تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
رویارویی پلیس آمریکا با فرقه‌ای که چندهمسری را رمز رستگاری می‌داند

سه زن تا بهشت

کاوه اسفندیاری

پلیس تگزاس در تازه‌ترین رویارویی با پیروان یک فرقه افراطی مسیحی که به اصل چند همسری باور دارند، حدود ۱۸۰ زن و کودک را از مزرعه‌ای دورافتاده بیرون آورده است.

رویارویی تازه، بعد از شکایت زنی آغاز شد که تلفنی به پلیس گفت که یکی از مردان میان‌سال «کلیسای بنیادگرای عیسی مسیحِ قدیسینِ متأخر» یا «مورمون‌ها» وی را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده است.

بنا به اظهارات مقامات پلیس، این زن گفته هنوز به سن قانونی نرسیده بوده؛ ولی توسط یکی از مردان این فرقه مسیحیت باردار شده است. طبق قوانین تگزاس، دختران زیر ۱۶ سال، حتی با رضایت والدین، نمی‌توانند ازدواج کنند.

پلیس تگزاس برای ورود به این مزرعه در شهر الدورادو که معبد پیروان کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسین متأخر است، ابتدا با مقاومت روبه‌رو شد. مطابق اصول این کلیسا، غیر‌مورمون‌ها حق ورود به معابد مورمون‌ها را ندارند.

در نهایت مأموران توانستند بیش از ۱۴۰ کودک و ۴۶ زن را از این مزرعه ۷۰۰ هکتاری خارج کنند. با این حال کسی دستگیر نشده و تلاش برای یافتن زن شاکی ادامه دارد. امدادگران می‌گویند بیش از ۲۰ زن مورد اذیت و آزار قرار گرفته یا در خطر بوده‌اند.

مشخص نیست چند نفر در این مزرعه سکونت دارند؛ ولی پلیس می‌گوید در آن‌جا گشت‌زنی فعال دارد و تا کنون با خشونت مواجه نشده است. اعضای این فرقه، این مزرعه پهناور را در سال ۲۰۰۳ خریدند؛ ولی همواره تحت نظر مأموران پلیس بوده‌اند.


وارن جفس، رهبر فرقه‌ی مورمون‌ها

عاقد زورگو
در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ وارن جفس، رهبر این فرقه، به‌خاطر آن که دختری ۱۴ ساله را مجبور به ازدواج با پسر عموی ۱۹ ساله دخترک کرده بود، به جرم هم‌دستی در تجاوز، به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

این دختر گفته وارن جفس با وجود گریه و زاری‌اش، او را در هتلی در نووادا به عقد مردی درآورده که دلخواهش نبوده است. دادستان به قاضی دادگاه گفت که آقای جفس به دخترک دستور داده که باید زاد و ولد کند تا زمین از پیروان فرقه کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسین متأخر پر شود.

دو تا از خواهران این دختر در دادگاه شهادت دادند که وی «مجبور» شده با شوهرش رابطه جنسی داشته باشد.

آقای جفس، ۵۱ ساله، پیامبر خودخوانده این فرقه تلقی می شود و به‌‌خاطر ترویج اصل چندهمسری، علاوه بر تگزاس، در آریزونا و یوتا نیز با اتهاماتی مواجه است. وکیل مدافع او می‌گوید آقای جفس تنها در مقام رهبری دینی به زنان این فرقه برای ازدواج نصیحت می‌دهد.

سه زن تا بهشت
چندهمسری در سراسر آمریکا ممنوع است؛ ولی پیروان برخی فرقه‌های مذهبی، یک زن را به‌طور رسمی به عقد خود در می‌آورند و زنان بعدی را «همسران معنوی» خود می‌خوانند.

کلیسای اصلی «عیسی مسیح قدیسین متأخر» که توسط جوزف اسمیت دایر شده، در سال ۱۸۹۰ از چندهمسری اعلام برائت کرد.

اما کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسین متأخر، از آن انشقاق یافت و هم‌چنان به اشاعه چندهمسری می‌پردازد.

اعضای این فرقه معتقدند هر مرد برای راهیابی به بهشت، باید دست‌کم با سه زن ازدواج کند. به زنان این فرقه نیز از کودکی آموزش داده می‌شود که راه رستگاری، تسلیم شدن در برابر امیال شوهر است.

منتقدان اظهار می‌کنند این فرقه، زن را «کارخانه بچه» می‌داند. برخی از این زنان گاه تا هشت فرزند می‌زایند. بنا به برخی آمار، این فرقه مسیحیت، ۱۰ هزار پیرو دارد.


کلیسای بنیادگرای عیسی مسیحِ قدیسینِ متاخر

چالش مددکاران
با وجود اعمال فشارهای قانونی، فرقه‌های مروج چندهمسری در آمریکا استدلال می‌کنند که حقوق مذهبی‌شان توسط مقامات پایمال شده و تا کنون در بی‌اثر کردن مبارزه فعالان حقوق زنان موفق بوده‌اند.

جان لولین، از اعضای بریده کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسین متأخر، می‌گوید: یکی از چالش‌های مددکاران اجتماعی این است که زنان و کودکان نجات‌یافته از معبد الدورادو را متقاعد کنند که در چنگال «فرقه‌ای غیر‌آسمانی» بوده‌اند.

آقای لولین که در حال نگارش پنجمین کتابش درباره این فرقه با عنوان «چندهمسری مورمون: ویروسی ذهنی» است، می‌گوید: مردان این زنان را تعمداً از جامعه منزوی می‌کنند تا به اطلاعات دسترسی نداشته باشند. آن‌ها به این زنان و دختران جوان تعلیم می‌دهند که آرمانی مقدس در پیش دارند.

لینک ویکی‌پدیای فارسی

نظرهای خوانندگان

alan mormonha darand dar amrika va canada be sheddat va movaffaghiiat rooie iranihie moteghazie panahandegi kar mikonand.

-- amir ، Apr 9, 2008 در ساعت 08:05 PM

بسيار جالب!!

-- ماني جاويد ، Apr 9, 2008 در ساعت 08:05 PM

فکرکنم تنه سردار زارع و برخی دیگر از آقایان به تنه مورمونهای فوق الذکر خورده! (یا برعکس!!)

-- oliver ، Apr 10, 2008 در ساعت 08:05 PM

خدايا!
آخر كجا مي شود يك بحث باز بدون تعصب و بدور از پيش داوري داشت كه در آن صلاح و مصلحت توده مردم ملاك باشد و رشد اجتماعي هدف باشد و از همه تجربيات بشري با انصاف علمي استفاده شود تا راهكاري بدست آيد و اين معضل جهاني و بشري را بنحوي طرح و حل كنند؟
خدايا مگر تو ميل به جنس مخالف را ندادي؟
خدايا مگر تو قانون را براي اجرا ندادي؟
خدايا مگر تو بندگانت را به پيروي از قانون خودت و سنت هاي پيامبرانت در اديان مختلف و در زمان هاي مختلف توصيه نكردي؟
پس چرا ما با جهالت هاي خود اين مسئله ها را اينقدر پيچيده مي كنيم؟

-- ميرناصر بوذري ، Apr 23, 2008 در ساعت 08:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)