رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
گفت و گوی زمانه با آیت‌الله منتظری:

منتظری: «ولایت فقیه، با آقای خامنه‌ای تمام شد»

سید سراج‌الدین میردامادی

آیت‌الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه است كه سال‌ها به‌دلیل مخالفت بارهبری كنونی انقلاب اسلامی در حصر بسر می‌برد. او در گفت​وگو با سراج‌الدين ميردامادی نسبت به اقدامات دولت نهم در خصوص بهره‌برداری از نام امام زمان هشدار داد.

Download it Here!

آیت‌الله منتظری، با توجه به فضای کنونی و دولت جدید، استفاده از نام امام زمان برای اهداف سیاسی خیلی باب شده و همین‌طور شنیده شده که در جلسات هیات دولت، صندلی خالی گذاشته می‌شود و بشقابی برای حضرت صاحب‌الامر گذاشته می‌شود. نظر حضرت‌عالی در این مورد چیست؟

اگر این‌طور باشد که شما می‌فرمایید، نتیجه‌ی آن، این می‌شود که مردم به امام زمان و امور دینی هم، یک مقدار ایمان‌شان کم ‌شود و اینکه استفاده ابزاری بکنیم از امور دینی، کار غلطی است.

من بارها عرض کردم که متاسفانه در زمان شاه هر کار می‌کردند - کار خلاف زیاد می‌کردند - اما به اسم دین و مذهب نبود و دین و مذهب را ابزار قرار نمی‌دادند. ولی حالا متاسفانه افراد را بازداشت می‌کنند، برای آن‌ها پرونده می‌سازند و این‌ها همه به اسم دین و به اسم اسلام انجام می‌شود و در نتیجه سبب بدبینی جوانان به اسلام و دین می‌شود.

راجع به حضرت حجت هم همین‌طور است. نباید از اسم آن حضرت استفاده ابزاری کرد. حتی من دیدم که گاهی اوقات صحبت می‌شود که حالا می‌خواهند استقبالی از امام زمان بکنند. این‌ها کار غلطی است.

این کارهای سوء سبب می‌شود که مردم، یعنی جوانان نسبت به امور دینی و حضرت حجت و این‌طور چیزها بدبین شوند. اصلاً ایمانشان کم بشود. و این کار، به‌طور کل کار غلطی است.


عکس‌ها از زمانه

برخی از شخصیت‌های روحانی مثل مرحوم آیت‌الله مشکینی که گفته بودند لیست نمایندگان را امام زمان امضا کردند، یا آیت‌الله مصباح و چهره‌های حوزوی هم این دیدگاه‌ها را ترویج می‌کنند و حمایت می‌کنند.

یعنی آقای مشکینی و آقای مصباح معصوم هستند؟ هر کار کردند، حجت است برای ما؟ چنین نیست که آن‌ها معصوم باشند و کار آن‌ها درست باشد. ممکن است آن‌ها هم اشتباه کرده باشند.

در خصوص مسجد جمکران هم دولت جدید تلاش می‌کند که آن را بسیار ترویج بدهد...

این دنباله‌ی همان است که شما فرمودید و درست نیست. استفاده ابزاری از امور دینی، غلط است.

از آن اماکنی که تا زمان فوت پدرتان هنوز در اختیار ایشان بود، مثل حسینیه و این‌ها...، چه خبر؟

ده سال است که در ‌حسینیه ما در این‌جا بسته است.

در آن بسته است. هیچ‌کدام را پس هنوز باز نکردند؟

دفتر مشهد ما، بسته است. می‌گوییم چرا؟ می‌گویند کلید آن را فرستادیم تهران. با این‌که در حقیقت به اسم همسر احمد‌ ما است. ولی دیگر هیچ بهانه‌ای ندارند. در آن را بستند و ناز و غمزه.

کتاب هم زیاد ما تهیه کرده بودیم، مراجعه می‌کردند، مطالعه می‌کردند، بله، حسینیه مشهد، یعنی دفتر مشهد ما را بسته‌اند.

