تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

برندگان فستیوال فیلم‌های کوتاه ایرانی در نیویورک

فیلم داستانی «فصل خاک» ساخته شاهرخ بحرالعلومی، تندیس طلایی و جایزه نقدی سه هزار دلاری نخستین فستیوال فیلم های ایرانی در نیویورک را دریافت کرد. در این فستیوال که از ۱۹ تا ۲۱ اکتبر در مرکز آسیایی نیویورک در منهتن برگزار شد، 21 فیلم کوتاه از ساخته های فیلمسازان ایرانی و خارجی از سراسر جهان به نمایش در آمد.


فصل خاک ساخته شاهرخ بحرالعلومی

فیلم «فصل خاک» داستان زندگی مرد آجرپزی است که دچار بیماری آسم می‌شود و فرزندان او به ناچار کار او را به عهده می‌گیرند. فیلمنامه این فیلم نوشته بهمن قبادی است و کارگردان آن سال‌ها دستیار مسعود کیمیایی در فیلم‌های سلطان، اعتراض و فریاد بوده و اکنون در کانادا زندگی می‌کند.

علاوه بر فصل خاک، فیلم کوتاه فقط انتظار (Just Waiting) ساخته حامی رمضان از فنلاند به عنوان بهترین فیلم داستانی کوتاه شناخته شد و جایزه دو هزار دلاری فستیوال را دریافت کرد. فقط انتظار فیلمی بدون کلام است که بر اساس تجربه شخصی فیلمساز و زندگی او در اردوگاه پناهندگان در یوگسلاوی ساخته شده است.


فقط انتظار ساخته حامی رمضان

امیر، پسر کوچکی است که با پدرش در کمپ زندگی می‌کند و روزهای عذاب‌آور دی‌پورت شدن را انتظار می‌کشد. فیلم تصویری تکان‌دهنده و دردناک از موقعیت پناهندگان در جهان امروز است. صحنه ای که پدر امیر، رگ دستش را با تیغ می‌برد بسیار دل‌خراش و دردآور است.

حامی رمضان فیلمساز ایرانی مقیم انگلستان است که در رشته فیلم و ویدیو درس می‌خواند. وی سال‌ها به عنوان پناهنده در فنلاند زندگی کرده است.

جایزه بهترین فیلم مستند فستیوال (دو هزار دلار) به فیلم «زیر خاک خانه پدری» ساخته ناصر زراعتی نویسنده، منتقد و فیلمساز ایرانی مقیم سوئد تعلق گرفت. این فیلم درباره تجربه تلخ روشنفکران و نیروهای سیاسی ایران در سال‌های دهه 60 است. در روز‌هایی که آن‌ها از ترس دستگیر شدن، کتاب‌ها، مجله‌ها، روزنامه‌ها و یادداشت‌هایشان را زیر خاک دفن می‌کردند.

جایزه ویژه هیأت داوران نیز به طور مشترک به فیلم‌های «حرف زدن ماهی» ساخته حسن صلح‌جو و «اما اگر بهار نیاید» ساخته علیرضا درویش اهدا شد. «حرف زدن ماهی» فیلمی درباره عشق دوران کودکی است. سیمون کودکی است که پدر و مادرش هر دو کار می‌کنند و دختر جوان و زیبایی در نبود آن‌ها از او پرستاری می‌کند. آن‌ها رابطه دوستانه خوبی با هم دارند؛ اما سیمون به تدریج عاشق دختر می‌شود تا این که یک روز او را می‌بیند که پسر جوانی را در خیابان می‌بوسد. پس از آن است که حسادت آغاز می‌شود و رابطه خوب آن‌ها رو به تیرگی می‌رود.


حرف زدن ماهی اثر حسن صلح‌جو

حسن صلح‌جو از فیلمسازان قدیمی فیلم‌های کوتاه است و فیلم کوتاه زیبای فصل شب او جوایز زیادی از فستیوال‌های فیلم به دست آورده است. وی هم‌اکنون مقیم لندن است و تهیه‌کننده بخش فارسی بی‌بی‌سی است.

