تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
جشنواره فيلم های برگزيده سينمای ايران در فرانسه

نگاهی به سوی ايران


صحنه ای از فیلم باشو غریبه کوچک

جشنواره "نگاهی به سوی..." که هر ساله در ماه نوامبر در پاريس برگزار می شود امسال برای بيست و ششمين دوره خود سينمای ايران را به عنوان نماينده فرهنگ ايران در برنامه خود گنجانده است.
هدف اين جشنواره مبارزه با نژادپرستی و تشويق صلح و دوستی بين ملت‌هاست و در سال های گذشته به فرهنگ های کشورهای برزيل، ايرلند، چين و چند کشور ديگر اختصاص داشته است.

در اين جشنواره که از 27 نوامبر تا 11 دسامبر در 11 سينما در حومه شهر پاريس برگزار می شود 16 فيلم داستانی از فيلمسازان سرشناس و جوان ايرانی به نمايش درمی آيد. خانم کورين تورپين مدير اين جشنواره اين فيلم ها را گلچينی از بهترين‌های سينمای ايران معرفی کرد. به اعتقاد او سينمای ايران يکی از جذاب ترين و انسانی‌ترين سينماهای روز دنياست. وی همچنين اعلام کرد که اين جشنواره در سال های گذشته به طور مجزا آثاری از عباس کيارستمی را به نمايش گذاشته و در اين دوره به فيلمسازان ديگر ايرانی توجه کرده است.

جشنواره نگاهی به سوی ايران زير نظر شورای منطقه وال دومارن پاريس اداره می شود و وزارت فرهنگ و وزارت مسکن فرانسه از حاميان آن به شمار می روند.


پوستر فیلم کافه ترانزیت

فيلم کافه ترانزيت ساخته کامبوزيا پرتوی در شب افتتاحيه اين جشنواره به نمايش درمی آيد و با حضور متخصصان سينمای ايران مورد نقد و بررسی قرار می گيرد. از سوی ديگر تعدادی از کارگردانان و منتقدان فيلم ايرانی مثل سپيده فارسی، ميترا فراهانی و محمد حقيقت نيز در اين جشنواره حضور داشته و در جلسات بحث و گفتگو پيرامون سينمای ايران شرکت خواهند کرد.
فيلم های باشو غريبه کوچک(بهرام بيضايی)، کافه ترنزيت(پرتوی)، جمعه(حسن يکتاپناه)، امتحان(ناصر رفاهی)، روزی که زن شدم(مرضيه مشکينی)، رويای خاک(سپيده فارسی)، پرسپوليس(مرجان ساتراپی)، طلای سرخ(جعفر پناهی)، خواب تلخ(محسن اميريوسفی)، تابو(ميترا فراهانی)، جزيره آهنی(محمد رسولف)، دو فرشته(محمد حقيقت) و يک شب ساخته نيکی کريمی از جمله فيلم‌هايی است که در اين جشنواره به نمايش درمی آيد.

هر فيلم حداقل پنج بار در سينماهای مختلف شهر به نمايش درآمده و جلساتی نيز برای دانش آموزان مدارس در سانس های صبح درنظر گرفته شده تا با فرهنگ ايران از طريق سينما بيشتر آشنا شوند.

نظرهای خوانندگان

متشکرم از خبر خوب شما. حداقل سینمای ایران ابروی ما را نجات داد. عباس بختیاری

-- کورش ساعدئ ، Oct 14, 2007 در ساعت 05:06 PM

عجب مطلبِ بی سر و ته است. خيلی مشكوك است. يعنی چه؟ من که سر در نه آوردم. شوخى ميكنيد؟

-- بدون نام ، Oct 14, 2007 در ساعت 05:06 PM

تا به حال در عمرم چنين خبر بی سر و تهى نخوانده بودم

-- بهروز ، Oct 14, 2007 در ساعت 05:06 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)