تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اپل وارد می شود!

گزارش از: امید حبیبی نیا


استیو جابر، نازک ترین لپ تاپ جهان را نمایش می دهد

شب گذشته، استیو جابز، مدیر شرکت اپل در برنامه سالیانه معرفی محصولات تازه اپل بار دیگر یک فن آوری تازه رو کرد: نازک ترین لپ تاپ جهان با ضخامتی کمتر از دو سانتیمتر.

اگر شما هم مثل من از به دوش کشیدن لپ تاپ چند کیلویی و بزرگ خود خسته شده اید، استیو جابز به داد شما خواهد رسید و مثل یک شعبده باز از درون یک پاکت نامه لپ تاپی به ضخامت دو سانتی متر بیرون خواهد آورد.

اما این همه ماجرا نیست. اپل با چهار محصولی که دیشب معرفی کرد در حال خیز برداشتن برای حکمفرمایی بر بازار ابزارهای همگانی ارتباطی است.

استیو جابز که مانند همیشه شلوار جین و بلوز تیره برتن داشت در برابر هزاران نفری که به مجتمع مک ورلد در سانفرانسیکو آمده بودند، مثل یک بازاریاب حرفه ای ظاهر شد.

ببینید: معرفی محصولات تازه اپل

او ابتدا به معرفی نرم افزارهای تازه برای آی فون پرداخت، آی فون که سرانجام پس از مدتها همین چند ماه پیش به بازار راه یافت، در همان ماه های نخست بازار شرکت های غول پیکری چون نوکیا، موتورلا و سامسونگ را در آمریکا کساد کرد.

بیش از چهار میلیون آی فون با بهایی معادل 1800 دلار در آمریکا فروش رفته است که سود سرشاری برای اپل و AT&T شرکت طرف قرار داد اپل برای عرضه سرویس ارتباطی به مشتریان به ارمغان آورده است.

اپل پس از پروژه فوق العاده آی فون که همچون آی تن و آی پاد و تا حدودی آی مک یک جهش در بازار ارتباطات محسوب می شد، به خوبی دریافته است که برای حفظ برتری خود چاره ای جز همه فن حریف بودن و پیش رفتن به سوی بی رقیب شدن و در نتیجه انحصاری شدن، ندارد.

از همین روست که محصولات امسالش یک رشته متصل برای پشتیبانی از هم و تقویت چند باره بازار اپل است.

یکی از جالب ترین نرم افزارهای جدید و رایگان آی فون که از همان دیشب در آمریکا و اروپا و به زودی آسیا در دسترس مشتریان آی فون است، ابزار تعیین مکان است که به سادگی محل استقرار فرد و نقشه راه برای رسیدن به مقصد را به او نشان می دهد.


استیو جابز مک بوک ائر دو سانتی را از توی پاکت در می آورد

دومین محصولی که جابز معرفی کرد، نسل دوم اپل تی وی بود. با این وسیله که قابلیت انتقال فایل بر روی ابزارهای دیگر اپل مثل آی پاد و آی فون را هم دارد، مشتری هم می تواند فیلم یا سریال سفارش داده از روی اینترنت را بر روی پرده تلویزیون خود ببیند و هم تصاویر آلبوم عکس خودش و دیگران روی فلیکر و هم ویدئوهای یوتیوب و هم پادکست.

سومین محصول امسال اپل، شبکه اجاره ویدئوی اپل است که با پشتیبانی همه کمپانی های عمده تولید و پخش فیلم در آمریکا راه اندازی شده است و یکی از گام های بزرگ اپل برای تسخیر بازار فیلم های ویدئویی و برنامه های تلویزیونی محسوب می شود.

اپل هر فیلم یا برنامه تلویزیونی را به مدت 24 ساعت و به بهایی کمتر از 3 دلار به مشتریانش اجاره می دهد، به علاوه فیلم هایی با کیفیت وضوح بالا HD نیز در فهرست کرایه قرار دارند.

پس از معرفی این سه محصول نوبت به معرفی محصول اصلی امسال اپل رسید. وقتی استیو جابز مک بوک ائر (Macbook Air) را از پاکت نامه بیرون کشید همه چشم ها به لپ تاپ جدید اپل خیره ماند.

لپ تاپی با 80 گیگابایت، پردازشگر 1.8 و 5 ساعت عمر باطری. مشخصاتی که به سختی می توان در یک لپ تاپ معمولی جمع کرد و از همه مهمتر وزنی معادل 1.3 کیلوگرم.

یک لپ تاپ سونی از همان نوعی که من فعلا به آن دچار هستم، چیزی در حدود 3.9 کیلو وزن دارد، بسیار کند، بسیار دست و پاگیر و بزرگ است و باطری اش درست بر سر بزنگاه نوشتن یک مقاله یا گزارش خبر می دهد که در حال اتمام است. در نتیجه در یک پرواز طولانی بیشتر از 2 ساعت باطری اش نمی کشد، زیرا در بهترین حالت بیشتر از یک ساعت و نیم باطری ندارد.

مثلا اگر قرار باشد بار دیگر ناچار شوم پرواز ده ساعته و نیمه فرانکفورت- سئول را با وجود پذیرایی عالی مهماندارانش تحمل کنم، این لپ تاپ جدید با عمر باطری و حجم کمش ناجی بیخوابی من خواهد بود.