دفتر اصفهان هم داشتیم، آن هم یک دو سال باز بود و آن‌جا وقف طلبگی و این‌ها بود، دفترمان بود بالاخره، بعدش آقای علی رازینی حکم کرده که فروخته بشود به نفع دادگاه ویژه. به چه مجوزی، نمی‌دانم. آن هم درش بسته است. در حسینیه این‌جا هم حدود ده سال است که بسته است. دفتر اصفهان و دفتر مشهد را هم در حقیقت تصاحب کردند‌.


از طرفداران شما، کسی الان در زندان نیست؟

چرا. الان هادی قابل را به چه مجوزی زندان کردند؟ حکومتی را که نتواند کسی مثل هادی قابل یا عمادالدین باقی را تحمل کند، نمی‌توانیم بگوییم حکومت اسلامی. قابل و عمادالدین باقی را بی‌جهت زندانی کردند.

بعد ما این‌جا نوشتیم که مجوزی ندارند. با اینکه هم سابقه انقلابی دارد، هم زندان رفته، هزار فعالیت داشته، دلیلی برای زندانی کردن‌شان وجود ندارد.

ما در زندان که بودیم، مرحوم لاهوتی می‌گفت روزنامه تازه آمده بود رشت، و رشتی‌ها بلد نبودند روزنامه بخوانند. یک نفر ستون‌ها را افقی می‌خواند، سی چهل نفر هم نشسته بودند و همین‌طوری گوش می‌دادند. بالاخره چیزهای بی‌تناسب هم می‌شد. چون افقی بود. یکی گفت بالاخره آخرش چه شد؟ گفت من چه می‌دانم چه شد، سیاست‌ش در تهران است. حالا ما هم باید بگوییم سیاست‌ش در تهران است. ما نمی‌فهمیم.

این‌هایی که ما گفتیم، وعده‌هایی که آقای خمینی به مردم دادند؛ این‌ها با آن کارهایی که آقایان می‌کنند جور نیست. سیاستش در تهران است.

ولی در آموزه‌های دینی همیشه گفته می‌شود که ظلم پایدار نیست، آیا شما فکر می‌کنید این ظلم پایدار می‌ماند؟

بالاخره هیچ حکومتی پایدار نمی‌ماند. الملک یبقی مع‌الکفر و لا‌یبقی مع الظلم.

ظاهرش این است که تا اینجا پایدار مانده‌؟

نه، پایدار نمی‌ماند. ما حوصله‌مان کم است؛ والا باقی نمی‌ماند. در نوشته‌های من بود که ولایت فقیه اینجور که آقایان می‌کنند، از آقای خمینی شروع شد و به این آقا ختم می‌شود. دیگر بعدش ولایت فقیه جا نمی‌افتد. با این روشی که آقایان پیش گرفته‌اند، در نوشته‌هایم هم هست، که ولایت فقیه از امام شروع شد و به ایشان ختم می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کاشکی این سوال هم از ایشان میشد که در کدامیک از ایات قران ذکری از "حضرت حجت" و"مذهب" ودر کجا اشاره ای به "ولایت فقیه" شده است؟؟؟ کاشکی.

-- بدون نام ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

اين حكومت زمينه ساز ظهور امام زمان خواهد بود.

-- علي ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

آقای میردامادی شما واقعا از جونتون سیر شدید ولی خدایی مطلبش جذاب و خواندنی بود آدمو متحول میکنه

-- جسیکا ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

من شرط میبندم اگه امام زمانی هم بیاد اینا اولین کسی هستن که سرشو زیر آب میکنن دلت خوشه برادر اینا به هیچی اعتقاد ندارن جز قدرت حاضر نیستن یه لحظه ازش دل بکنن. من طرفدار خاتمی نیتم اما از اینش خوشم اومد که کارش که تموم شد دمش رو گذاشت رو کولش رفت به کار خودش رسید . شما توکوبا نگا کن یه آدمی مث کاسترو مگه انقلابی نبود مگه چپ نبود اما 49 سال از قدرت دل نکند تا خدا زد پس کله اش. قدرت خیلی شیرینه کم هستن مردانی که سوارش شن و بخوان ازش پیاده شن.

