تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یادواره بزرگان

«یادواره بزرگان»، نام ستونی ثابت از «روزنامۀ شهروند» بود که اولین مقاله از این مجموعه در سال ۲۰۰۳ آن نشریه منتشر شد. سرپرستی مقالات این بخش با ماریا صبای مقدم بود.

با دعوتی از همگان به شرکت در نوشتن مقاله‌هایی در شناخت و شناساندن بزرگان ادبیات و هنر ایران، گروهی از علاقه‌مندان ضمن اعلام آمادگی، شروع به تحقیق و نوشتن کردند. مسئولیت تهیه منابع و ویراستاری نهایی این نوشتارها را خود ماریا صبای مقدم به‌عهده داشت.

سالی پیش این مجموعه با تنظیمی رادیویی هر هفته در «رادیو نماشوم» از کانال رادیوهای محلی شهر اوتاوا در کانادا پخش شد و مورد استقبال شنوندگان قرار گرفت. تنظیم و اجرای رادیویی مطالب نیز با ماریا صبای مقدم مبتکر این ایده بود.

ماریا صبای مقدم دارای مدرک دکترای شیمی فیزیک تئوری و فارغ‌التحصیل دانشگاه تورنتو در کشور کانادا است که در کنار کار علمی، به تحقیق و فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز می‌پردازد. زمینه‌های تحقیق او مراسم و سنت‌های رایج در جنوب ایران، رقص و داستان‌های ایرانی است.

او در انگیزه‌اش برای کار گروهی «یادواره بزرگان» می‌گوید: از زمان کودکی، این پرسش با من بود که: «چرا این افراد مهم هستند؟» اسم شاعران؛ نویسندگان و کسانی از اهل هنر را می‌شنیدم که با توصیف و تمجیدهای بسیار از آن‌ها نام آورده و یاد می‌شد؛ اما برایم روشن نبود دلیل این‌همه اهمیت آن‌ها چیست؟

در پی یافتن پاسخی به این پرسش، شروع به جستجو کردم. نتیجه آن‌قدر برایم جالب بود که تصمیم گرفتم آن‌را با دیگران هم در میان بگذارم و آن‌ها را نیز تشویق کنم که به اتفاق و گروهی این‌کار را پیش ببریم. با دعوتی که در «روزنامه شهروند» کردم، عده‌ای از هم‌وطنان اظهار علاقه کردند و کار را شروع کردیم.

روال کار برای پرژوهش با این هدف که «چرا ما باید این شخص را بشناسیم؟» یافتن پاسخ به چهار پرسش مشخص بود. اول این‌که: این شخص کیست؟ بعد، منتخبی از آثار؛ پس از آن: شرح کوتاهی از زندگی او، و در پایان، اهمیت کار و جایگاه او در زمینه مورد نظر کدام و کجاست؟

در این نوشتارها اصولا از اظهار نظر یا شرح فعالیت‌های غیر هنری و یا ادبی افراد مورد بحث خودداری شده است. مقالات توسط افراد عادی و بر اساس کتاب و نوشته یا مقالاتی که منتشر شده و در دسترس است نوشته و تهیه شده است و این در مجموع تلاشی‌ست گروهی با این امید که دریچه‌ای برای تحقیق و شناخت بیشتر برای شناساندن این بزرگان ادب و هنر باز شود.

***

برنامه اول:
[عباس یمینی شریف]

برنامه دوم:
[محمد قاضی، مترجم]

برنامه سوم:
[محمدتقی بهار، از بازار تا دربار]

برنامه چهارم:
[با محمد معین، از کلمه تا لغت‌نامه]

برنامه پنجم:
[با گلچین گیلانی، همراه با ترانۀ باران]

Share/Save/Bookmark

از ماریا صبای مقدم در سایت رادیو زمانه
رقص و آواز سعید شنبه‌زاده
هفتاد سال خدمت به هنر رقص ایران
همه چیز در نظر او می‌رقصد
حدیث حجرت و مهاجران به روایت رقص باله
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Dear Dr. Sabaye Moghaddam
Thank you for this great selection you have provided, reaserched and shared with us. Looking forward to your future programs
Shabnam Assadollahi
Program Producer/ host, Radio HamsedaOttawa

-- shabnam Assadollahi ، Oct 10, 2008

کار بسیار ارزنده ای است!
ادامه دهید و امیدوارم که پیوسته در کارتان پیروز باشید.

