تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شماره حسابی برای همدلی با تهیه کنندگان «سنتوری»

فرهاد سامانی

روزنامه اعتمادملی از خریداران کپی غیر مجاز فیلم سنتوری خواست تا مبلغی به حساب مشترک* داریوش مهرجویی و تهیه کننده این فیلم واریز کنند.

به نوشته این روزنامه این اقدام با هدف مبارزه با تکثیر غیرقانونی این فیلم انجام می‌گیرد. «این طرح می‌تواند قبل از هر چیز به همدلی و وفاق در سینما خصوصا سینمای فرهنگی و مستقل بینجامد. شاید مبلغ 1000 یا 1500 تومان بهای یک بلیت که از سوی خریداران این سی‌دی یا بینندگان آن به حساب تهیه‌کننده و کارگردان آن واریز می‌شود، مبلغ چندانی نباشد و همگان، حتی آنهایی که این سی‌دی را نخریده‌اند، مایل به همراهی با این طرح باشند، اما باید بدانیم که عواید این حرکت بیش از هر چیز به ثبات سینمای مستقل کمک می‌کند.»


داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در این باره به اعتماد ملی گفته است: «من شخصا با این ایده موافقم. ژست قشنگی است و یک نوع وحدت و همدلی را می‌رساند. ما می‌توانیم شماره حسابمان را اعلام کنیم، ولی امیدوارم مردم عزیز در جریان باشند که ما محتاج نیستیم و هرچه به حسابمان واریز شود، صرف امور خیریه می‌شود.»

فرامرز فرازمند تهیه کننده سنتوری در این باره اعتماد ملی گفت: «اینجا مساله پول در میان نیست. ما باید به ضربه روحی فکر کنیم که به مهرجویی و بقیه عوامل فیلم وارد شده است. بحث من این است که می‌گویم اگر قرار بود سنتوری اکران نشود، چرا پروانه ساخت دادید؟!» او همچنین درباره این ایده گفت: «من قبلا هم گفته بودم که اگر سنتوری فروش داشت 50 درصد آن را صرف امور خیریه می‌کنم.»

این پیشنهاد البته با مخالفت‌هایی هم روبرو شده است. مصطفی در نظرخواهی سایت هنوز نوشته است: «به نظرم اصلن ایده خوبی نیست. به جای اینکه مردم رو مجاب به نخریدن فیلم قاچاق کنیم با این کار اون‌ها رو تشویق به خرید این فیلم می‌کنیم. بر فرض که با این کار گوشه‌ای از ضرر تهیه کننده جبران بشه، آیا ضرری که به نوعی به سینماداران هم وارد شده جبران می‌کنه؟ آیا این کار به نوعی راه رو برای ادامه قاچاق فیلم هموار و توجیه نمی‌کنه؟ به نظرم که می‌کنه»

در همین حال امروز پیامکی(SMS) منشتر شد که از دریافت کنندگان می خواست فیلم سنتوری را به صورت غیرمجاز از دست فروش ها نخرند و این پیام را برای دیگران نیز بفرستند.

عرضه غیرمجاز فیلم سنتوری بحث‌ها و نظرات متفاوتی را در وبلاگستان ایران پدید آورده و به یکی از موضوعات داغ در سایت بالاترین و دنباله تبدیل شده است.

عده ای معتقدند که با تحریم همگانی دستفروشان می‌توان جلوی ضرر مالی ناشی عرضه غیرمجاز این فیلم را گرفت. از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که این فیلم به سرعت در حال تکثیر و توزیع است و نمی توان تحریم خرید کپی غیر مجاز آن امیدی داشت. رضا هاشمی دراین باره می نویسد: «به هر حال یکم دچار عذاب وجدان میشی و دوست نداری فیلمی را بخری که این همه بلا سرش آمده. الان که فیلم تموم شده تنها چیزی که بهش فکر نمی‌کنم خود فیلمه! نمی‌دونم کار درستی کردم که خریدمش یا نه! به هر حال این فیلم به دست خیلی میرسه و میبنندش. برای تهیه کنندگانش که بازگشت سرمایه نخواهند داشت متاسفم. اما اگر یک حساب اعلام کنند پول بلیط را به حسابشان میریزم.»

