تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
همچون زنی گوش به فرمان!

موج انتقاد از حجاب وزیر‌خارجه‌ سوئیس در ایران

درنا کوزه‌گر
روزنامه‌نگار مقیم سوئیس
http://dornako.googlepages.com/
[email protected]


میشلین کالمیره در ملاقات با محمود احمدی نژاد

به دنبال سفر میشلین کالمیره، وزیر خارجه سوئیس به ایران و امضای قرارداد عظیم گاز بین دو کشور، رسانه های سوئیس به ویژه رسانه های فرانسوی زبان به انتقادات گسترده ای از او پرداختند، گذشته از زمان و موضوع قرارداد، چیزی که بیش از همه برای این رسانه ها حائز اهمیت بود نوع پوشش اجباری وزیر امور خارجه چپ گرای میانه این کشور در ملاقات با دولتمردان جمهوری اسلامی بود.

مطبوعات ژنو سفر کالمیره به تهران درست در زمانی که سران جمهوری اسلامی در جهان به سرکوب زنان و فعالان حقوق بشر بدنام شده اند را با بر سر کردن اجباری حجاب سبب زیر سوال رفتن اعتبار سوئیس به عنوان کشوری مدافع حقوق بشر دانسته اند.

وزیر خارجه سوئیس که روز دوشنبه ۲۷ اسفند ماه در تهران با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران ملاقات کرد شال سفید رنگی بر سر داشت که خشم فمنیست های سوئیسی را برانگیخت.

کالمیره و احمدی نژاد در این ملاقات شاهد امضای قرارداد عظیم گاز بین دو کشور و شرکت ملی گاز ایران و ای جی ال سوئیس بودند.

روز چهارشنبه لومتن پرتیراژترین روزنامه سوئیس با چاپ عکس بزرگ باحجابی از کالمیره تیتر زد: همچون یک زن گوش به فرمان!

حجاب وزیر خارجه سوئیس در تهران خشم بسیاری از نمایندگان مجلس این کشور را نیز برانگیخت و خواستار پاسخگویی وی در باره این شیوه پوشش شدند. لیلان مواری پاسکوئه هم حزبی سوسیال دمکرات وزیر خارجه سوئیس در مجلس در این باره گفت: البته ما به انتخاب آزادانه پوشش احترام می گذاریم اما همبستگی با زنانی که برای مبارزه علیه حجاب پیکار می کنند چه می شود؟


میشلین کالیمره در جدال برای حفظ حجاب در کنفرانس مطبوعاتی، عکس ها از وبلاگ حیدریم

در این میان احزاب راست گرای سوئیسی نیز صدای اعتراض خود را بلند کرده اند: ماریانه بیندر سخنگوی حزب دمکرات مسیحی به مطبوعات گفت: این یک دریوزگی رقت بار در برابر احمدی نژاد بود، کسی که به سرکوب مبارزات زنان ایران و انکار هالوکاست شهره است.

تریبون دو ژنو نیز در همان روز تیتر اصلی خود را به کالمیره اختصاص داد و نوشت: میشلین کالمیره حجاب ناجوری بر سرکرده است.

روز سه شنبه در هنگام بازگشت کالمیره به سوئیس و پس از آنکه آماج پرسش های خبرنگاران و انتقادات روزنامه نگاران قرار گرفت گفت: من به این دلیل روسری به سر کردم تا احترام خود را به میزبانم نشان بدهم و این نشانه ای از تسلیم نیست.

روز پنچ شنبه وی ناچار شد در مصاحبه ای به توضیح حجاب اجباری برای دیپلمات ها در ایران در روزنامه بازلر زایتونگ بپردازد و تاکید کند که همه زنان دیپلمات در ایران ناچار به رعایت پوشش اسلامی هستند و به علاوه به سر کردن روسری سبب کاهش التزام وی به حقوق بشر نمی شود.

منو دکوروئه پژوهشگر جامعه شناسی در ژنو در پاسخ به این سوالم که چرا پوشش کالمیره در تهران تا این حد در سوئیس جنجال برانگیز شده است، می گوید: سوئیس کشوری لیبرال و مقید به اصول غیرمذهبی در سیاست است که در جهان کم و بیش از شهرت خوبی در زمینه دفاع از حقوق بشر برخوردار است، به سر کردن روسری در برابر دولتمردان جمهوری اسلامی در زمانی که توجه جهانیان به سرکوب مبارزات زنان در ایران جلب شده است، نزد برخی از سیاستمداران و رسانه های سوئیسی به اطاعت از قوانینی که زنان را به جنس پست تر بدل می سازد تعبیر شده است.