-- آتش ، Nov 8, 2008

با سلام، خواستم بدونم که چرا دیگه به این برنامه ادامه ندادید. این نوشته ها کارهای بسیار ارزنده ای هستند که ما نسل جوان را با افراد ارزشمند کشورمان آشنا میکند و آنهم با زبانی ساده وشیرین. این کار یکی از مسئولیتهای رادیوئی مثل رادیو زمانه است که دارای مخاطبان بسیاری است و به هر حال دانستن اینکه چنین افرادی در مملکت ما وجود داشتند و یا دارند و آگاهی از زحمات آنان، حتی باعث بالارفتن اعتمادنفس ما ایرانیان میشود، چیزی که در این شرایط واقعا" به آن نیازمندیم.
با تشکر از زحمات تمام دست اندرکاران این برنامه و آن رادیو.

-- ژیلا ، Dec 7, 2008

great selection.looking forward to future programs.

-- mehdi ، Dec 8, 2008

It is unfortunate that this program has been discontinued. I found it to be an important contribution on promoting awareness on our cultural figures. Look forward to see more in the near future.

-- Request ، Dec 8, 2008

It is unfortunate that this pro gram is being broadcast anymore. It was a very educational and I enjoyed listening to it. Is there anyway we could help to continue broadcasting this wonderful program? Look forward to seeing more of this program. Thanks

-- Elham ، Dec 8, 2008

با سلام، من مدتیست که دنبال ادامه این برنامه از سایت شما هستم، ولی نمیدانم چرا دیگر به آن ادامه ندادید؟ این برنامه بسیار جالب و مفید بود. لطفا" آنرا ادامه بدهید. متشکرم

-- آناهیتا ، Dec 9, 2008

I am a loyal fan of Yadvareh Bozorgan by Maria Sabaye Moghadam , which is a very informative program, and I am wondering why this program is not broadcasting no longer. I would like to ask you to recosider to broadcasting it as soon as possible

Regards
Minou

-- minou akhlaghi ، Dec 9, 2008

I am strongly convinced that the Yadvareh Bozorgan directeed by Mrs. Maria Sabye Moghaddam is the most valuable part of Radio Zamaneh.I just Recently found out that the broadcasting of this program has been stopped. Please reconsider and put on air again. I assure you by broadcasting this such program you will have more listener.

Best regards,
Reza

-- reza ، Dec 9, 2008

با عرض سلام و تشکر از زحمات شما،
چرا برنامه ی جالب یادواره بزرگان بطور ناگهانی متوقف شده است؟ آیا می توان به ادامه برنامه امیدوار باشیم؟
موفق و پیروز باشید

-- علی ثابت فخری ، Dec 9, 2008

baraye chi ghesmate yadvare bozorgano hazf kardin?

-- nazli ، Dec 9, 2008

با سلام
می خواستم دلیل ادامه نیافتن "یادواره بزرگان" را جویا شوم

همانطور که می دانید جامعه ی مهاجر ایرانی با کمبود منابع اطلاعات فرهنگی مواجه است . من به شخصه به عنوان یک مخاطب از نسل جوان بخش "یادواره بزرگان" را ارزشمند می یافتم حال آن که در مقایسه با جوانان ایرانی که مدت طولانی مقیم خارج از ایران بوده اند من زمان کمتری را اینجا گذرانده ام و آشنایی بیشتری با بزرگان ایرانی داشته ام , اما قشری که اینجا بزرگ شده و هیچ اطلاعی راجع به فرهنگ ایرانی ندارند به کجا باید رجوع کنند؟ و چگونه می توانیم بدون قرار دادن اطلاعات در اختیارشان از آنها انتظار غرور به فرهنگ خود را داشته باشیم؟

امیدوارم این بخش کار خود را از سر بگیرد
با تشکر از زحمات شما

-- غزل رضوی ، Dec 9, 2008

با سلام.
لطفا" قسمت یادواره بزرگان را ادامه بدهید. من چند وقتی است که مرتب دنبال این برنامه هستم و آنرا پیدا نمیکنم.
برنامه بسیار زیباو بدردبخوری بود. از آن خیلی استفاده کردم و به دوستانم معرفی کردم. خواهش میکتم ، مجددا" آنرا ادامه دهید. با تشکراز شما.

-- آرین ، Dec 17, 2008

Hello,
My name is Nasim and I was just wondering why you stopped airing "yadvareye bozorgan". Could you please tell me how I can listen to that from now on?
I really appreciate your help,
Sincerely,
Nasim

-- Nasim ، Feb 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)