فقط می‌توانست ماهی چهل دلار پول دربیاورد. بنابراین، دختر مجبور شد برای کمک به خانواده، در خیابان‌های پرچاله چوله کابل، آدامس و روزنامه بفروشد و ماشین‌ها را تمیز کند. او روزانه حدود سه دلار درآمد داشت.

در همین خیابان‌ها بود که او، اولین بار با کاکا لنگ (یا عمو لنگ که کنایه از مرد بدون پا است) آشنا شد. کاکا لنگ، پاهایش را در انفجار مین از دست داده است.

به گفته پلیس، وقتی دختر و دوستش، برای کاکا لنگ چای و غذا می‌آوردند، او سعی کرد به آن‌ها تجاوز کند. ‌دختر می گوید: «من چیزی از رابطه جنسی نمی‌دانستم، اما این کار، اتفاق افتاد.»

کاکا لنگ در ماه نوامبر سال پیش، این دختر و چند تن دیگر مانند او را به شهر مزارشریف در شمال افغانستان برده بود تا گدایی و تن‌فروشی کنند. بعد از چند روز، همسایه‌ها به آن‌ها مشکوک شدند و به پلیس خبر دادند. پلیس به خانه محل اقامت آن‌ها حمله کرد و روسپی‌ها را گرفت، اما کاکا لنگ موفق به فرار شد.


گفته می‌شود بیش از ۹۰۰ زن روسپی در کابل فعالیت می‌کنند

برای چند هفته، دختر در یک موسسه مربوط به زنان نگهداری می‌شد. او صبح به موسسه می‌آمد و تا ساعت چهار عصر که به خانه باز می‌گشت، در آشپزخانه موسسه کار می‌کرد. روزی یک ساعت هم جلسه مشاوره داشت.

دستانش در این مدت، صاف و تمیز شده بود. او حالا خیلی خوشحال بود و دعا می‌کرد که خدا او را ببخشد.

او در اوایل می‌گفت که خانواده‌‌اش از این‌که او تن‌فروشی می‌کند، خبر ندارند و اگر مادرش متوجه شود، او را خواهد کشت. اما در یکی از جلسات مشاوره، از دهانش در رفت و گفت که خانواده‌اش او را تشویق می‌کرده‌اند که با کاکا لنگ کار کند.

یک روز، یک نفر از امدادگران آن موسسه، دختر را به همراه کاکا لنگ در یک خیابان شلوغ، با ردیفی از مغازه‌های کباب و بستی فروشی دیده بود. امدادگر، خود را به دختر نشان داده بود و از روز بعد، دختر دیگر به آن موسسه نیامد و دیگر خبری از او نشد.

پنهان‌کاری اخلاقی

به دلیل پنهان‌کاری اخلاقی، تشخیص این‌که چه تعداد زن و دختر دیگر در افغانستان به روسپی‌گری می‌پردازند، مشکل است. نتیجه پژوهش یک دانشگاه غربی در ماه سپتامبر سال گذشته نشان داد که حدود نهصد زن روسپی در کابل فعالیت دارند.

یک تحقیق دیگر که یک موسسه آلمانی در سال ۲۰۰۵ انجام شده، نشان می‌دهد که از میان ۱۲۲ زن روسپی که جوان‌ترین آن‌ها چهارده ساله است، فقط یک درصد‌شان در مورد ایدز آگاهی دارند.

افزون بر روسپی‌های افغان، ده‌ها زن چینی هم در کابل به تن فروشی مشغولند. مشتریان آن‌ها، افزون بر مردان افغان، کارمندان خارجی موسسات امنیتی و امدادرسان هستند.

بسیاری از این زنان ادعا می‌کنند که توسط دلال‌هایی که وعده کار آبرومندانه به آن‌ها داده‌اند، به این روسپی‌خانه‌ها آورده شده‌اند. اما علیشاه پکتیاوال، رییس اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس کابل، این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید آن‌ها با خواست خودشان به این‌جا آمده‌اند.

روسپی‌گری در افغانستان، کاری بسیار ننگین شمرده می‌شود. ثریا صبحرنگ، از فعالان زن حقوق بشر در کابل، می‌گوید: «در فرهنگ ما، این کار بسیار بسیار بدی است.»

بر اساس قوانین کیفری افغانستان، روسپی‌گری، زنا محسوب می‌شود که مجازاتش، از پنج تا پانزده سال زندان است. در قوانین اسلامی (شریعت) نیز، زنا‌کاران متاهل، می‌توانند سنگسار شوند.

