تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احضار ۳۲ تن از دراویش به دادگاه

منابع نزدیک به دراویش نعمت‌اللهی گنابادی اعلام کرده‌اند که ۳۲ تن از دراویش این سلسله به دادگاه احضار شده‌اند.

احضار ۲۸ تن از این دراویش که در شهرستان چرمهین سکونت دارند، از سوی دادگاه بخش باغ بهادران در استان اصفهان صورت گرفته است.

چهارتن دیگر از آنها کسانی هستند که دوشنبه هفته جاری از سوی معاونت اطلاعات کلانتری مرکزی کرج احضار شده‌اند.
احضار این افراد به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای کرج صورت گرفته است.

هویت این چهارتن به این شرح اعلام شده است: «مریم علیجانی، آرش خدابخشی، مرتضی سپندار و سید سلمان میرسلیمی.»

وب‌سایت مجذوبان نور که ارگان رسمی دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی است، امروز چهارشنبه با تائید این گزارش‌ها، اتهام این افراد را «نامعلوم» ذکر کرده است.
این وب‌سایت همچنین هویت ۱۶ تن از دراویش که به دادگاه احضار شده‌اند را منتشر کرده است.

احضار این افراد در حالی صورت می‌گیرد که در خرداد ماه امسال شورای عالی امنیت‌ملی ایران به مدیران رسانه‌ها دستور داده تا در خصوص سلسله نعمت‌اللهی گنابادی گزارشی منتشر نکنند.
این دستورالعمل برای کلیه رسانه‌های چاپی و الکترونیکی صادر شده و مدیران مسئول موظف به رعایت آن هستند.


تخریب حسینیه دراویش گنابادی

شورای عالی امنیت‌ملی که بالاترین نهاد تصمیم‌گیر در حوزه امنیتی ایران است، به‌طور معمول و در زمان‌های ویژه دستورالعمل‌هایی که در آنها اطلاع‌رسانی در مورد برخی مسائل ممنوع اعلام می‌شود، به مدیران رسانه‌ها ابلاغ می‌کند.
تخلف از این دستورالعمل‌ها، پیامد‌های قانونی بدنبال دارد.

دروایش سلسه نعمت‌اللهی چند سالی است که از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.
در مهر ماه سال ۱۳۸۵ نیز قطب دراویش نعمت‌الهی گنابادی یعنی نورعلی تابنده گنابادی که اصالتاً نیز اهل این شهر است، از سوی فرمانداری گناباد در ایام ماه رمضان مجبور به ترک این شهر شد.

وی در زمره نیروهای ملی‌- مذهبی به شمار می‌رود و دارای تحصیلات حقوقی در سطح دکتراست.
مریدان وی او را «مجذوب علیشاه» می‌خوانند.

این بزرگ سلسله‌ دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در تهران سکونت دارد، اما بنابر برنامه‌ای سالیانه، ماه رمضان را در «بیدخت» در نزدیکی گناباد می‌گذراند.

مأموران جمهوری اسلامی همچنین سال گذشته در بیستم آبان‌ماه، با یورش به حسینیه محل تجمع آنان در شهر بروجرد آن را تخریب کردند.
آن زمان برخی رسانه‌ها در ایران گزارش کردند که تخریب این حسینیه در پی درگیری میان دراویش و جمعی از مردم صورت گرفته، اما سخنگوی دراویش گنابادی، هرگونه اقدام تهاجمی از سوی دراویش را تکذیب کرد.

در حمله به حسینیه دراویش گنابادی ده‌ها نفر زخمی و ۱۸۰ نفر بازداشت و به مقامات قضائی معرفی شدند.
در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ نیز حسینیه دراویش گنابادی در شهر قم هدف حمله قرارگرفت و تخریب شد و عده‌ای از دراویش بازداشت و محاکمه شدند.


در همین رابطه:
«ممنوعیت اطلاع‌رسانی در مورد دراویش گنابادی»
تلاش برای تخریب حسینیه درویشان در بروجرد

نظرهای خوانندگان

با سلام
ضمن تشکر از انتشار خبر، به استحضار میرساند که سلسله جلیله دراویش نعمت اللهی سلطانعلیشاهی به هیچ وجه دارای ارگان رسمی نمی باشد و همانگونه که حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده (مجذوبعلیشاه) بارها اخیراً در مصاحبه ها و سخنرانی ها اعلام فرموده اند هیچ یک از وب سایت ها و وبلاگ های موجود از طرف سلسله و یا ایشان ماموریت نداشته و به صورت خودجوش توسط دراویش علاقمند (و در پاره ای موارد دشمنان تصوف و عرفان جهت نشر اکاذیب و تفرقه افکنی) ایجاد شده اند. فلذا خواهشمند است در متن خبر عنوان "ارگان رسمی" را از سایت مجذوبان نور برداشته و اصلاح فرمایید.
با سپاس،
خاک پای دراویش گنابادی