-- الیاس ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

آقای منتظری خودش و دستش در شکل دادن این حکومت و جاافتادن نظریه ولایت فقیه آلوده است. نظریه ولایت فقیه با هیچ چسبی به اسلام وصل نمی شود اما آقایان آن را با تف دهانشان (یاوه های بی اساس) چسباندند و حالا هم که نادرستی آن را به چشم می بینند باز حاضر نیستند از آن گناه و ظلم عظیم توبه کنند و آن را بالکل مردود و باطل اعلام نمایند.
من در ارتباط با بحث "ولایت فقیه" با آقای منتظری 11 نامه رد و بدل کردم و از نظر آیات قرآنی و استنادات اسلامی مباحثه کردم و توضیح دادم که ولایت فقیه بدعت است و چون بدعت است خداوند آن را مردود و محو خواهد ساخت و در عین حال پیروان و باورمندان آن را به شدیدترین عواقب گرفتار خواهد کرد. اما ایشان هیچگاه دست از این نظریه بر نداشتند و هم اینک نیز نمی خواهند اذعان کنند که خطای بزرگی را مرتکب شده اند. خطایی که باعث شد جان و ناموس و مال بسیاری از بندگان خدا از بابت این نظریه نابود شود و عدالتی هم در مورد آنها صورت نگیرد.
نامه های من با آقای منتظری را در سایت
www.peikekhabari.com
بخوانید.

-- حسین میرمبینی ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

آقای حسینعلی منتظری سلام بر شما. می خواستم از طرفی از شما سپاسگزاری کنم و از سویی هم گله. سپاسگزاری به خاطر درستکاریتان و شهامتتان تا این اندازه که دارید. و اما گلگی و انتقاد بخاطر اینکه شما نسخه ای را که برای دیگران می نویسید خودتان برای خودتان نیمه کاره می پیچید. توضیحا بگویم که شما نیمه کاره می فرمایید که حتا دین و ایمان مردم هم در زمان شاه مورد احترامتر و آبادتر از حالا بود. و شما در مورد آن دو آخوند و...می فرمایید که معصوم نیستند و در واقع حرف بیخود زده اند. پس شما چرا با جرات نمی گویید که اشتباه کرده ايد. شما دستکم بفرمایید که در مورد امام نامیدن و خواندن خمینی اشتباه کردید، در مورد انقلاب اشتباه کردید. البته اگر چنین است (؟!) یعنی اگر شما با قتل عامهای خمینی اگر با ازاله ی بکارتهای دخترکان بچه سال قبل از اعدام مخالفید پس با خمینی هم باید مخالف باشيد، پس انقلاب با انقلاب هم به نوعی که انجام شد ـ دست کم ـ اشتباه بود. بنا بر این با صداقتی که سرکار دارید و از آنجا که بقول خودتان معصوم هم نیستید بنا بر اين خواهش می کنم بفرمایید اشتباه کردید. شما را بخدا اینکار را بکنید. اين معذرت خواهی و این به رسمیت شناختن اشتباه شما را در تاریخ روسفید خواهد کرد. بیایید و یکبار هم که شده حرف یک زن را گوش کنید. ما در فرهنگ ایرانی انتقاد از خود نداریم. چپگراهایی که می بایست معنا و نماد پیشروی و نماد مدرنیته ی فکری باشند و با ارتجاعی ترین قشر جامعه همصدا و همراه شدند و با همه ضرباتی که از این ماجرا خوردند و اینهمه هم کشته دادند و حتا یکنفرشان هم انتقاد از خود نکرد. شما بیایید و این کار را بکنید. از بابت در افکندن این طرح ولایت فقیه که خود شما هم گفتید که شما طرحش را دادید از این بابت بیایید واز مردم معذرت بخواهید. به خدا هم شما بزرگوارتر خواهید شد و هم شاید پشیزی بر این اسلامتان که دیگر چیزی ازش باقی نیست اضافه خواهد شد. اسلامی که بخشی از نعشش در جماران و در چاه است و بخش دیگرش متلاشی شده و از بین رفته شما را بخدا دستکم از اين خردک شرری که هست محافظت کنید. بیایید و راستش را بگویید و راستترش را. با آرزوی قوت و شجاعت.

