تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض بازار و قول دولت برای تعویق مالیاتهای جدید

در حالی که گزارش‌ها از تعطیلی بازار‌های اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و بخشی از بازار تهران در اعتراض به اجرای «قانون مالیات بر ارزش افزوده» حکایت می‌کنند، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که اجرای این قانون را شش ماه به تعویق خواهد انداخت.

خبرگزاری ایلنا، امروز چهارشنبه به نقل از محمد آزاد رئیس شورای اصناف کشور گزارش داد: «سازمان امور مالیاتی قول داده است حداقل به مدت شش ماه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را به تعویق بیاندازد.»

اعتراض و اعتصاب‌ بازاریان ایران در اعتراض به این قانون از زمانی آغاز شد که سازمان نظام مالیاتی کشور اعلام کرد که قانون مذکور از اول مهرماه امسال به اجرا گذاشته شده است.

طلا‌فروشان اصفهان، جزء اولین بازاریانی بودند که با اعتراض به این قانون، بازارهای خود را تعطیل کردند.

به گفته آقای آزاد «بازار اصفهان متشنج‌‏ترین شرایط را در این چند روز سپری کرده است.»
این مقام صنفی همچنین اعلام کرد که نگران سیاسی شدن برخی اعتراض‌های صنفی درشهر‌های ایران است.

خبرگزاری ایلنا همچنین به نقل از محمد کشتي‌‏آراي، نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران اعلام کرد: «اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده براي صنف طلافروشان به مدت سه ماه به تعويق افتاده است.»

این تصمیم در نشست امروز چهارشنبه رؤساي اين صنف با رئيس سازمان امور مالياتي کشور گرفته شده است.
در این نشست مقرر شده که بازار طلا و جواهر از فردا کار خود را آغاز کنند.


براساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، برخی بازار‌های اصفهان تا روز گذشته برای چهارمین روز متوالی بود که در تعطیلی بر سر می‌بردند.
یک گزارش تائید نشده امروز چهارشنبه از اصفهان، خبر از راهپیمایی برخی از کسبه و بازارایان این شهر می‌دهد.

تعداد این راهپیمایان بیش از ۵۰۰ تن اعلام شده است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده که از اول مهرماه امسال به اجرا گذاشته شده، اصناف را مکلف می‌کند که مالیات بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنند.
کارشناسان اقتصادی پیش‌تر هشدار داده بودند که اجرای این قانون در شرایط کنونی، نرخ تورم در کشور را بالا خواهد برد.

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت پنج سال، از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
این قانون در اول تیرماه سال‌جاری از سوی رئیس جمهور ابلاغ و از اول مهرماه به اجرا گذاشته شده است.

دوشنبه هفته جاری مسعود میر کاظمی وزیر بازرگانی در واکنش به اعتراض‌ها امکان تعلیق قانون مالیات بر ارزش افزوده را رد کرد و گفت که این قانون باید اجرا شود.

مالیات بر ارزش افزوده که در قانون جدید رقم آن سه درصد اعلام شده، شامل مجموعه فرایند تولید کالا است که در هر مرحله ارزش افزوده‌ای که بر کالا اضافه می‌شود، مشمول مالیات خواهد شد.
بازاریان گفته‌اند که با ابلاغ این قانون، مجبور می‌شوند به میزان افرایش نرخ جدید‌ مالیات‌ها، کالاها و خدمات خود را گران کنند که این امر مورد قبول مصرف‌کنند‌گان نیست.


در همین رابطه:
اعتصاب بخشی از بازار‌های اصفهان

نظرهای خوانندگان

booye enghelab miad.... tarikh dare tekrar mishe.....!!!!

-- man ، Oct 8, 2008

همیشه ضرر نصیب مصرف کننده هست و بس

-- نادر ، Oct 8, 2008

"قانون مالیات بر ارزش افزوده که از اول مهرماه امسال به اجرا گذاشته شده، اصناف را مکلف می‌کند که مالیات بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنند."
اين جمله غلط است. اصناف هيچ مالياتي پرداخت نمي كنند. ماليات بر ارزش اقزوده ماليات بر مصرف است يعني همه بار مالياتي به مصرف كننده منتقل مي شود. توليد كننده و فروشنده و هر يك از حلقه هاي فرايند توليد و عرضه، اين ماليات را به حلقه قبل از خود پرداخته و از حلقه بعدي دريافت مي كنند. اگر بين اين دو رقم اختلافي باشد سه ماه يك بار با اداره ماليات تسويه مي كنند به نحوي كه مانده صفر شود. نهايتا اين رنجيره به نحوي عمل مي كند كه كل اين ماليات به مصرف كننده منتقل مي شود.
البته طبق ماده 12 اين قانون اغلب كالاها و خدمات مورد نياز طبقات پائين مثل مواد غذائي دارو و خدمات حمل و نقل و بانكي معاف از اين ماليات هستند. همينطور نبايد فراموش كرد كه در گذشته هم طبق قانون تجميع عوارض از برخي كالاها مثل نوشابه، خدمات مخابرات و تلفن، خودرو و ... هم ماليات بر مصرف گرفته مي شد كه مردم چون اطلاعي نداشتند آن را غير طبيعي نمي دانستند.اما با اين قانون ديگر قانون قبلي لغو مي شود. ماليات ارزش افزوده در حدود 140 كشور دنيا گرفته مي شود كه در همه اين كشورها نرخ بالاي 5 درصد دارد. بااين ماليات كسي كه مصرف بيشتري مي كند ماليات بيشتري هم مي دهد كه عادلانه تر است.