ارزش قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس در بیست و پنج سال آینده به بیش از چهل میلیارد فرانک می رسد و برخی از سیاستمداران و رسانه های سوئیس از اینکه وزیر خارجه سوئیس حضور در زمان امضای این قرارداد با روسری را به پایبندی به حقوق بشر و مظاهر دمکراسی سوئیسی ترجیح داده است ابراز شرمندگی کرده اند.
ماریا روث برناسکونی نماینده مجلس از حزب سوسیالیست نیز گفت: این باعث شرمندگی است که کالمیره خشم فمنیست های ایرانی را برانگیزد.

نسرین افضلی فعال حقوق زنان که در سال گذشته چند بار بازداشت شده است، در این زمینه می گوید: این باعث تاسف است که وزیر خارجه سوئیس منافع اقتصادی را به حقوق بشر ترجیح می دهد به نظر من بهتر بود او حجاب خود را برای احترام به میزبان توجیه نمی کرد و به صراحت می گفت برای حفظ منافعم حجاب بر سر کردم.


میشلین کالمیره در کنفرانس مطبوعاتی در تهران

کالمیره در تهران علاوه بر ملاقات با احمدی نژاد و همتای ایرانی خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز ملاقات کرد و خواستار گسترش روابط جمهوری اسلامی و اروپا شد، این ملاقات تنها مدت کوتاهی پس از تصویب دور سوم تحریم های اقتصادی علیه ایران و انتشار گزارشهای سازمان های بین المللی در باره افزایش سرکوب زنان، جوانان و نقض حقوق بشر در ایران صورت گرفته است و علاوه بر سوئیس سبب انتقاداتی در اتحادیه اروپا و آمریکا نیز شده است.

با این حال وزیر خارجه سوئیس می گوید در این ملاقات در باره مسائل حقوق بشر با دولتمردان جمهوری اسلامی نیز گفتگو کرده است. کالمیره در هنگام ملاقات با متکی از افزایش اعدام ها در ایران انتقاد کرده است و خواستار پایبندی ایران به موازین بین المللی حقوق بشر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه سوئیس در هنگام حضور کالمیره در ایران گفت که وزیرخارجه سوئیس خواستار توجه یکسان به موضوع حقوق بشر در ایران و مناقشه اتمی است.

کالمیره در بازگشت به سوئیس گفت که مقامات ایرانی با یک دوره پنج ساله مذاکرات در باره مسائل حقوق بشر موافقت کرده اند.

مواضع سوئیس در برابر ایران در طول چند سال اخیر با نوسانات بسیاری همراه بوده است، در حالی که سال گذشته سوئیس نیز دست به تحریم های اقتصادی علیه ایران زد همزمان طرحی برای حل برنامه اتمی ایران ارائه کرد و هم اکنون که دور سوم تحریم ها وضع شده است یک قرارداد عظیم تجاری با ایران امضا کرده است، قراردادی که انتقاد صریح دولت آمریکا را به دنبال داشته است، کشوری که سوئیس در ایران حافظ منافع آن و واسطه دیپلماتیک دو کشور به شمار می رود.

آمریکا از سفر کالمیره به ایران تحت عنوان "ارسال پیامی اشتباه به جمهوری اسلامی" یاد کرده است.
اسرائیل نیز با انتقاد شدید در این باره گفت: سوئیس اصول خود را بخاطر قرارداد گاز به ایران فروخت.

روزنامه جروزالم پست نوشته است سوئیس اصول خود را به ازای چهل میلیارد دلار به ایران فروخت و از اینکه سوئیس در امضای قراردادی با چنین حجمی در این برهه زمانی با ایران پیشقدم شده است ابراز شگفتی کرده است.


میشلین کالمیره از معدود دولت زنان سوئیسی در شورای حکومتی است

اکنون کالمیره که در سوئیس به حمایت از حقوق زنان مشهور است با انتقاداتی از قبیل خیانت به مبارزات زنان روبرو شده است، اغلب سایت های خبری رسانه های سوئیسی با اظهار نظرهای اکثریت کاربران در محکومیت پوشش وی در تهران پر شده اند.

کالمیره که در سال 2003 یکی از چهار زنی بوده است که در تاریخ سوئیس به عضویت در شورای حکومتی این کشور انتخاب شده بود در سال ۲۰۰۶ علاوه بر وزیر خارجه اولین معاون رئیس جمهور این کشور شد و در سال ۲۰۰۷ ریاست دوره ای این شورا را برای یک سال برعهده داشت.

یکی از کاربران سایت روزنامه لومتن در یکی از صدها نظر در باره حجاب جنجال برانگیز وزیرخارجه سوئیس در تهران نوشته است: کالمیره با یک تکه پارچه که در پیشگاه ملایان تهران بر سر کرد آبروی صدها ساله دمکراسی سوئیسی را برباد داد.