-- ِک زن از تهران ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

نه خسته!
نوشته‌اید:
"آیت‌الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه است كه سال‌ها به‌دلیل مخالفت بارهبری كنونی انقلاب اسلامی در حصر بسر می‌برد. ...."

بعضی وقت‌ها اطلاعاتتان دقیق نیست. آقای منتظری اولا از همان زمان رهبر مرده‌ی قبلی، مورد غضب حکومت قرار گرفت و از مقام جانشینی رهبری کنار گذاشته شد. ضمنا ایشان از 23 آبان سال 1376 شمسی تا 10 بهمن سال 1381 شمسی در حصر بودند. البته حکومت متحجر کنونی به ایشان آزادی کامل نداده، همان‌طور که به تمام مردم، اما حصر ایشان به سر آمده.

شاد و موفق باشید!
آزاد و پایدار باد ایران و ایرانی

-- محمد علیجانی ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

به " ِک زن از تهران"
دوست عزیز و گرامی
جناب منتظری بارها اقرار و اعتراف کرده که ما اشتباه کردیم. هم سر قضیه ولایت‌فقیه و هم در ابوابی دیگر.
شاد باشید
آزاد و پایدار باد ایران و ایرانی

-- محمد علیجانی ، Apr 21, 2008 در ساعت 02:13 PM

مشکینی و مصباح معصوم نیستند اما خیل عظیمی از عوام الناس دنبال اندیشه های ایشان هستند.دین واپسگرایانه و متحجرانه امروز در ایران مشتریان بیشتری پیدا کرده است و نقش منتظری و کدیور و نوری و مجتهد شبستری و اشکوری در هدایت مردم به دین راستین و انسان محور بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

-- قائل ، Apr 21, 2008 در ساعت 02:13 PM

مشکینی و مصباح معصوم نیستند اما خیل عظیمی از عوام الناس دنبال اندیشه های ایشان هستند.دین واپسگرایانه و متحجرانه امروز در ایران مشتریان بیشتری پیدا کرده است و نقش منتظری و کدیور و نوری و مجتهد شبستری و اشکوری در هدایت مردم به دین راستین و انسان محور بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

-- قائل ، Apr 21, 2008 در ساعت 02:13 PM

چیزی که از بیخ و بن غلط است دیگر بحث سر فرعیاتش بیهده است

-- سبال م ، Apr 21, 2008 در ساعت 02:13 PM

تا زمانی که انسانی به خود اجازه می‌دهد خود را مرجع بداند و از طرف خدا نظر بدهد و رفتار مردم را با احکام تعیین کند، شکل گرفتن چیزی به‌نام ولایت فقیه یا هر چیز دیگر در سیاست اصلاً عجیب نیست.

-- هومن ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

متاسفانه حافظه سياسی ضعيف اکثر مردم ايران ، مشکلات و مصايب فراوانی را ببار آورده است ، ومن درشگفتم که اين قشر باصطلاح روشنفکر ودست به قلم چرا ازاشتباهات بزرگی که يا خود ويا نسل تحصيلکرده سی سال پيش مرتکب شده وعنان اختيار مملکت را بدست " آخوند جماعت " دادند، درس عبرت نمی گيرند۰ چرا به آرشيو روزنامه های سالهای اوليه انقلاب مراجعه نمی کنند تا به ياد بياورند که سهم آقای منتظری درقبولاندن وتصويب اصل ولايت فقيه کمتر از آيت الله خمينی. آقايان چرا نمی خواهيد باور کنيد که اين اختلافات يا برسر قدرت و مقام های دنيوی است و يا در بعضی موارد دعواهای زرگری است؟