تکثیرغیر مجاز فیلم سنتوری از آنجا آغاز شد که یک سایت اینترنتی فیلم را در دوبخش برای دانلود کابران قرار داده بود. مسوولان سایت حتی امکان نمایش آنلاین آخرین ساخته مهرجویی را نیز فراهم کرده بودند.

خبرگزاری فارس خبر از کشف 1400 نسخه قاچاق این فیلم را داده است. اما هم اکنون فیلم سنتوری به صورت DVD و CD با قیمت 2 تا 4 هزارتومان توسط فروشندگان غیرمجاز فیلم‌های خارجی و داخلی در سطح شهر تهران عرضه شده است.

یک فروشنده به روزنامه اعتماد ملی گفته است: «فروش تقریبی قاچاق این فیلم در کمتر از 2، 3 روز می‌تواند 150 تا 200 میلیون تومان باشد؛ ثروتی که هم از فروش هر نسخه آن به قیمت 50، 60 هزار تومان به تکثیرکننده‌های مختلف در سراسر شهر به دست می‌آید و هم درصدی از فروش‌های آن از تک‌تک نسخه‌های قاچاق در اختیار فروشندگان اصلی پدید می‌آید.»

داریوش مهرجویی از مردم خواسته این فیلم را نخرند: «خریدن این نسخه‌ها از نظر شرعی حرام است. صاحبان فیلم راضی نیستند. این یک سرقت هنری است»

فرامرز فرازمند تهیه کننده این فیلم با انتقاد از اکران نشدن سنتوری به ایسنا گفت: « چه فایده که دست‌هایی در کار بود که "سنتوری" تعطیل و ورشکست شود. چرا باید مسئولین به درخواست‌ها، نامه‌های ما جواب ندهند و اثری نگذارند، چون حتما ما جزو ناخودی‌های سینما هستیم و باید از گردونه خارج شویم، 2 سال زحمت و مشقت و ناراحتی برای تولید و حفظ یک اثر آموزنده و تاثیرگذار دستمزدی چنین در پی‌داشت که از مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردیم، مردم جواب‌ ما را در جشنواره 25 دادند و آن را انتخاب کردند.»


فیلم سنتوری از داریوش مهرجویی

در همین حال کانون کاگردانان سینما از وزرات ارشاد خواست تا هرچه زودتر زمینه اکران این فیلم را فراهم کند. علیرضا رئیسیان در این باره می‌گوید: «وقتی فیلمی به شکل وسیع قاچاق می‌شود، چندین‌ برابر مخاطب سالن به صورت پنهانی و غیرقابل کنترل نسخه‌ی اصلاح نشده‌ آن را به تماشا می‌نشینند. بنابراین باید پرسید بازتاب تأثیر مخاطب در کدام یک از این دو صورت موجه‌تر است؟!»

مرتضی شایسته رئیس اتحادیه تهیه کنندگان فیلم، در گفتگو با سایت فردا دلایل اکران نشدن این فیلم را بهانه هایی واهی خواند و گفت: «فیلم سنتوری غیر از تهیه کننده در دست افراد دیگری هم بوده که طی رفت و آمدها به سرقت رفته و توزیع شده است. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده‌ایم که خسارات وارده به تهیه کننده فیلم محاسبه و پرداخت شود.» وی افزود: «بهتر است به جای تمام صحبت‌ها پرسیده شود که چرا این فیلم تا امروز اکران نشده که حالا مجبور باشیم ضرر یک تهیه کننده را جبران نماییم.»

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی سینمای وزارت ارشاد مسئولیت عرضه غیرمجاز این فیلم را برعهده تهیه کننده فیلم دانست و به ایسنا گفت: «نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم، فیلم سنتوری از چه مرحله‌ای وارد عرصه‌ قاچاق شده است، اما در هر حال مسئولیت این ماجرا با شخص تهیه‌کننده فیلم است.»

محمود اربابی در گفتگو با ایسنا افزود: «فیلم سنتوری قبل و بعد از نمایش درجشنواره‌ فیلم فجر در اختیار تهیه‌کننده بوده است و بارها از اداره نظارت خود بنده مستقیما با تهیه‌کننده در ارتباط بودم که با توجه به ماده 5 فعلا صلاح نیست فیلم اکران شود. به طور مرتب از آن‌ها می‌خواستم مراقبت‌های لازم را از نسخه‌ی فیلم انجام بدهند.»