مطالب مرتبط:
شورش در جزیره ثبات

نروژ و سوییس ایران را تحریم كردند

انتخابات سوییس: گوسفندان سفید در برابر گوسفندان سیاه

چرا از کلیساهای سوئیس اذان پخش شد؟

Brave Iranian Women Fight for Rights

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ba salam va tabrik noorouz be iranian va dostan
ary hamintoor ke mibinid in hylegaran joz manfeat va pool be hich chiz iman nadarand ,inha 30 sal pich mamlekat ma ra be dast akhondha dadand va hanoz ham haminha hastand ke in akhondha ra hedayat va paydari mydehand in bycharafha baraye negahdarye in regim akhondi rosary ke sahl ast an kar dygarham agar lazem bashad mykonand ,omidvaram ke melat bydar shevad .

-- michel ، Mar 22, 2008

ايران حاضر است نه پنج سال كه پنج هزار سال نيز بر سر حقوق بشر مذاكره كند ودر همه اين مدت نظرش اين خواهد بود كه اولاا بشر يعني شيعه دوازده امامي آنهم ذوب در ولايت فقيه .آنهم به شرطي كه مقامات حكومتي تشخيص دهند.

-- بدون نام ، Mar 22, 2008

گزارش بسیار خوبی از این جنجال حجاب بود موفق باشید

-- تینا از زوریخ ، Mar 22, 2008

خوب! هر که بام‌اش بیش‌تر، برف‌اش بیش‌تر. نه؟

-- سوشیانت ، Mar 22, 2008

۳۰ سال از کاسبی پر منفعت اروپایی ها می کذرد . و ما مشغول ور رفتن با اسلام تو خالی.

-- abbas ، Mar 22, 2008

با اجازه ی زمانه در اين زمانه بايد من به عنوان شاهر تصريح کنم که اين خانم از اين به بعد بايد در مملکت محروسه متمدنه ايالات مستکبره سوييس بايد باز هم چادر بر سر باشد و مگر آخر تنها مرغان مملکت ما خروسند و خروسان مملکت متحدثه ی ايلات مستکبره ی سوییس خروس. بابا قباحت دارد، فقاهت دارد. دست برداريد.

-- بدون نام ، Mar 22, 2008

این سیاست قدیمی کشور انگلستان که میگه "برای استعمار کشورهای جهان سوم آداب و رسم های خرافی آنها را تشویق و خود را همسان آنها نشان بده تا آنها را آسانتر برده نمایی.
خوب خانم کالمیره کار بدی نکرده او حافظ منافع کشورش است.
اما تنها از او باید پرسید چرا این ملا زادگان که به اروپا میرونند از آنها نمی خواهند که احترام میزبان را بجا آورند؟!

-- سورن ، Mar 23, 2008

مرسی از اطلاعات به موقع

-- شهره ، Mar 23, 2008

باید از وزیر خارجه سویس پرسید آیا به زنان مبارز ایرانی هم احترام میگذارد ؟آیا میداند با زنان مبارز در ایران چگونه برخورد میشود ؟ آیا پروین اردلان را میشناسد ؟ چرا سعی نکرد غیر از قراردادهای پرمنفعت تجاری با این زنان در ایران دیدار کند ؟

-- زهرا از مشهد ، Mar 23, 2008

یعنی تو سوییس آدمها آنقدر آزاد نیستند که هرچی دوست دارند به تن یا سر کنند و باید در پیشگاه افکار جماعتی به خاطر پوششان در يک ميهمانی یا مراسم مواخذه شوند؟

-- عليرضا ، Mar 24, 2008

شما یک اشتباه بزرگ دارید هنوز فکر می کنید اخلاق و حقوق بشر و مبارزه برای آنها حقیقت است در واقع به یک بازی زرگری دل بسته اید. اخلاق فقط در اعماق انسان ها جایی دفن شده!

-- نوید ، Mar 24, 2008

در سوئیس و هر جای دیگر دنیا جز ایران وبرخی از کشورهای مذهبی زده مردم آزادند که هر چه بخواهند بپوشند ولی نباید این پوشش برای سیاستمداران به معنای تایید یک منش، ایدئولوژی یا تفکر مغایر با اصول سیاسی و فرهنگی شان باشد در این مورد آن خانم سوئیسی جامعه شناس به خوبی دلیل مخالفت افکار عمومی سوئیس را ذکر کرده است: این اقدام مغایر با منش سیاسی این کشور است و به علاوه شکلکی است به زنان مبارز ایرانی.

-- تینا از زوریخ ، Mar 24, 2008

اين خبر به عنوان يك شوخي بد نيست اگر سياسي نشود

-- محمم ، Jun 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)