-- Farshad ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

در جلد دوم كتاب اصول كافي ( 4 جلدي) از ترجمه سيد جواد مصطفوي در صفحات 275 به بعد بخشي را معرفي مي كند به نام آيات قرآن در باب ولايت كه در آن حدود 120 آيه قرآن را در 96 شماره روايت از ائمه معصومين طاهرين عليهم السلام معرفي كرده كه توجه همه دوستان پژوهشگر را به نظر خود معادن حكمت و خرائن علم الهي در باب ولايت در قرآن به اين منبع مستند جلب مي كنم و قضاوت منصفانه را به خود شما مي سپارم!

-- فعلا بدون نام تا بعد ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

ما كه از اسلام و شيعه به سبك و سياق آقايان كناره گيري كرديم و اسلام و تشيع خود را برگزيديم

-- farhad ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

ایکاش جناب میردامادی آنقدر مستقل و آزاده بودند که از نقش اطرافیان نزدیک آقای منتظری (نظیر مهدی هاشمی) و برخی اطلاح طلبان امروز (مثل اقای میردامادی دبیرکل مشارکت) در "نهضتهای آزادی بخش" که در واقع بنیانگذار تروریسم بین المللی پس از انقلاب بود هم سوال می کردند. چرا آقای منتظری در اوج قدرت باتمام وجود از تروریستی مثل مهدی هاشمی دفاع می کردند؟

-- شهریار ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

هر كس در هر زمان مي تواند اشتباه كند ولي مهم آن است كه در هر زمان كه متوجه اشتباه خود شد شجاعت اقرار به آن را داشته باد.

-- بدون نام ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

آقای فرهاد شما اندکی مطالعه کنید که چرا مسلمانید؟؟ و چرا شیعه؟ در هر حال اینان نگهبانان اسلام ناب محمدند. شما باید رها شوید. نترسید از اینان دست بردارید! بدانید که پشته کردن کشته ی ایرانیان ایران را اسلامیزه و بیمار کرده اند. آخوند و روضه خواند معنای تورم این بیماری و هم معنای کانونی این فسادند. حتا اگر در این راه صادقانه هم رفتار کنند فرقی نمی کند.

-- بدون نام ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

خانم ها- آقایان
جه فرقی است بین قصابی که با کارد سر گاوی را میبرد..یا با قلمتراش سر
یک قناری را میزند؟
همه آن ها دستشان به خون آلوده است.
حضرات...باید فکری به حال کشتار گاه ها کرد.
قصاب ها همه کارشان سر بریدن است!
چه مظلومانه منتظر نوبت ایستاده ایم..
کاش کارد این یکی تیزتر باشد...
1387سال است که از گلویمان خون جاری است..

-- ح-توسی ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

به "بدون نام فعلا تا بعد" لازم است تذکر داد که برای یک مسلمان قران کافی است و احتیاج به کتاب کافی دیگری (شرک) نیست. ایشان هنگامیکه پیامبران را معصوم می نامد نشان میدهد قران را نخوانده است. از ان ۱۲۰ ایه هایی که بقول ان ایشان "ولایت فقیه" را درقران توضیح می دهد حداقل یکی را ذکرمیکردند بسنده بود. بس است دیگر با نقل قول این باصطلاح "علمای" از حوضه بیرون امده و به شماییل عبا و عمامه مزین شده خود را دینداردانستن. اگر ابهای تمام اقیانوسهای عالم هم مرکب شوند برای نوشتن کلمات وعلم خالق عالم "کافی" نیست.