Share/Save/Bookmark

منبع

نظرهای خوانندگان

مایه تاسف و تاثر است . افغاستانی که من در دوره داود خان دیدم وافغاستان فعلی .... اسف بران انسان های شریفی که من دیده ام

-- rhoo ، Jun 20, 2008

agaer 900 zan rospi daer kabul baashad jaaye basayaar khoshi ast. shaayed hazar haa zan az naachaari kanon daer kabul rospi-gari nah maayend , in yaki az khobi haaye democracy wae aazaadi amrikaye ast ,kah hanmah armaan aazaadi amrikaye ra mi khorand daer beroon amrika . saerbazaan amrikaye bah zan nayaaz darand ,Hamid Karzai wae ham palah-gi haayesh baayed bah doostaan amrikaye shaan zan peda nah maayend

-- Kawah ، Jun 20, 2008

این هم یکی از دستاوردهای اشغال

-- بدون نام ، Jun 21, 2008

ای که ننگ بر این کرزی بی خاصیت باد !

-- بدون نام ، Jun 27, 2008

متاسفم برای اسلام

-- بدون نام ، Jul 3, 2008

خیلی متاسفم مگوید .خود کرده را نه درد است نه درمان یعنی که این بد بختی همش از دست خود ماها میباشد.خیلی . خیلی متاسفم

-- بدون نام ، Jul 7, 2008

i am not sorry about any thig just we have to think about this real situation in my country this is real and we have solution for every problem we must be think more and find the best solution for that and have to be care about new genaration of this country

-- بدون نام ، Jul 19, 2008

خیلی متسفم : به افغانستانی که همیش هر ظلم و استبداد را قبول کرد اما خودرا باناموس نکاه داشت یگانه جیزیکه سبب روسپیگری در این کشور جنگزده شده همانا اشغال کابل توسط مجاهدین سر به کف است که هزار ها زن را بدون شوهر ساختن هزارن طفل معسوم را بی پدر ساختن و به هزارن دختر جوان تجاوز کردن وخودشان در قصر های زیبابا موترهای مود سال که همه از خون این ملت بدبخت ساخته شده روز میگزرانند حال سوال؟ اگرخود من یک زن باشم و شوهر من را کشته باشند و اولاد هایم نان بخواهد کارهم وجود ندار پس چی کنم مجبور هستم مجبوریت زنان پاک دامن افغانرا وادار به این کار کرده و مسول آن .قهرمانان فروخته شده بد نام که نامشان به قلم سیاه در تاریخ نوشته شده هستند قهرمانانیکه همیش به کلدار و دلار فروخته شدند .من از این ویپ سایت تقاضا دارم که اگر میخواهید که بیننده زیاد داشته باشید و به تاریخ کمکی کرده باشید نوشته های من را انعکاس دهید برای تحقیق دراین باره من همکار دایمی شما خواهم شد و برای مصاحبه هر زمانی حاضرم شما میتوانید از ادرس انترنتی من بخاطر تماس بامن استفاده کنید تشکر از شما دوست شما

-- عتیق الله افغان ، Aug 17, 2008

من هم اظهار تاسف می کنم!
اما به عقیده من افکار و میزان فهم جامعه ای مانند افغانستان آماده پذیرش واژۀ گنگی به نام آزادی نبوده است! ما خود ندانسته بازیچه دست های کثیفی هستیم که در حال ویران کردن کلتور و فرهنگ غنی ماست. البته من از فرهنگ امروزی که در کشور بیداد می کند صحبت نمی کنم!
روسپی گری نه تنها در کابل بلکه در دیگر ولایات کشور هم بیداد می کند. و همه اینها دست خوش فقر است گرچه این سخن بسیار منطقی است اما من آن را رد می کنم چه طور یک زن 55 ساله با تمام دردهای پیری اش تن به این کار در نمی دهد اما دختر 23 ساله ای که به سهولت می تواند از راه شرعی نه روسپی گری مخارجش را تأمین کند خود را به این کار آلوده می سازد!!!!

-- بدون نام ، Aug 21, 2008

بنظر من اولا باید زمینه اینرا مساعد ساخت تا فقر از بین برود و گر نه این به شکل روز افرونش اظافه میگردد و دولت هم به خواب فرو رفته است و گوشش کر است

-- نجیب ، May 6, 2009

واقعاً وقت این مطلب را خواندم متاثیر شدم.
دولت باید یک فکر اساسی بردارد تا جلو این کار گرفته شود، وگرنه فاجعه بزرگ خواهد شد.
همه از فقر است.

-- یک دانشجو ، Feb 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)