وی درباره اکران سنتوری که اکنون در سینماهای آمریکا و کانادا به نمایش درآمده گفت: «سنتوری در برهه‌ای از زمان پروانه نمایش داخلی داشت، اما برای خروج از کشور باید پروانه می‌گرفت، همه‌ این مراحل نشان می‌دهد که فیلم به شکل طبیعی مورد سرقت قرار گرفته است و تهیه‌کننده نمی‌دانم به چه دلایلی موضوع نمایش خارجی این فیلم را با ما پیگیری نکرده است؟!»

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی سینمای وزارت ارشاد درباره‌ پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت ارشاد برای جلوگیری از نمایش غیرقانونی فیلم به ایسنا گفت: «روزی که اطلاع یافته‌ایم فیلم در سایت خارجی دانلود شده است، تمام تلاش خود را انجام دادیم که این سایت‌ از نظر قانونی فیلتر بشود و از طریق مراجع قانونی در سطح شهر این سی‌دی غیرمجاز جمع‌آوری شود.»

آخرین ساخته داریوش مهرجویی که در جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر با 95‌ درصد بهترین فیلم تماشاگران انتخاب شد. پس از آن با وجود حذف صدای محسن چاووشی خواننده تیتراژ و با وجود رایزنی‌های متعدد تهیه کننده با وزارت ارشاد، این فیلم مجوز اکران نگرفت.


*شماره حساب : 0116407795 (بانك تجارت شعبه چهارراه پارك كد032 ) به نام فرامرز فرازمند و داریوش مهرجویی

نظرهای خوانندگان

سلام من میخواهم یک نسخه از ان را با پرداخت پول به حساب کارگردان بخرم. امکانش هست؟

-- بدون نام ، Feb 18, 2008 در ساعت 07:33 PM

فكر خيلي خوبيه
من مي خرم و 3000 تومان هم پول به اين حساب مي ريزم.
با سپاس فراوان از سازندگان و بازيگران اين فيلم.

-- بدون نام ، Feb 18, 2008 در ساعت 07:33 PM

متاسفانه سر تمام چهار راه های شیراز و در خیابان های شلوغ بطور وسیعی داره فروخته می شه و کسی هم نیست جلوگیری کنه
متاسفم برای ایران

-- سونیا ، Feb 18, 2008 در ساعت 07:33 PM

به نظر می اید ایده بسیار جالبی است چرا که مردم علی رقم میل ان مغز خاموشان می توانند فیلم را ببینند و حاصل زحمات سازندگان فیلم را تحسین کنند وهم مخارج ساختن فیلم برای زحمتکشان ان شاید تا حدودی بازگشت یابد

-- azar ، Feb 18, 2008 در ساعت 07:33 PM

حرکت خوبیه ،البته کمی نمادینه.
به همه توصیه می کنم این کار رو در حمایت از مهرجویی بکنن.

-- بدون نام ، Feb 18, 2008 در ساعت 07:33 PM

در کشوری که مسئولیت پذیری وجود ندارد از این اتفاقات زیاد اتفاق خواهد افتاد

-- m.g ، Feb 19, 2008 در ساعت 07:33 PM

چند دلیل برای پول نریختن به حساب سنتوری!
http://itiran.net/archives/002914.php

-- رضا هاشی ، Feb 19, 2008 در ساعت 07:33 PM

من وقتی این فیلم رو میخریدم به خودم قول دادم که اگر تو سینما اکران شد حتما برم و ببینم .
اما فکر نمیکنم هیچوقت اکران بشه !!!
پس خیلی خوبه که اینطوری میتونم دینم رو به دستاندر کاران فیلم ادا کنم.

-- سعید ، Feb 19, 2008 در ساعت 07:33 PM

Filme Kheili Ghashangi Bood Va Ba Didane in Film Be Pedaram Sefaresh Kardam Ke Hatman In Pol Ra Be Hesabe Ostad Mehrjooyi Variz Konad Az Haminja Az Ishoon Va Shoma Bekhatere Kare Zibatoon Nahayate Tashakoor mikonam Va Baraye In Sansoorhaye Shadid ke hamash mojeb Aghabmandegi Iran Dar Omore Film O 30nama Mishe Moteasefam!!!!!

