گفتگو


گفت و گو با آرام قاسمی، کارگردان و بازیگر گروه نمایشی ایرانی ـ ایتالیایی تارمه
نقالی ایرانی در ایتالیا

نقالی و پرده‌خوانی از کهن‌ترین شیوه‌های نمایشی در ایران است که بیشتر بر اساس داستان‌های اساطیری و به خصوص شاهنامه استوار شده است. گروه نمایش ایرانی ـ ایتالیایی تارمه که در ایتالیا فعال است، بیشتر فعالیت خود را در جهت استفاده مدرن از شیوه‌های کهن نقالی متمرکز کرده است. آرام قاسمی، کارگردان و بازیگر این گروه نمایشی در مورد شباهت‌های موجود میان نقالی در ایران و ایتالیا، آشنایی مخاطبان اروپایی با این نوع نمایش ایرانی و هم‌چنین فعالیت‌های این گروه تئاتری با زمانه گفت و گو کرده است.



گفت و گو با حمید ‌فهیمی، باستان‌شناس و از همکاران سابق مسعود آذرنوش
فقدان باستان‌شناس برجسته

مسعود آذرنوش، باستان‌شناس و رییس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی کشور که هفته پیش درگذشت، یکی از معدود متخصصان دوره ساسانی در داخل ایران بود. حمید فهیمی، باستان‌‌شناس و همکار سابق آذرنوش معتقد است تا مدت زیادی پر کردن جای خالی او در این رشته امکان‌پذیر نیست. او حضور آذرنوش در پژوهشکده باستان‌شناسی را باعث انجام تحولاتی می‌داند که پیش از آن بی‌سابقه بود.



گفت و گو با بهروز غریب‌پور
«اپرا در ایران، با رستم و سهراب دوباره زنده شد»

بهروز غریب‌پور که همراه گروه تئاتر عروسکی‌اش برای اجرای اپرای «رستم و سهراب» اثر لوریس چکناواریان به رم سفر کرده است، به زمانه می‌گوید: «در داستان فردوسی یک قربانی بزرگ به نام تهمینه وجود دارد. من زن را در محور کار قرار دادم.» این گروه پس از رم برای اجرای اپرای مکبث اثر جوزپه وردی به شهر تورین سفر کرد. غریب‌پور رستم و سهراب را آغازگر یک مکتب نمایش عروسکی در ایران می‌داند.



روز کوهستان پاک

اگر تلاش بسیاری از دوستداران طبیعت نبود، ما اکنون باید روی تلی از زباله به قله دماوند صعود می‌کردیم. این سخن عباس محمدی، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان در انجمن کوهنوردان ایران است. دماوند گرچه از سوی سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده، اما هم‌چون بسیاری از کوهستان‌های دیگر ایران با آلودگی‌های محیط زیستی رو به روست. محمدی در روزی که به نام «کوهستان پاک» نام‌گذاری شده، تصویر کنونی کوهستان‌های ایران را غم‌بار توصیف می‌کند و از عوامل مختلف تهدید کننده آن‌ها نام می‌برد.



گفت و گو با امیر آروند در مورد دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی
جایزه ‌«شیرازی» برای حفاظت آثار تاریخی

در اولین سالگرد درگذشت دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، از بنیان‌گذاران حفاظت علمی آثار تاریخی در ایران، یک پایگاه اینترنتی رسمی برای او راه‌اندازی و همچنین قرار شد از سال آینده جایزه‌ای به نام او به بهترین طرح‌های مرمتی اهدا شود. شیرازی معتقد بود مرمتگر باید تاریخ را به بیان درآورد و آن را تداوم بخشد. امیر آروند از حفاظت‌گران آثار تاریخی در مورد سالگرد درگذشت او با زمانه گفت و گو کرده است.



گفت و گو با معمار برج آزادی

سازمان زیباسازی شهر تهران که در حال مرمت کردن برج آزادی است، اعلام کرده قصد دارد در اطراف محوطه برج طراحی‌های جدیدی انجام دهد. حسین امانت، معماری که در بیست و چهار سالگی یکی از مشهورترین یادمان‌های ایران را طراحی کرده است، در مورد تعمیرات اخیر این سازمان به زمانه می‌گوید که طرح محوطه الهام گرفته ازنقش زیرگنبد شیخ لطف‌الله است و مداخلات باید خارج از بیضی اصلی میدان و با حفظ تناسبات انجام شود.