مک بوک ائر به قول اپل یک نازک آوری است با کنایه ای از نوآوری

گذشته از ویژگی های ذاتی لپ تاپ های اپل یعنی سرعت، ظرافت، زیبایی و وضوح تصویر مانیتور13.3 اینچی ش، این محصول جدید چند ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد: صفحه بزرگ لمسی(touchpad) اش مولتی تاچ (Multi Tuouch) است یعنی با حرکات چند انگشت روی آن می توان کارهای مختلفی مثل زوم، این طرف و آن طرف کردن عکس ها و یا چرخاندن عکس ها کرد. چراغ پشتی یا بک لایت برای صفحه کلید دارد که نمی دانم چرا تا حالا در هیچ لپ تاپی این ایده به کار بسته نشده بود و مهمتر از همه به شدت بی سیم است.

اما مک بوک ائر یک ویژگی دیگر هم در راستای همان محصولات قبلی دارد، اپتیکال یا دیسک درایو ندارد، یعنی شما نمی توانید روی آن با دی وی دی فیلم ببینید و یا سی دی گوش بدهید، پس چه باید بکنید؟

پاسخ استیو جابز حاضر و آماده است: فیلم می خواهید ببنید؟ آن لاین سفارش بدهید سه تا چهار دلار هزینه دارد. موسیقی می خواهید گوش بدهید؟ از روی آی تن گوش بدهید که البته در این میان اپل چند سنتی کاسب خواهد شد.

پس شما به دیسک درایور نیاز ندارید. به همین سادگی!

اگر زمانی نیاز داشتید از روی یک دی وی دی چیزی را پیاده (Instal) کنید، مک بوک ائر از طریق شبکه بی سیم، درایور یکی از کامپیوترهای اطراف را قرض می گیرد و فایل را منتقل می کند.

خب اگر بخواهید فایل هایتان را یک جای دیگر ذخیره کنید تکلیف چیست؟ در این صورت باید یک تایم کپسول (Time Capsol) یا ماشین زمان اپل بخرید با ظرفیت 500 گیگابیت یا 1 تی ان یا 1000 گیگابیت که آن هم کاملا بی سیم است و می تواند همه فایل ها را از روی همه ابزارهای اپل بگیرد یا انتقال دهد.

قیمتی که اپل روی مک بوک ائر گذارده است 1799 دلار است که با توجه به قابلیت های آن احتمال می رود با استقبال خوبی روبرو شود.


دلباختگان اپل پس از معرفی جابز، فرصت می یابند تا به مک بوک ائر دست یابند

با این حال برای کسانی که سال گذشته تجریه آی فون را داشتند در مقایسه با آی فون، مک بوک ائر یک محصول انقلابی نیست.

وقتی بعد از آنکه بصورت آن لاین و زنده نمایش معرفی مک ورلد استیو جابز را دیدم، سری به وبلاگ های سایت های فن آوری ارتباطات زدم، متوجه شدم اگرچه همگی از مک بوک ائر خوششان آمده بود ولی اغلب آن را با آی فون مقایسه می کردند. وسیله ای که به معنای واقعی همه چیز را یک جا دارد.

اما اپل امسال با ساز و برگ کافی به میدان آمده تا یک تنه همه را سرکیسه کند. هم برای شرکتهای غول پیکر اجاره ویدئوی اینترنتی شاخ و شانه خواهد کشید و هم بازار لپ تاپ سازان را برهم خواهد زد.

اپل حتی رقیب پیشین خود میکروسافت را نیز به بازی کشانده، حالا دیگر مایکروسافت هم برای اپل نرم افزار تولید می کند و اپل هم در عوض در آی مک بوک هایش امکان استفاده همزمان از هر دو سیستم عامل را می دهد.

بیهوده نیست که شوی سالیانه استیو جابز تا این حد نه برای مردم عادی دلباخته اپل، بلکه برای صاحب نظران بازار رسانه ها اهمیت دارد زیرا نه تنها بخشی از مسیر این بازار در سال آینده را روشن می کند بلکه چالش ها و فرصت های پیش آمده را نیز نشان می دهد.


اولین کسی که پس از روزها انتظار و در صف ماندن، آی فون به دستش رسید فریاد شادی سر داده است

اپل به خوبی دریافته است که در حال بدل شدن به یک پدیدار از سبک زندگی امروزین است، سبک زندگی که با دسترسی در هر زمان و مکان به سرگرمی های رسانه ای پیوند خورده است، بنابراین بعید نیست که به زودی از زبان استیو جابز بشنویم: به امید روزی که هر کسی چند اپل داشته باشد!

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گزارش خواندنی و پر از اطلاعاتی بود، ممنون

-- شادی . ض ، پاریس ، Jan 17, 2008

من به نوبه خودم یک عشق اپلم ... ممنون بابت این گزارش ... ولی به نظر من مک بوک ایر هم مثل آی فون یه انقلاب بود ... البته من با وجود بی نظیر بودن این مک بوک جدید ولی به حقیقت ازش خوشم نیومد

-- alireza ، Jan 17, 2008

به به بالاخره توی این سایت یکی پیدا شد در باره این چیزها بنویسه ولی آقای حبیبی نیا چرا این قدر نیش و کنایه به این استیو جابز بیچاره زده بودی خوب کاسبه دیگه مثل بقیه کاسب ها کارش سر کیسه کردن من و شماست. خیلی ممنمونم حتما ادامه بدین در باره مسائل تکنولوژی که جوان ها باهاش سر وکار دارند بیشتر گزارش بنویسین

-- سیامک ، Jan 18, 2008

دهان به اندازه عرض شانه بازاا

-- mrkhaliband ، Feb 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)