تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمایت اوباما و مک‌کین از تشدید تحریم ایران

جان مک‌کین و باراک اوباما اعلام کردند که اگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده پیروز شوند، تحریم‌های سخت‌تری را علیه جمهوری اسلامی برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور دنبال خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نامزدهای احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا شب گذشته، در دومین مناظره تلویزیونی خود در نشویل ایالت تنسی، با این که تفاوت‌های جدی در رویکردهای مربوط به سیاست خارجی داشتند، اما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، نقطه اشتراک‌شان بود.

ایالات متحده و غرب در خصوص اهداف برنامه هسته‌ای ایران نگرانند و بیم آن دارند که این کشور در لوای اهداف صلح‌آمیز، به دنبال تولید بمب اتمی باشد.
با این حال جمهوری اسلامی ایران، اهداف هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و برای تولید انرژی می‌داند و بر ضرورت ادامه غنی‌سازی اورانیوم تاکید می‌کند‌.

بنا به گزارش رویترز، آقای اوباما در دومین منظره تلویزیونی خود گفت: «ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم که سلاح هسته‌ای داشته باشد چرا که معادلات قدرت در منطقه تغییر خواهد کرد.»

وی افزوده است که دستیابی ایران به سلاح اتمی، نه تنها اسرائیل را تهدید می‌کند بلکه ممکن است این سلاح‌ها به دست تروریست‌ها نیز بیافتد.


نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که اگر در انتخابات چهارم نوامبر(۱۴آبان) به پیروزی برسد، برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کند و به‌ویژه صادرات بنزین به این کشور را محدود خواهد کرد.

تحلیل اوباما از تاثیر جلوگیری از صادرات بنزین و سایر مواد مورد نیاز پالایش شده به ایران این بود که «بدین طریق تهران تحت فشار قرار می‌گیرد و ارزیابی و رفتارش تغییر خواهد کرد.»

وی در عین حال تاکید کرد که از مذاکره مستقیم با ایران حمایت می‌کند اما گزینه نظامی را هم از نظر دور نخواهد داشت.

بر اساس گزارش‌ها، جان مک‌کین نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را موجب افزایش تنش و بی‌ثباتی در خاورمیانه و دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه دانست.

وی با بیان این که «ما هرگز اجازه وقوع هولوکاست دوم را نمی‌دهیم» ادامه داد که افزایش تحریم‌ها می‌تواند ایرانی‌ها را به تغییر رفتار وادارد.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان با پیشنهاد یک بسته جدید مشوق‌های سیاسی – اقتصادی به ایران در ماه ژوئن، به دنبال راضی کردن این کشور به توقف غنی‌سازی اورانیوم هستند.


در همین رابطه:
سیاست متفاوت مک‌کین و اوباما در مورد ایران

نظرهای خوانندگان

چند ماه قبل مسئله نفت وبنزین مطرح شد ولی بلافاصله خانم رایس گفت تحریم شامل خرید و فروش نفت وبنزین نمیشود..خوب میدانستنند مسئله نفت بنزین پاشنه اشیل نظام اسلامی ایران است..بنظر میرسد که در مسئله تحریم واقعی ایران دمکراتها مصمم تر هستند..جمهوریخواهان فقط تظاهر کرده والکی سنگ بزرگ برمیدارنند که نشانه نزدن است.. نظام در این چند سال بتمام لوازم مورد نیازش دسترسی داشته ولی با چند برابر قیمتش البته ازکیسه ملت ایران

-- حسن ، Oct 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)