تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ادامه حضور آمریکا در عراق با مشکل روبه‌روست

طرح قرارداد امنیتی در مورد حضور نظامیان آمریکایی در عراق با مقاومت زیاد عراقیان روبه رو شده‌است.
به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند، ایالات متحده نسبت به تنظیم به موقع توافق‌نامه نظامی با عراق نگرانی زیادی دارند.پس از رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز گذشته کاخ سفید نیز در این رابطه اعلام کرد: «اگر تا اول ژانویه قرارداد امنیتی روی میز نباشد، نظامیان آمریکایی دیگر در عراق هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.»

یکم ژانویه روزی است که زمان حکم سازمان ملل برای حضور نظامیان آمریکا در عراق به پایان می‌رسد.

کاخ سفید و دریاسالار مایک مالِن، بالاترین مقام نظامی آمریکا، هر دو هشدار داده‌اند که عراق بدون حضور آمریکائیان، نمی‌تواند از عهده مبارزه با شورشیان و تروریست‌ها برآید. این اظهارات واکنش تند دولت عراق را به دنبال داشت. سخنگوی دولت عراق در این باره گفت: «این درست نیست که عراقی‌ها را مجبور به انتخاب کنید، و این لحن صحبت با عراقی‌ها نیز درست نیست.»

پیش از این، ژنرال ری اودیرنو، فرمانده ایالات متحده در عراق، ایران را متهم کرد که به نمایندگان مجلس عراق رشوه می‌دهد تا علیه قرارداد امنیتی با آمریکا رأی بدهند.
این اتهام نیز واکنش تند دولت عراق را به دنبال داشت. نوری المالکی نخست‌وزیر عراق در این خصوص گفت: «ژنرال اودیرنو با این اتهامات بی‌پایه، موقعیت خود را به خطر انداخته‌است.»

این قرارداد امنیتی یک عهدنامه نیست و به این خاطر نیازی به تأئید کنگره آمریکا ندارد ولی مجلس عراق باید آن را تأیید نماید.

نظرهای خوانندگان

به نظر من اگر امریکاببها ازعراق بیرون بروند و ما هم به عراق کمک کنیم تا از عملیات تروریستی سیا و موساد جلوگیری کند جایی برای تروریسم باقی نمیماند. با امید به خداوند متعال موفق خواهیم شد.

-- Hamid ، Oct 24, 2008

جناب حمید
به امید خدا که خدای همه هست تمام ظالمان به کیفر اعمالشان خواهند رسید. از جمله کسانی که به اسم خدا و علی ع کشتند و دزدیدند و دروغ گفتند و ملت ایران را به روز سیاه کشیدند. اینها چندان فرقی با صدام ندارند.

-- Nam ، Oct 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)