تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با گای تیلور، خبرنگار آمریکایی متخصص امور خاورمیانه و سردبیر ارشد بخش بین‌الملل «World Politics Review»:

«مردم آمریکا، حزب‌الله لبنان را نمی‌شناسند»

نیک‌آهنگ کوثر

با آغاز دوره‌ی جدید تنش‌ها در لبنان، اخبار مختلفی در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود که البته ممکن است برای مخاطبان خاورمیانه‌ای ساکن آمریکا‌ی شمالی قابل فهم‌تر باشد.

اما بسیاری از مخاطبان آمریکایی و کانادایی که فقط لایه‌های رویی خبرها را می‌بینند، تنها بخشی از واقعیت‌های لبنان و تقسیم‌بندی‌های سیاسی‌اش را می‌فهمند. با تروریستی خوانده شدن حزب‌الله لبنان، کمتر کسی‌ست که بداند این گروه، تشکیلاتی سیاسی هم هست که قدرت قابل ملاحظه‌ای در پارلمان لبنان دارد.

در همین ارتباط با گای تیلور، خبرنگار آمریکایی متخصص امور خاورمیانه و سردبیر ارشد بخش بین‌الملل «World Politics Review» گفت‌وگو کردم. از تیلور پرسیدم رسانه‌های غربی چگونه حزب‌الله را معرفی می‌کنند و مسایل مرتبط با این حزب را به چه صورت پوشش می‌دهند؟

Download it Here!

حزب‌الله بیشتر در رسانه‌های آمریکایی گویی براساس اعلامیه‌های اداره‌ی روابط عمومی وزارت خارجه آمریکا به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی می‌شود تا یک حزب سیاسی.

رسانه‌های انگلیسی‌زبانِ آمریکا، یک ارتباط طبیعی را میان حزب‌الله و ایران برقرار می‌کنند و البته درباره‌ی چگونگی این ارتباط همیشه توضیحی داده نمی‌شود، به‌‌عنوان یک واقعیت پذیرفته می‌شود. گویی یک ارتش دست‌نشانده‌ی رژیم ایران در لبنان است.


گای تیلور، خبرنگار آمریکایی متخصص امور خاورمیانه

آیا فکر می‌کند رفتار دولت ایران و واکنش‌هایی که نسبت به عملیات‌های حزب‌الله نشان می‌دهد به تشدید این دیدگاه‌ها در رسانه‌های غربی کمک کرده است یا نه؟

به‌هرصورت برای جامعه‌ی خبرنگاری همیشه رفت‌وآمدهای راحت حسن نصرالله به سوریه و همچنین رابطه‌ی نزدیک سوریه با تهران، عملاً نقطه‌ها را به‌هم وصل کرده است، ولی این خط ارتباطی در رسانه‌های همگانی به‌وضوح شرح داده نمی‌شود. گویی ماجرا خیلی طولانی می‌شود و مردم حوصله‌ی خواندنش را ندارند. رسانه‌های انگلیسی‌زبان آمریکایی انگار قصد ندارند در این مورد چندان وارد جزییات شوند.

هم‌زمانی حرکات نظامی حزب‌الله با فشارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، یک ارتباط طنزآمیز برقرار کرده است. آیا هیچ‌گونه موازی‌کاری در این میان از سوی خبرنگاران غربی مشاهده شده است؟

به نظر من این مساله می‌تواند واقعیت داشته باشد. اما در سطح رسانه‌های غربی توضیحی منطقی در این مورد داده نمی‌شود که آیا این مساله می‌تواند صحت داشته باشد یا نه.

تنها چیزی که مطرح می‌شود این است که حزب‌الله، یک ارتش دست‌نشانده است که منافع رژیم ایران را تامین می‌کند. اگر هر حرکت تروریستی حزب‌الله بتواند روی تمام منطقه اثر بگذارد، می‌توان گفت که با یک پدیده‌ی دومینویی روبه‌رو هستیم.

ممکن است با این مساله کمی وارد تئوری توطئه بشویم‌، ولی در رسانه‌ها این دیدگاه کلی وجود دارد.

و سوال آخر من این است که آیا فکر می‌کنید در غرب ترسی وجود دارد از به قدرت رسیدن دموکراتیک حزب‌الله که قدرت شیعیان را در منطقه بالا ببرد؟

شاید. بعد از جنگ ایران و عراق و ماجرای گروگان‌ها، آمریکا با شیعیان مشکل داشته است، اما فقط ترس اصلی از شیعیان نیست. در مصر اخوان‌المسلمین، شیعه نیستند و یا گروه‌های مختلف در منطقه، بسیاری سکولار هستند.

از نقطه نظر رسانه‌ای اما اطلاع‌رسانی دقیقی در‌باره وضعیت منطقه صورت نمی‌گیرد. اگر به طور تصادفی از صد آمریکایی از نقاط مختلف کشور در مورد حزب‌الله و حماس پرسیده شود، شاید بیشتر از ۵ نفرشان ندانند که حزب‌الله شیعه است و حماس هم سنی و شاید نتوانند ارتباطی میان این‌ها برقرار کنند که این بیشتر به‌خاطر عدم اطلا‌ع‌رسانی دقیق رسانه‌های بزرگ آمریکاست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)