-- علی zia ، Feb 21, 2008 در ساعت 07:33 PM

سنتوری رو چند روز پیش دیدم.فکر نمیکنم هیچ وقت به اکران سینماها در بیاد.فیلم متفاوتی بود.
خودم شخصا کاری به مسائل جانبی قضیه قاچاق فیلم ندارم.ولی وظیفه منه که سهم خودمو از دیدنش به حساب مهرجویی واریز کنم.
اینو هم نمیشه منکر شد که وزارت ارشاد نقش بزرگی تو این اتفاق داره.
فکر نمی کنید که بی تفاوت بودن نسبت به این مساله خودخواهی محضه؟ کسی که مجبورتون نکرده بود فیلمو ببینید.ولی حالا که دیدید باید حقوق عوامل تهییه فیلمو بدید. یه کم به وجدان خودتون رجوع کنید بد نیست.

-- فرشته ، Feb 26, 2008 در ساعت 07:33 PM

salam
man pulo mirizam.shayad tamame in harfa ke dar jahate adame rikhtane pul be hesabe dorost bashe!
vali in kar jalebe!
vali ehsas mikonam payame film aslan dark nashode!
inke age be dade sazzanhaye iran nabashim haminjuri mishan!
vali khodayee ta bude hamishe sazzanha hamin budan!hayede che tori mord?

-- بدون نام ، Feb 28, 2008 در ساعت 07:33 PM

وظیفه شرعی به کنار، وظیفه اخلاقی و وجدانی هر فرد بیننده حکم می کند تا هزینه را بپردازد. دزدی که شاخ و دم ندارد.

-- حامد عباسی ، Mar 4, 2008 در ساعت 07:33 PM

اي كاش يك شماره‌ي عابر بان ملي يا صادرات هم اعلام مي‌كردند كه بشه از طريق كارت به كارت دستگاه خودپرداز هم پول رو راحت‌تر به حسابشون واريز كرد

-- Reza Babaie ، Mar 7, 2008 در ساعت 07:33 PM

be nazare man har ki filmo mibie bayad baraye tashakor az ye lahzeii az koliye kasani ke dar tahiye in film sherkat kardan,va ebraz narahtishon az in vaze jame moblagh ro pardakht kone

-- sara ، Mar 8, 2008 در ساعت 07:33 PM

mablaghe morede nazar baraye tahiye ali santoriye 2,3.4,..... pardakht mishavad

-- adel ، Mar 8, 2008 در ساعت 07:33 PM

خيلي باحالي مهر جويي جوونم

-- پرويز ، Mar 12, 2008 در ساعت 07:33 PM

مي خواستم در اين سايت قيمت خريد اين فيلم ذكر شود

-- م.ك ، Mar 14, 2008 در ساعت 07:33 PM

امیدوارم هرچه زودتر این فیلم در سینما اکران بشه

-- سهیل ، Apr 18, 2008 در ساعت 07:33 PM

متأسفانه اين امکان نبود تا با خريد قانوني يک نسخه از فيلم ، از آن استفاده کنم ، ولي مبلغ بليط را به حساب واريز کردم . اين فيلم با توجه به نمايش ساختارواقعي بخشي از جامعه ايراني در تاريخ سينماي ايران جايگاه ويزه اي خواهد داشت .