-- نيما نامداري ، Oct 9, 2008

معلومه كه زورشون به بازار نميرسه ،در عوض تا دلشون بخواد از كارمند بدبخت ماليات و بيمه كسر مي كنن.

-- بدون نام ، Oct 9, 2008

اینطور که به نظر میرسد آقای نیما نامداری از عوامل اداره محترم دارائی هستند که حرفهای سایر مسئولین را تکرار میکنند و هنوز متوجه نیستند ایراد کار در کجاست. بنده با توجه به بحثهای زیادی که طی روزهای اخیر مطرح شده لازم میدانم چند مطلب را یاد آور شوم :
1- در کشورهایی که مالیات بر ارزش افزوده اخذ میشود مردم به عناوین مختلف دیگر هر روز مالیات نمی پردازند ، ولی مسئولین ما بارها تکرار کرده اند که مالیات بر عملکرد اصناف کما فی سابق به قوت خود باقیست و مانند سالهای قبل به شکل تصاعدی افزایش خواهد داشت.(به نقل از آقای کاملان،معاون مدیرکل دارائی استان خراسان)
2- در کشورهای مذکور زیرساختهای اقتصادی متناسب با این مالیات از قبل فراهم شده و تمامی اجناس دارای بارکد مشخص می باشند که این موضوع اداره دارائی را قادر می سازد مسیر تولید تا مصرف اجناس را به طور صحیح پیگیری کند. در غیر اینصورت چطور خواهد توانست به قول شما بعد از هر سه ماه اجناسی را که مالیات آن توسط رابط فروش قبلی پرداخت شده به نفر بعدی باز گرداند.
3- یکی دیگر از زیر ساختهای ضروری در کشورهایی که مالیات بر ارزش افزوده دریافت میکنند، همه صنوف دارای کد اقتصادی، پایانه فروش، فاکتور رسمی و عملکرد شفاف اقتصادی هستند. چطور میتوانیم در کشوری که اقتصاد آن به شیوه کاملا سنتی فعال است و هیچ یک از این زیرساختهای لازم را دارا نیست، یک شبه مالیات بر ارزش افزوده را اجرائی کنیم.
4-بحث برگرداندن مالیات پرداختی بعد از هر سه ماه به فروشنده از طرف دارائی بیشتر به طنز شبیه است و هر بار این موضوع از طرف مسئولین دارائی مطرح میشود مردم بیشتر منزجر می شوند.
5- در هر بار دست به دست شدن اجناس از زنجیره تولید تا مصرف، واسطه ها موظفند سه درصد از کل قیمت تمام شده را از واسطه بعدی دریافت کنند که در نهایت مصرف کننده با حداقل دوازده و حداکثر تا بیش از سی در صد افزایش قیمت تمام شده مواجه خواهد شد و چطور دولت اعلام میکند که مالیات بر ارزش افزوده بر قیمتها تاثیر نخواهد داشت.
6- در صورتیکه بر فرض، مبلغ پرداختی به دارائی، در انتهای سه ماه به واسطه یا فروشنده عودت داده شود، چه نفعی به حال مصرف کننده خواهد داشت. آیا ممکن است که فروشنده ها در به در دنبال مشتریان بگردند تا مبلغ پرداختی دارائی را به آنها عودت دهند.
7- اگرقرار است مالیات، بر ارزش افزوده باشد، چرا هر واسطه ای نباید به میزان افزایش قیمتی که روی اجناس اعمال میکند مالیات بدهد، بلکه می بایست سه درصد از کل قیمت فروش جنس را به دارائی پرداخت کند.
این مطالب تنها بخشی از سوالاتی است که از سوی کسبه و تولیدکنندگان و صنعتگران مطرح است ، که اگر پاسخ منطقی به آنها داده نشود، به زودی چرخه تولید و اقتصاد کشور را به نابودی خواهد کشید و علاوه بر فشار مالی سنگینی که بر تمام مردم خواهد آورد،عرصه رقابت را برای تولیدات داخلی بسیار تنگ خواهد نمود.

-- محمود معبودی نژاد از مشهد ، Oct 10, 2008

جناب آقاي هفت بندي ، بازار و سرمايه داران مخفي تنها نگران شفاف شدن وضعيت توزيع ناعادلانه سرمايه هستند نه چرخ اقتصاد.در ضمن درايران چيزي به نامه چرخه تولید و اقتصاد وجود ندارد(رتبه ايران در توليد ناخالص ملي را با كشورهاي منطقه بايد ديد) وگرنه نيايستي گارگر،پرستار،معلم ،مهندس....همه ماليت پرداخت كنند.و يك تعدادي بازاري نزول خور انگل لذت ماليات پرداختن ديگران راببرند.

-- NAJAFIAN ، Oct 11, 2008

جناب هفت بندي عامل باند بازار در اين مملكت تا سياست و قدرت درست يك مشت بازاري تهي مغز شكم گنده باشد بايستي هروز دانشمندان جوان از ايران فرار كنند.

-- كرمي ، Oct 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)