تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

روز جهانی کودک در ایران
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «روز جهانی کودک و دغدغه‌های ما» به بهانه 17 مرداد روز کودک، به تشریح وضعیت کودکان در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «در جهان امروز در نتیجه تخریب محیط‌زیست، فقر، جنگ، بیماری‌های واگیر، تروریسم و سوءتغذیه، میلیون‌ها کودک امنیت و جان خویش را از دست می‌دهند. جهان امروز بیش از هر زمان دیگری برای کودکان‌مان ناامن و بحرانی شده است.»

به نوشته اعتماد ملی «در ایران نیز علی‌رغم تلا‌ش‌های فراوان نهادهای مدنی و اداری برای تامین حقوق کودک همچنان با آموزه‌های دینی و انسانی فاصله فراوانی داریم.»

این روزنامه در ادامه با انتقاد از تعلل نمایندگان مجلس در تصویب لایحه‌ای که از کودکان حمایت می‌کند، می‌نویسد: «بدون تردید در این لا‌یحه ضعف‌هایی نیز وجود دارد اما در نوع خود گام‌های مثبتی برداشته شده است. کلیات لا‌یحه تلا‌ش می‌کند تا از قوانین جرم‌انگاری بکاهد و مجازات‌های جایگزین را به جای عقوبت‌های سنگین جای دهد. مضافا تبصره‌ای در لا‌یحه آمده بود که به قاضی این اجازه را می‌داد، چنانچه قتل توسط کودکان پیش از 18 سالگی صورت پذیرد و این عمل از روی ناآگاهی و فقدان قصد پیشین باشد، حکم اعدام را صادر نکند.»

اعتماد ملی در پایان می‌آورد: «جالب آن است که اعدام جوانان 18 ساله که در کودکی مرتکب قتل شده‌اند، به این دلیل با تاخیر اجرا می‌شود که ایران به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته و نمی‌تواند آنها را در سن کمتر از 18 سالگی اعدامکند.آنچه مسلم است، کودکان در نتیجه بحران‌های اقتصادی و رشد آسیب‌های اجتماعی و پدیده‌هایی چون حاشیه‌نشینی و بحران‌های خانوادگی در معرض تهدیدهای مختلف قرار دارند. نجات آنها و ساخت جامعه‌ای که زندگی بهتر و آسودگی بیشتری را برای کودکان فراهم آورد، یک نیاز فوری و حیاتی انسانی است.»

انتقاد از افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها از سو نمایندگان مجلس
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «شأن مجلس» به انتقاد از مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش 10 درصدی طرفیت دانشگاه‌ها پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «تعجیل در تدوین این طرح از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هر چند با انگیزه بازگرداندن آرامش میان داوطلبان و خانواده های آنان و احقاق حق تعدادی از آنان صورت گرفت، اما باعث گردید تا طرحی از تصویب نمایندگان مردم بگذرد که علیرغم محدودیت دامنه فراگیری آن، دارای اشکالاتی» است.

این روزنامه در ادامه می‌آورد: «لازم بود برای ارایه طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها این مسئله قبلاً به اثبات می‌رسید که خطا و اشتباه ناشی از بومی گزینی چه میزان بوده تا درصد ترمیم این نقص در این افزایش بطور دقیق‌تری تدوین و اعمال می‌شد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس کیهان «برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها، باید اهداف و وظایف آموزش عالی مدنظر قرار می‌گرفت. ادامه تحصیل در دانشگاه صرفاً به افزودن تعداد صندلی‌ها نیست. طبعاً بایستی مواردی چون سرانه استاد به دانشجو مدنظر قرار گیرد.»


کیهان در عین حال می‌افزادی که «دانشگاه‌ها هم اکنون هم دارای مشکلات کسری بودجه هستند و امکان تامین بار مالی جدیدی ندارند. ضمن آنکه بهانه اصلی چنین طرحی اعاده حقوق تضییع شده نخبگان در کنکور امسال بوده است ولی ظاهراً داوطلبان نخبه باقی مانده، برای ورود به دانشگاه‌های بزرگ و ممتاز بایستی پول نیز بپردازند که این دوگانگی محل اشکال است و یکی از نقایص طرح مذکور به حساب می آید.»

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «حدود 3 هفته از شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها گذشته و دانشجویان سر کلاس‌های خود حاضر شده‌اند. افزایش ظرفیت جدید به این شکل باعث نقل و انتقالات گسترده در سطح دانشگاه‌ها و بی نظمی شدید می‌شود که طبعاً نه به نفع دانشگاه و نه به نفع دانشجویان است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «شأن مجلس شورای اسلامی بالاتر از آن است که بخواهد درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو آن هم برای ایفاد حقوق تعدادی اندک وقت بگذارد و تصمیم بگیرد. انتظار می‌رود مجلس محترم وقت خود را در امور کلان، مهم و سرنوشت ساز آن هم در سطح ملی مصروف نماید.»

ضرورت کناره‌گیری علی کردان از وزارت کشور
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «فواید استعفای وزیر کشور» به موضوع برکناری علی کردان از مقام خود پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که باقی ماندن وزیر کشور در جایگاه خویش نه با مصالح نظام همخوانی دارد و نه با جو عمومی جامعه سازگاری دارد و به همین دلیل از هر دیدگاهی و با هر سلیقه سیاسی که به این موضوع نگاه شود، ادامه خدمت علی کردان دراین جایگاه مفید نیست.»

به اعتقاد سرمقاله نویس مردمسالاری «استعفای علی کردان در وهله اول احترام گذاری به افکار عمومی است و می‌تواند این گونه تعبیر شود که ایشان علی رغم توانایی‌ها و این که مصمم به خدمت بوده و کمر برای وزارت بسته است ولی در مقابل افکار عمومی تسلیم است.»

در ادامه سرمقاله این روزنامه می‌خوانیم: «از سوی دیگر چنین استعفایی - که در سال های اخیر کم سابقه یا به عبارت بهتر بی‌سابقه بوده- می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که وزیر فعلی کشور به قدرت دل نبسته است و می‌توان امیدوار بود که دولت به طرفی پیش می‌رود که به افکار عمومی احترام می‌گذارد و در مقابل انتقادات بحق مقاومت نمی‌کند.»

این روزنامه معتقد است: «وزیر کشور باید درسال آینده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را برگزار کند و مطمئنا باقی ماندن کردان در جایگاه وزارت می‌تواند به شبهه و شائبه در انتخابات دامن بزند.»
در پایان سرمقاله مردمسالاری آمده است: «بدون شک، استعفای علی کردان در دراز مدت به نفع خود او و نظام است و اگر چه با وضعیت فعلی، افکار عمومی علیه اوست اما می‌تواند خاطره خوب و بزرگی از استعفای او بر جای بماند که هم درسی برای سایر دولتمردان باشد و هم به ترمیم شخصیت وی بینجامد.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)