-- ريتا ربيعي ، Apr 19, 2008 در ساعت 07:33 PM

با عرض سلام و خسته نباشید
در رابطه با یکی از برنامه های رادیو جوان که در روز سه شنبه مورخ 03/02/1387 حدود ساعت 14 درباره فیلم سنتوری با حضور آقای فرازمند و یکی دیگر از عزیزان و مجری با شخصیت و فهیم برنامه پخش شد ، انتقادی داشتم .
غالب صحبتهای آقایان درباره لزوم اجرای قانون کپی رایت و برخورد با متخلفین اعم از دانه درشتها و دانه ریزها و حقی که آنها در قبال ضرری که دیده اند صحیح ؛ ولی این حق باعث نمیشه که اون آقای حجت-ف که هم مثل بقیه آقایون میهمان تلفنی برنامه شما بود و گرچه که قانونا متهم بود ولی اخلاقا میهمان شما بود و انسانا حق شخصیت داشت؛لیکن باعث تعجب و انتقاد انسانی است که یکی از آن آقایان تحصیل کرده لقب " گاودار فرهنگی "( و پس از آن یک خنده تمسخر آمیزدسته جمعی) به میهمان شما که فقط از نظر قانونی در موضع ضعف هست بی احترامی و یک نوع ترور شخصیت در حضور شنونده گان رو انجام بده .
اگه آقای فرازمند از خدا میترسه پس بره و از آن آقا حلالیت بخواهد ( البته اگه به غرورشون بر نمی خوره ).
اگه هم از خدا نمی ترسه و به خودشون این حق رو میده و عدالت میدونه این کارشون رو . پس میشه به عدالت با ایشون رفتار کرد و به ایشون هم القابی همچون " حسابدار صنعتی فرهنگی " یا " مدیر بازرگانی فرهنگی " یا " مدیر فرهنگی شرکت حمل و نقل بین المللی آرامکس " رو منتسب کرد . ( گفتنی است ایشان لیسانس حسابداری صنعتی و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی و سمت مدیریت شرکت حمل و نقل بین المللی آرامکس رو بعهده دارند که فکر نمی کنم ربطی به کار فرهنگی و تهیه کننده گی داشته باشه " منبع بیوگرافی فرامرز فرازمند : سایت اینترنتی سوره . لینک منبع : http://www.sourehcinema.com/People/People.aspx?Id=138201060159

دومین انتقاد رو باز به میهمانان دارم اونم فقط با یک سوال و بدون شرح :
اینکه آقای فرازمند با حرص و شور فراوان از قانون کپی رایت خارج از کشور و برخوردها و فرهنگ مردم غرب در رعایت این قوانین و الگو بودن آنها برای شنوندگان صحبت می کنند سوال دارم که سیستم عامل ویندوز و نرم افزارهای جانبی که روی کامپیوتر شخصی یا منزل یا محل کار خودشون و خانوادشون و یا حتی نرم افزارهایی که برای میکس و مونتاژ و کارهای حرفه ای دیگه که برای ساخت فیلم سنتوری ازشون استفاده کردند رو ایشون سی دی اورجینال شرکتی خریداری کردند یا اجازه شرعی شون رو از اون کمپانی های خارجی گرفتند (البته اگه آدرس محل خریدشون رو نداشتند بگن تا من مکانهاش رو معرفی کنم ). اگه قانون قانونه و اخلاق اخلاقه و شرع شرعه برای همه انسانها و در همه مکانهاست و اگر دعوی و فریاد زدن برای احقاق حق ، حقه برای همه هست و اگه قراره وزارت خارجه یه نامه به روسیه و دیگر کشور ها بزنه برای اینکه دانلود فیلم آقای فرازمند رو از روی سایتهاشون بردارند و با متخلفین برخورد کنن باید خدمت آقای فرازمند عرض کنم که از این نامه ها علیه من و شما و کلا ایرانی ها در وزارت خارجه و دادگاههای بین المللی کم نیست .
راه حل اصلی قانون کپی رایت فرهنگه ؛ که باید از خود آقایون فرهنگی شروع بشه تا الگوی مردم بشه .
من آقای فرازمند رو نمیشناسم ، آقای حجت _ف رو هم نمی شناسم و فیلم سنتوری رو هم هنوز ندیدم ( جالبه مگه نه ).
من فقط یک شنونده رادیو جوان بودم که یه لحظه جو منو گرفت و روی وب یه سرچ هم برای آقای فرازمند کردم که وظیفه دفاع از شخصیت یک انسان و بازخواست یک مدعی تندرو را حق خودم دونستم و برای خودم درس عبرتی شد که چقدر زشته کسی رو که در موضع ضعف نسبت به من هست رو ترور شخصیتی کنم . امیدوارم آه اون آقا که در اون موقعیت مظلوم حساب می شد آقای فرازمند رو نگیره گرچه به نظر میرسه که زود تر از موعد (فیلم سنتوری) آهش گرفته .
خط قرمز ها فقط مسایل و اشخاص سیاسی نیستند که در برنامه های زنده باید مراقبشون باشید و کنترل کنید .شخصیت انسانی اولین خط قرمز هر محفلی هست . امیدوارم شما هم در اینجور برنامه ها که روشنگری هست موفق باشید به شرط اینکه به حتک حرمت اشخاص منتهی نشه . ممنون از اینکه گوش دادید .

-- هاتف سروش ، Apr 22, 2008 در ساعت 07:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)