-- فقیر ، Oct 23, 2008

درود
اين كارها همه زمينه چيني براي تخريب حسينيه‌ي دراويش در كرج مي‌باشد كه اخيراً ديوان عدالت اداري رأي به تخريب اين بنا توسط شهرداري و به بهانه‌هاي مختلف داده است. حكومت ولايت فقيه و علماي حكومتي از رقيبان وحشت داشته و وجود تفسيرهاي مختلف از دين را خطري براي بقاي خود مي‌دانند. به اميد آن روز كه دمكراسي در اين مملكت در بند فرمان‌فرمايان برقرار شود.
با احترام

-- علي ، Oct 23, 2008

خبر صحيح است

-- بدون نام ، Oct 23, 2008

در ایران مدتهاست که واژه ئی انسانی بنام * حرمت * جایش را به کلماتی مانند ایت الله ، حجت الاسلام و المسلمین ، ولی فقیه ، امامهای حاضر و غایب و جمعه و سه شنبه و غیره داده است!!. اری مدتهاست که در ایران واژه ئی بنام * حرمت * مفهومی ندارد!.
داوید

-- داوید ، Oct 23, 2008

دولت آقای احمدی نژاد چرا برخورد با دراویش را از آرادان شروع نکرده که تعداد زیادی از اقوام ایشان معتقد به این فرقه اند ؟ دراویش بطور کلی جز ء گروههای مذهبی ای هستند که به سیاست کاری ندارند اما جمهوری اسلامی ماموریت دارد همه را با زور مسلمان کند آن هم مسلمان نوع حکومتی . نوع حکومتی یعنی اگر منت/ری امید امت و امام است خدشه بردار نیست وقتی انتقاد کرد تیدیل به جنایتکار می شود وقتی بنی صدر و بازرگانند باید همه اطاعت کنند پس شما نباید تابع جریانی به جز جریان حاکم باشید . حتی اگر ١٨٠ درجه با جریان قبلی مخالف باشد

-- فرهاد-فرياد ، Oct 24, 2008

فشار هاي همه جانبه به درويشان گنابادي

اصولگرايان در وزارت اطلاعات كه تابع طيف مؤتلفه-حجتيه ميباشند فاز جديدي از فشارها بر درويشان را آغاز نموده اند. اين گروه كه در سالهاي پس از انقلاب ريشه كن كردن و مخالفت با صوفيه را بعنوان ركني مهم در دستور كار خود داشت اتصالاً با ايجاد مشكلات و محدوديتهاي مختلف براي درويشان در زمينه هاي اقتصادي، مالي، فرهنگي و سياسي فشارهاي خود را بر دراويش زياد كرده است.
اقدامات زير از قبيل اين نوع فشارها ميباشد:

استخدامي: جلوگيري از استخدام، رد گزينش و يا اخراج دراويش از سمتهاي دولتي، آموزشي، رسانه‌اي، فرهنگي.

شغلي: دراويشي كه در صدد ايجاد واحدهاي اقتصادي يا توليدي و يا كار در بخش خصوصي هستند با انواع مشكلات ايذايي ناشي از اعمال نفوذ و فشار وزارت اطلاعات در صدور مجوزهاي لازمه، اخذ تسهيلات بانكي و غيره مواجه هستند. (از جمله ميتوان به طرح كارخانه شير سلطاني بيدخت از توابع گناباد كه بزرگترين كارخانه لبنيات آن منطقه محروم است اشاره كرد كه وزارت اطلاعات با الزام بانك عامل از پرداخت تسهيلات به اين پروژه عظيم جلوگيري نموده است.)

فرهنگي: دامنه اين تضعييقات به حيطه فرهنگي نيز سرايت نموده و هم اكنون تمامي سايتهاي درويشان اعم از فرهنگي، حقوقي و سياسي فيلتر را نموده اند.

سياسي: جلوگيري از حق آزاداي بيان، داشتن روزنامه، مجلات، مشاركت در فعاليتهاي تلويزيوني،‌عدم صدور مجوز چاپ كتاب و ....

اجتماعي: ايجاد تنشها و برخوردهاي مصنوعي با دراويش و تخريب اماكن مذهبي و حسينيه‌هاي آنان. صرف هزينه و به كار گماردن افراد براي بدگويي از دراويش در رسانه‌ها و سايتها و وبلاگها ...

قضايي: عدم رسيدگي به پرونده‌هاي دراويش مورد ظلم واقع شده و تحت فشار قرار دادن وكلاي درويشان جهت پيگيري پرونده‌هاي مظلومين دراويش...

-- nam ، Oct 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)