-- بدون نام ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

آقای منتظری شجاعت و شهامت خود را نشان داد و هزینه آنرا نیز پرداخته است و تغییر رویه اشتباه نشاندهنده تفکر است.
در مورد ولایت فقیه نیز برخلاف نظر آقای میرمبینی (که پیش از این مقالات مذکور را خوانده ام) معتقدم که این امر به نحوی ریشه در مهدویت و تشیع دارد. بالاخره امام غائب هم نیاز به نایبی برای اجرای امور دارد!
در مجموع آنطور که در بسیاری از احادیث شیعه آمده حکومت امامان معصوم (!) امری الهی است و اینچنین است که بسیاری از طرفدرن ولایت فقیه نیز، دارنده این مقام را منصوب خدا یا امام غائب می دانند.
به نظر بنده تز آقای میر مبینی (عدم ارتباط ولایت فقیه با اسلام) را باید به تشیع و رابطه آن با اسلام تعمیم داد. اقدامی که مرحوم کسروی در کتاب شیعیگری و دکتر سروش در نوشته های چند سال اخیر تا حدی زیادی به پیش بردند...

-- سعید ، Apr 22, 2008 در ساعت 02:13 PM

نماز بي ولاي او عبادتي است بي وضو
به منكر علي بگو نماز خود قضا كنيد

-- بدون نام ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:13 PM

با سلام
پیریه و هزار درد اما نباید یادش رفته باشد که خمینی همان زمان که زنده بود با این موجود به نام منتظری خداحافظی صندلی رهبری به او نرسید او هم مخالفت کرد نباید توقع داشته باشد الان نظرش نافذ باشد

-- عبدالله ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:13 PM

[آقای سراج میردامادی فتح الباب مصاحبه تان واقعا غلط است زیرا شما سو.الی رامبتنی بر فرض های معلوم آغاز می کنید که آیت الله منتظری اجبارا اینچنین آغاز می کند: "اگر این‌طور باشد که شما می‌فرمایید، نتیجه‌ی آن، این می‌شود که..." خبرنگاری باید سبک و استیل هر مصاحبه را نسبت به جایگاه مصاحبه شونده رعایت کند.

-- مازیار ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:13 PM

گاهی فکر می کنم اگر ورق برنگشته بود و حالا خود آقای منتظری بر مسند قدرت بود به جای آقای خامنه ای نشسته بود چگونه فکر می کرد

-- مهتاب ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:13 PM

گیرم اسلام را از آلودگی ولی فقیه پاک کردید...با آن محتوای سلطه طلب و حکومت خواه و با قوانین وحشیانه ی عهد سوسماریش چه می خواهید بکنید... انواع اعدام به هر بهانه...تبعیض جنسی..برده داری...انعطاف ناپذیری ذاتی...انبوه خرافات...ناسازگاریش با دنیای انسان متمدن و آزاد...

-- ترک ترک ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:13 PM

همهحرف می زنند یکی تایید یکی رد یکی مدح یکی فحش ونازسا حالا اینا به پشیزی می ارزه بخدا نه خامنئه ای بر سر جاه وجلال خود نشسته به ریش هممون می خنده از بهترین ها برا این جماعت سلطه خواه ومریض اینه که منتظری فقط حرف بزنه ولی پاش و یه قدم برا یه حرکت معترضانه از در خونش اونور تر بیرون نذاره

-- بدون نام ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:13 PM

آقای منتظری گرمی سلام!
در نوشته ای خواندم که شما مصادره ی دارائی شادروان منچهر فرهنگی را برای آنکه زرتشتی بود ، تایید کردید . آیا چنین کاری کرده اید. از من هم 20 در صد به گناه مسلمان نبودن از ارث پدرم به زور گرفتند. آیا شما این کار ها را روا می دانید؟

-- نوروز ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:13 PM

این حرفها را فراموش کنید.بی توجه به زد وبند ها و فجایع به حرف بعضی روزنامه نگارهای قدیمی گوش کنید و به اصلاح طلبانی مثل محتشمی پور و هادی غفاری برید رأی بدهید تا به کمک این نمایندگان آزاده راه دموکراسی در ایران را هموار کنیم .

