تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تغییر‌ نگرش گروه طالبان نسبت به زنان

لینا آریا

جبهه‌ی ملی افغانستان از تغییر‌ نگرش گروه طالبان نسبت به زنان و کنوانسیون‌های بین‌المللی‌ خبر داد.

Download it Here!

سید آقا حسین فاضل سانچارکی، سخنگوی جبهه‌ی ملی در نشست خبری‌ در کابل گفت‌: «تماس‌ها و ار‌تباطات جریان‌های ‌مسلح مخالف دولت، با جبهه‌ی ملی بر‌قرار شده است.»

آقای سانچارکی افزود: «از دو هفته به این طرف، جبهه‌ی ملی‌ نامه‌ای را از طالبان در‌یافت کرده که در این نامه گروه طالبان، موافقت‌شان را با حضور زنان در جامعه ‌و معتبر شمردن کنوانسیون‌های بین‌المللی نشان داده است.»

او گفت: «اخیراً نامه‌ای از این گروه‌ها توسط جبهه‌ی ملی افغانستان دریافت شده است که در این نامه می‌بینیم‌ تغییرات بسیار مثبتی در نگاه و ذهن گروه طالبان به‌وجود آمده و آن‌ها تعهد کرده‌اند که ما دروازه‌های مکاتب دخترانه را باز می‌گذاریم، زمینه‌ی تحصیل زنان را فراهم می‌کنیم، مشارکت زنان را می‌پذیریم و همچنین آن‌ها تاکید کردند که ملت افغانستان ملت واحد و تجزیه‌ناپذیر است و نباید تحت عناوین مختلف قومی و زبانی و سمتی تقسیم شود و گفتند که ما کنوانسیون‌های بین‌المللی را می‌پذیریم و این نشان می‌دهد که تغییرات و تحولاتی در ذهن و نگاه گروه‌های مسلح مخالف به‌وجود آمده است.‌»

آقای سانچارکی، دولت افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت که با وجود نشانه‌های تغییر در فکر و اندیشه‌ی گروه‌های مخالف، دولت قادر به گفت‌و گوی جدی با طالبان نشده است.

پیش از این طالبان بارها کنار آمدن و مذاکره با دولت را رد کرده بود‌ و نخستین شرط آن‌ها برای آغاز مذاکرات، خروج نیروهای خارجی از افغانستان‌ عنوان شده بود.


سخنگوی جبهه‌ی ملی افغانستان از تغییر نگرش طالبان نسبت به زنان خبر داده است

از سوی دیگر برخی از احزاب سیاسی از شروع گفت‌و گو‌های غیر‌مستقیم با طالبان خبر داده بودند که این موضوع هم به زودی از سوی طالبان رد شد.

اما‌ سخنگوی جبهه‌ی ملی می‌گوید: «با وجودی که تفاوت دیدگاه‌ها میان طالبان، دولت و جبهه‌ی ملی وجود دارد؛ ولی این اختلافات را می‌توان در جریان گفت‌و گو با مخالفان، حل کرد.

اما متاسفانه حکومت افغانستان در این رابطه جدیت لازم را ندارد و قادر به راه‌اندازی گفت‌و گوی جدی با مخالفین مسلح نیست.»

در عین حال آقای سانچارکی می‌گوید که اگر دولت، به همراه احزاب سیاسی و طالبان، نشست‌های دوستانه تشکیل دهند، به زودی مشکل ناامنی از کشور برچیده می شود:


«به هر حال ببینید ممکن است که تفاوت‌هایی در نوع نگاه گروه‌های مختلف سیاسی وجود داشته باشد. مهم این است که یک گفت‌و گو و مذاکره جدی صورت بگیرد تا این تفاوت‌ها برجسته شود و از طریق گفت‌و گوهای بسیار سازنده نقاطی برای تفاهم و هماهنگی پیدا شود. طبعاً گروه طالبان دیدگاه‌هایی دارند و دیدگاه‌هایشان حتماً با دیدگاه‌های جبهه (‌جبهه‌ی ملی) و با دیدگاه‌های حکومت، متفاوت است. اما این تفاوت دیدگاه، تنها با مذاکره قابل حل است. وقتی مذاکره و گفت‌و گویی صورت نگیرد نقاط تفاهم از کجا پیدا شود.»

جبهه‌ی ملی در رابطه به مذاکره طالبان پاکستانی با دولت این کشور، اظهار خوشبینی می کنند و می‌گویند به هر طریق که شده باید دولت افغانستان هم به خاطر تامین صلح درکشور اقدام کند

اما وی از جامعه بین‌المللی و حکومت افغانستان خواست که مانع ورود افراطیون پاکستانی به داخل افغانستان شود:

«‌نکته‌ی دیگری را که ما بیان کردیم در مورد سازش طالبان پاکستانی با دولت پاکستان بود. گفتیم یک موضوع داخلی‌شان است اما اظهاراتی که در خصوص مداخله با مسایل افغانستان و راه‌اندازی جنگ‌ها در افغانستان داشتند، بسیار نگران‌کننده است‌ و ما از حکومت افغانستان و جامعه‌ی بین المللی با جدیت و قاطعیت خواستیم که بر حکومت پاکستان فشار وارد شود که مانع از ورود افراطیون و تروریست‌های پاکستانی به داخل خاک افغانستان شود.»

جبهه‌ی ملی در حالی از ناتوانی دولت افغانستان در مورد راه‌اندازی مذاکره با طالبان انتقاد می‌کند که قبلاً افغانستان را متهم به گفت‌و گو با طالبان و گروه‌های مخالف دولت کرده بود.

همچنین سخنگوی جبهه ی ملی، در مورد ‌شرکت‌کنندگان نشست پاریس که قراراست به زودی برای جمع‌آوری کمک‌ها ی تازه برای افغانستان برگزارشود، انتقاد کرد وگفت: «عدم حضور احزاب اپوزیسیون و نمایندگان جامعه‌ی مدنی، تصویر واقعی را از وضعیت افغانستان، برای جامعه‌ی جهانی ارایه نخواهد کرد.»

نظرهای خوانندگان

چه خبر خوش حال کننده ای . ارزویمان این است در افغانستان صلح و ثبات برقرار شود و این کشور همسایه ما هم به ارامش برسد و به بازسازی کشورش بپردازد .

-- ارام ، Jun 5, 2008 در ساعت 07:14 PM

به این می گویند "طالبان اصلاح طلب " پیشنهاد می شود شعبه حزب "مشارکت اسلامی" هم در افغانستان به مبارکی تاسیس شود تا این ملت "به پا خاسته به زور " هم از مزایای دنیوی و اخروی "اصلاح طلبی " برخوردار باشند . انشا الله!

-- منوچهر ، Jun 5, 2008 در ساعت 07:14 PM

تفکر تندروانه و خشک اسلامی در افغانستان کاملن ریشه دوانیده و در این جامعه بسته فرق نمی کند حکومت دست کیست. طالبان نباشند حالا شورای علمای دولت محترم کرزی به شدت فعال هستند. (یک عده پیرمرد خرفت کوتاه بین) چه امیدها و آرزوها که برباد رفت بر این دمکراسی وعده داده شده.


چندین سال طول کشید تا مجوز احداث یک سینمای خشک و خالی در شهر هرات را دادند.

از طلاگشتن پشیمان گشته ایم- مرحمت فرموده ما را مس کنید.

-- نیما هراتی ، Jun 5, 2008 در ساعت 07:14 PM

درود بر نیما جان
محمد هراتی از کانادا

-- بدون نام ، Jun 6, 2008 در ساعت 07:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)