«اما اگر بهار نیاید» نیز فیلم انیمیشنی در باره سفر یک زن در جستجوی خویشتن، رؤیاها و جایگاه واقعی‌اش در میان امور غیرممکن است.

جایزه هزار دلاری بنیاد زیبا (یکی از اسپانسرهای اصلی این فستیوال) نیز به فیلم «بیستون و رازهایش» ساخته کتایون افروز فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا تعلق گرفت. این فیلم، مستندی در باره کتیبه داریوش است. کتایون افروز فارغ‌التحصیل فیلم و تلویزیون است و قبلاً فیلم «ابیانه، دهکده سرخ» را ساخته است.


«اما اگر بهار نیاید» اثر علیرضا درویش

ریچار پنا رئیس هیأت انتخاب فستیوال نیویورک، گادفری چشایر منتقد فیلم نیویورکی و میلتون گینزبورگ نویسنده و فیلمساز آمریکایی داوری بخش مسابقه این فستیوال را به عهده داشتند.

فستیوال فیلم‌های ایرانی نیویورک که با مدیریت بهمن مقصودلو، تهیه‌کننده و منتقد سینما و با پشتیبانی بنیاد زیبا برای نخستین بار در آمریکا برگزار شد، همچنین مروری داشت بر آثار کامران شیردل مستندساز برجسته ایرانی.

علاوه بر فیلم‌های ایرانی، فستیوال فیلم‌های کوتاه نیویورک، در بخش ویژه ای تعدادی از فیلم‌های کوتاه برگزیده تاجیکستان و افغانستان را نیز به نمایش ‌گذارد. همچنین در بخش چشم‌انداز این فستیوال، هفت فیلم کوتاه از ساخته‌های محسن مخملباف، سمیرا مخملباف، حنا مخملباف و مرضیه مشکینی نیز به نمایش در آمد.

نظرهای خوانندگان

با اينهمه فستيوال هاي کوتاه و بلند ،که بيشتر شان هم فيلم هاي جديد نيست، مي خواهيم به کجا برسيم؟

-- فرهاد ، Oct 24, 2007 در ساعت 11:04 PM

با سلام و ابراز شادمانی فراوان از موفقیت یکایک هموطنان عزیز مخصوصا به دوست و آشنای قدیم آقای ناصر زراعتی بسیار تبریک گفته و امیدوارم در همه امور موفق و موید باشند . شادمانی وپیروزی هر هموطن برای همه ایرانیان دور از وطن شادی آور و غرور آفرین است .

-- شکوه ممتاز ، Oct 24, 2007 در ساعت 11:04 PM

وقتی که به فیلمسازان و پژوهشگران توانای ایران جایزه می دهند، بیشتر، جایزه دهندگان برای خودشان جا باز می کنند تا جایزه گیرندگان. من خوشحالم که زراعتی این جایزه را پذیرفته است تا به فستیوال فیلم های ایرانی در نیویورک اعتبار ببخشد.

-- رضا ، Oct 25, 2007 در ساعت 11:04 PM

وقتی که به فیلمسازان و پژوهشگران توانای ایران جایزه می دهند، بیشتر، جایزه دهندگان برای خودشان جا باز می کنند تا جایزه گیرندگان. من خوشحالم که زراعتی این جایزه را پذیرفته است تا به فستیوال فیلم های ایرانی در نیویورک اعتبار ببخشد.

-- رضا ، Oct 25, 2007 در ساعت 11:04 PM

مايلم بگويم که دکتر بهمن مغصود لو از استادان سينما واز تحصيل کردترين مننقد کننده گان سينمايي جهان وايران است ايشان کتب هاي فراوان در باره سينماها و فيلم هاي سينمايي محصول سينماي فيلم فارسي نگارش کرده اند واجب وضروريست که از اقدام هاي هنر دوستانه اين مرد هنرپرست که دور از خانه پدري ثانيه ي از معرفي صنعت فيلم سينمايي ايراني غفلت نه ميکند تشکر شود

-- اصغر نصير پور ، Oct 25, 2007 در ساعت 11:04 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)