گفت‌وگو با سامان حیدری، باستان‌شناس
ایران پیش از تاریخ

مطالعات پیش از تاریخ در ایران، برای دوره‌ای دچار رکود شد اما اکنون با فعالیت‌های چند دانشگاه از جمله در آلمان، فرانسه و بلژیک مجددا به این رشته توجه شده است. محوطه‌های پارینه سنگی در ایران به دلیل شرایط ويژه جغرافیایی از تعدد و پراکندگی زیادی برخودار است. از کوهستان‌های زاگرس به عنوان یکی از نخستین مکان‌های اهلی کردن حیوان و گندم نام‌برده می‌شود. سامان حیدری، باستان‌شناس دوره پیش از تاریخ در این مورد با زمانه گفت‌وگو کرده است.



گفت و گو با شادی قدیریان، هنرمند عکاس:
«افزایش قیمت آثار هنری به نفع همه است»

شادی قدیریان، هنرمند عکاس، در گفت‌ و گو با زمانه تأکید می‌کند فارغ از این‌که چه عاملی سبب افزایش قیمت آثار هنرمندان معاصر ایرانی در حراجی‌های دبی شده باشد، این اتفاق به نفع همه و حتا به نفع کسانی است که اثری از آن‌ها در این بازارهای هنری شرکت نداشته است. به اعتقاد او هم‌سان شدن ارزش آثار هنری در داخل ایران و خارج از آن، در نهایت باعث توجه بیشتر و تأثیر مثبت بر کار تمام هنرمندان ایرانی می‌شود.



گفت و گو با جمشید مرادیان، مجسمه‌ساز ایرانی:
اژدهای ایرانی در المپیک چین

مجسمه‌ای از جمشید مرادیان به مرحله نهایی داوری برای انتخاب تندیس‌های محیطی المپیک چین راه یافته است: اژدهایی حلقه‌زده گرد کره زمین. مرادیان در گفت و گو با زمانه از آخرین اثر خود، نقش آثار حجمی در فضاهای شهری و روند سفارش و گزینش این آثار برای قرار گیری در میادین شهر سخن می‌گوید.



گفت و گو با کوروش رفیعی، معمار و نقاش:
در جستجوی قاب‌های بهاری تهران

کوروش رفیعی در گفتگو با زمانه از قاب‌ها و چشم‌اندازهای زیبایی می‌گوید که هنوز می‌توان در آنها ارتباط معماری تهران با طبیعت اطراف را تشخیص داد. او نشانه‌های شهری تهران را کم تعداد می‌داند، مجلس جدید در بهارستان را هرمی سنگین توصیف می‌کند که رابطه‌ای با مفهوم خانه ملت ندارد و اظهار امیدواری می‌کند که ارتباط بیشتر با معماران خارجی، باعث آشنایی بی‌واسطه با ایده‌های نو شود. او همچنین معتقد است معماری جدید، تاثیری گذرا و سطحی دارد.



مسجد سلیمان در آستانه صدسالگی اکتشاف نفت

فوران نفت از چاه شماره یک مسجد سلیمان، چهره این منطقه باستانی را به کلی تغییر داد و از آن شهری صنعتی به وجود آورد. شهری با تاسیسات استخراج نفت، فرودگاه، سینما، باشگاه ورزشی و معماری سبک انگلیسی. در آستانه صدسالگی کشف نفت، اختر قاسمی، عکاس و خبرنگار، در وبلاگ خود فراخوانی داده است برای جمع آوری اسناد تاریخی از این رویداد. او در مورد این فراخوان و برگزاری همایشی در این مورد به زمانه توضیح می دهد.



میش ماش، موسیقی بدون پاسپورت

محسن کثیرالسفر نوازنده ایرانی و عضو گروه موسیقی «میش ماش» در ایتالیاست. گروهی که ترکیبی است از ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون که در ارائه موسیقی خود تلاش می‌کند تا این تنوع و گوناگونی حفظ شود. موسیقی سنتی ایران، موسیقی یهودیان اروپا و خاورمیانه و موسیقی قرون وسطایی از جمله زمینه‌های کار این گروه است که سعی در ترکیب و ادغام آنها با یکدیگر دارد. به دعوت انجمن دوستی مسیحیان و یهودیان این گروه کنسرتی را در شهر ناپل برگزار کرد.



گفت‌وگو با کیومرث مسعودی، جامعه شناس- بخش اول
بیش از همه معماران مقصرند

کیومرث مسعودی، پژوهشگر و جامعه‌شناس شهری، که در زمینه‌ی فضاها و هویت شهری، حاشیه‌نشینی، و هویت شهری تحقیق می‌کند، در گفت‌وگو با زمانه از وضعیت معماری و شهرسازی معاصر و آشفتگی‌های موجود در آن می‌گويد و توضيح می‌دهد: «اگر درمورد هویت شهری یا هویت معماری صحبت می‌کنیم، منظور در واقع یک نظام‌یافتگی ساختاری و کاربردی در شهر و یک انتظام در معماری شهر است.»