-- علیرضا ، Apr 24, 2008 در ساعت 02:13 PM

باز هم منتظري و طرفداران ايشان اره اقايي که نمي تواند که حرف و حديث خانواده خودش را تحمل کند و اگر اشتباه بوده رد کند بايد از اين حرفها بزند امام هم از ساده لوحي و نفس پرستي ايشان مي نا ليدند و از حرف ايشان در جماران در مورد مهدي هاشمي که جواب زري خانم چي مي شه و حالا با ولي فقيه زمانه مي جنگد اقا شماهمان د کنار حجره کتاب و نماز بخوانيد

-- عبدالله ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:13 PM

salam behtar hast montazeri ba tavajoh be toseyeye emam be namaz va rozashon bepardazan va bishtar az in chehre khodeshon rokharab nakonan.

-- بدون نام ، May 7, 2008 در ساعت 02:13 PM

از نظر من دین از سیاست و آموزش و پرورش جدا است. جای دین در مسجد است نه مدرسه و دانشگاه. بر طبق تجربه 25 ساله عمرم، این آخوند هم فرقی با آخوندهای دیگر ندارد فقط چون در مقطعی آبش با بقیه توی یک جوب نرفته طرد شده است.

-- مرتضی ، May 9, 2008 در ساعت 02:13 PM

خدا رحم کرد ولایت فقیه دست همین ایت الله منتظری نیفتاد. الان دیگه چرا ..
...

-- محمد ، Jul 6, 2008 در ساعت 02:13 PM

هر كه با آل علي در افتاد ور افتاد

به منكر علي بگو نماز خود رها كند
نماز بي ولاي او عبادتي است بي وضو

-- داريوش ، Aug 10, 2008 در ساعت 02:13 PM

و لایت فقط در حوزه عرفان وتصوف تعریف میشود وبس.آن چیزی که در ایران بعد از انقلاب رواج یافته در واقع زعامت وریاست فقیه است نه ولایت.بزرگترین ظلمی که در نظام ولایت فقیه شد رفتار زشت دولت نهم با درویشان نعمت اللهی بود که نتیجه آن را خواهند دید.

-- علی ، Aug 20, 2008 در ساعت 02:13 PM

سلام
اقای مرتضی نظر شما برای خودتان محفوظ است. اما انچه هست این است که دین یک برنامه کامل زندگی می باشد که بدون ان نمی توان زندگی کرد در واقع اگر ما دین را محدود به مسجد بکنیم و در زنگی روزمره خودمان از ان بهره ای نبریم زیان کرده ایم چطور می شود دین داشت اما در سیاست در ریاست در مدرسه و... بر خلاف ان عمل کرد(به دستورات ان بی توجه بود) اگر چنین شد یعنی دین نداریم ولو در مسجد شب تا صبح نماز بخوانیم و رازو نیاز کنیم که عمل نکردن به دستورات دین یعنی بی دینی. درست است که در نظام ولایت فقیه مشکلات، گناهان و ... وجود دارد که همه اینها از معصوم نبودن می باشد اگر فردی در هر جا که است (ولو مرجعه تقلید) عملی خلاف دین از او سر زد نباید گفت که دین این است. اگر در نظام ولایت فقیه مشکلاتی وجود دارد این مشکلات از خود ما است که باید آن را برطرف کنیم نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم.

-- عبدالله ، Nov 15, 2008 در ساعت 02:13 PM

این دفاع جانانه از ولایت فقیه که کاملا درست و مستند بود در زمان قایم مقامی واین مخالفت با ولایت فقیه در زمان خلع قایم مقامی .....عجیب است

-- حسسن ، Dec 18, 2008 در ساعت 02:13 PM

تلاش ستودني بود.

-- matarsak ، Mar 4, 2009 در ساعت 02:13 PM