تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استیضاح وزیران، با سه‌ رای تخلف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرده‌اند که براساس آن در صورتی که مجلس سه نوبت رای به تخلف رئیس‌جمهور یا وزیران از اجرای قانون بدهد، به منزله استیضاح تلقی خواهد شد.

این طرح امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش خبرگزاری‌ها، براساس تغییری که در ماده ۱۹۵ آئین‌نامه داخلی مجلس اعمال شده، از این پس «در صورتی که مجلس در مورد رئیس جمهور یا هر یک از وزیران سه نوبت رای به احراز تخلف دهد، رای سوم مجلس به منزله درخواست استیضاح مسئول مربوطه خواهد بود.»

بر اساس آئین‌نامه قبلی مجلس، در صورتی که سئوال‌کننده با پاسخ‌ وزیر قانع‌ نمی‌شد رئیس‌ مجلس به تقاضای سئوال کننده، موضوع را به کمیسیون تخصصی مربوط ارجاع می‌‌داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همچنین با اصلاح ماده ۱۹۹ آئین‌نامه داخلی مجلس که امروز تصویب شد، چنان‌چه در گزارش هیئت‌های تحقیق و تفحص‌ مجلس، مسئول دستگاه یا سازمان مقصر باشد، وزیر یا وزیران متخلف استیضاح خواهند شد.

مجلس در حالی ساز و کار استیضاح وزراء را تغییر می‌دهد که شب گذشته محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی از اقدامات دخالت‌جویانه نمایندگان به شدت انتقاد کرد.

وی گفت که مجلس اجازه ندارد در امور اجرایی کشور دخالت کند.

انتقاد آقای احمدی‌نژاد بویژه مربوط به یک مصوبه مجلس می‌شد که براساس آن طرفیت دانشگاه‌های مادر، در سال ۱۳۸۷ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است.

ماه گذشته نیز علی لاریجانی در جلسه مشترک نمانیدگان و اعضای هئیت دولت، انتقاداتی متوجه عملکرد دولت کرده بود.
آقای لاریجانی همچنین هفته گذشته اعلام کرد که مجلس به هیچ عنوان آن دسته از لوایح دولت که تورم‌زا باشند را تصویب نخواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)