رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

توصیف مشخصات جریان‌های حامی «دشمن» در ایران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «زلف‌های گره خورده!» به تشریح وضعیت برخی جریان‌های سیاسی وابسته به «دشمنان انقلاب اسلامی» در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «امروزه فقط با نیم نگاهی به عرصه سیاسی کشور به آسانی می‌توان جریان سیاسی خاصی را دید که در بسیاری از مواضع و عملکرد خود با آمریکا و متحدانش یعنی دشمنان تابلودار و شناخته شده ایران اسلامی همخوانی و همراهی دارد.»

کیهان در بخش دیگری از سرمقاله خود مشخصات جریان وابسته به دشمنان را این‌گونه تشریح کرده است: «اولاً؛ با دولت اصولگرا به شدت دشمنی می‌ورزد، ثانیاً؛ در بیان علت کینه توزی خود، بهانه‌هایی نظیر بهانه‌های آمریکا و متحدانش ردیف می‌کند. ثالثاً؛ به جای نقد که حق همه جریان های سیاسی و هدیه به دولت است دست به تخریب و سیاه نمایی گسترده می‌زند.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از ارزیابی‌ غیرواقع‌بینانه از موقعیت ایران در جهان
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «زنبیل به دستان خارجی صف کشیده‌های داخلی!» به انتقاد از برخی مواضع دولت‌مردان در تحلیل موقعیت ایران در جهان پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به این‌که مقامات دولت نهم می‌پندارند در حال تبدیل شدن به قدرتی بلامنازع در جهان هستند، می‌نویسد: «برخی ادعاها در خصوص توسعه و بهبود روابط منطقه‌ای و جهانی، بیش از آنکه مبتنی بر واقعیات جهانی باشد مبتنی بر آمال برخی دولتمردان و تحت تاثیر تبلیغات درونی است که ظاهراً توسط خود آنها نیز باور شده است!»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود از این‌که دولت‌مردان نهم نتوانسته‌اند برخلاف آن‌چه که گفته‌اند حمایت کشور‌ها برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را به جلب کنند، انتقاد کرده است.

متن کامل سرمقاله

تشریح برخی موانع صادرات در ایران
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «مصائب صادرات» به توضیح برخی موانع صادرات در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «برای توسعه صادرات باید مسائل تولید کشور را حل کرد. کمبود نقدینگی، بهره‌وری پایین، قانون کار و غیره از مسائلی هستند که توجه به آنها می‌تواند راهگشا باشد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس دنیای اقتصاد «تثبیت نرخ ارز در مقابل افزایش تورم. ثابت بودن نرخ ارز باعث می‌شود به‌تدریج به سمتی برویم که در چند سال آینده هر نوع صادراتی غیراقتصادی شود.»

متن کامل سرمقاله

آثار سیاسی بهره‌بردای از فاز‌های پارس‌جنوبی
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را با عنوان «پارس جنوبی و شکست فرهنگ انحصارگرایی» به افتتاح رسمی سه فاز این حوزه نفتی و گازی اختصاص داده است.

به اعتقاد این روزنامه «ابعاد بین المللی موفقیت ایران در تکمیل بخش‌های 6 تا 8 پارس جنوبی این موفقیت باید به عاملی برای حفظ و تقویت وحدت ملی و پرهیز از جدال‌ها و انحصارطلبی‌های جناحی شود.»

جمهوری اسلامی می‌نویسد: «امیدواریم آغاز بهره برداری از بخش‌های 6 و7 و 8 پارس جنوبی نقطه شروعی برای پایان سنت ناپسندی باشد که طی سال‌های اخیر متاسفانه رواج یافته و تلاش‌ها و موفقیت‌های دولت‌های گذشته یکسره نادیده انگاشته شده» است.

متن کامل سرمقاله

انتقاد از طرح‌های اقتصادی دولت نهم
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «طرح‌های اقتصادی دولت نهم در مرحله عمل» به نقد طرح‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «اگر طرح‌های دولت نهم واقعا کارشناسانه و دقیق است؛ چرا هر روز بر نرخ بیکاری و نرخ تورم افزوده می‌شود و گرانی، تورم و بیکاری همچنان به عنوان معضلات اصلی جامعه باقی مانده هستند. چرا در کشوری مانند ایران با این همه نعمت‌های خداوندی، هر روز بر تعداد افراد زیر خط فقر افزوده می‌شود؟ مگر شعار دولت‌مردان نهم ریشه کن کردن فساد اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی نبود؟ آیا بیش از سه سال برای اجرای حداقل شعارهای انتخاباتی زمان کمی است؟»

مردمسالاری در بخش دیگری از سرمقاله خود از اجرای طرح تحول اقتصادی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «سخنی با رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس».

● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پرداخت نقدی یارانه بدون بررسی کامل».

● سرمقاله روزنامه کارگزاران با عنوان «مناقشه بر سر نرخ بیکاری»