تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از تأمین سوخت نیرو‌گاه‌ها در زمستان

پرویز فتاح وزیر نیرو اعلام کرد که نگران تامین سوخت نیرو‌گاه‌های ایران در زمستان است.

آقای فتاح که امروز یکشنبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفتگو می‌کرد، افزود: «وضعیت کم آبی و بارندگی در کشور اصلا مناسب نیست و نگران این موضوع در کشور هستیم.»


پرویز فتاح، وزیر نیرو

به گفته وزیر نیرو «در نیمه جنوبی کشور کم آبی بیداد می‌کند و اگر باران نبارد مشکلات بیشتر خواهد شد.»

وی با اعلام این‌که تامین سوخت نیرو‌گاه‌ها «مهمترین چالش وزارت نیرو» است، گفته که «برای تامین سوخت نیروگاه‌های کشور باید اقدام مناسبی صورت گیرد.»

آقای فتاح همچنین افزود که دولت و مجلس «بسیج شده‌اند تا سوخت نیروگاه‌ها تامین شود.»

نگرانی از تامین سوخت نیرو‌گاه‌های ایران پس از آن‌که در سرمای سال گذشته بسیاری از این نیرو‌گاه‌ها به خاطر کمبود گاز نتوانستند روشنایی معمول را تامین کنند در این روز‌ها افزایش یافته است.

این کمبود سوخت در تابستان نیز منجر به قطع برق بسیاری از شهر‌ها و روستاهای کشور در ساعاتی از روز شد.

پیش‌بینی می‌شود، در صورتی که وزارت نیرو نتواند اقدامات لازم برای تامین سوخت نیرو‌گاه‌ها را در ماه‌های آینده تامین کند، برخی از شهرهای کشور در زمستان با خاموشی مواجه شوند.

احتمال تداوم خاموشی‌ها در پاییز و زمستان که پیش‌تر از سوی مقامات وزارت نیرو اعلام شده در کنار کمبود گاز برای تامین گرمای خانه‌ها و ساختمان‌های شهری و روستایی یکی دیگر از مسائلی است که دولت نهم با آن روبر است.

سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا در ۱۶ شهریورماه امسال اعلام کرده‌ که «مشکل گاز در زمستان جدی‌‌تر از سال گذشته خواهد بود.»

آقای سازدار پیش‌بینی کرده که فاز‌های ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی، که دولت وعده بهره‌برداری از آنها در سال‌جاری را داده است، تا زمستان وارد مدار نشوند.

به گفته این نماینده مجلس، ایران در زمستان آینده با کمبود ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز روبرو خواهد شد که برای تامین این کسری نیاز به واردات است، اما بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی نشده است.

آقای سازدار همچنین گفته است که «مشکل گاز و برق و به خصوص گاز در زمستان بسیار جدی است که این معضل در استان‌‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل،‌‌ کردستان، مازندران، گیلان و تهران، جدی‌‌تر خواهد بود.»

ایران سال گذشته به علت افت فشار گاز در بسیاری از شهرهای شمالی و غربی‌ کشور، زمستان سختی را پشت سر گذاشت.

در آن زمان قطع ناگهانی گاز وارداتی ترکمنستان، از سوی مقامات مسئول ایران به عنوان مهمترین علت کمبود گاز اعلام شد.

ترکمنستان که روزانه ۲۰ تا ۲۳ میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر می‌کند، از هشتم دی‌ماه سال گذشته با مطرح کردن مسئله وجود برخی مشکلات فنی در یکی از خطوط لوله انتقال گاز و عدم پرداخت بهای گاز توسط ایران، صادرات گاز به ایران را متوقف کرد.

در آن زمان سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با رد گفته‌های مقامات ترکمنستان گفت که هیچ تاخیری در پرداخت بهای گاز در کار نبوده و در هیچ زمانی ترکمن‌ها در گفت وگوهای خود با مسئولان گاز در ایران چنین مشکلی را مطرح نکرده‌اند.

ایران دومین ذخایر عظیم گاز جهان را در اختیار دارد، اما تحریم‌های امریکا باعث شده است تا روند توسعه صادرات گاز آن با کندی روبرو شود.

ایران ۹۴۰ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در اختیار دارد که ۱۶ درصد از کل ذخایر جهان محسوب می‌شود.

نظرهای خوانندگان

ishan nagarani az tamin bargh baraye IRAQ hastand ta IRAN, chun bargh kilowati 1 toman mifroshand be aragh

-- بدون نام ، Oct 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)