تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: نظام سرمایه‌داری به نفع دزد‌هاست

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران با حمله به نظام سرمایه‌داری غرب، آن را نظامی در خدمت «دزدها، قالتاق‌ها و متخلفان» معرفی کرد.

آقای احمدی‌نژاد این اظهارات را امروز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید بانک مرکزی ایراد کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران از زمان روی کار آمدنش در سال ۱۳۸۴،بارها با حمله به سیستم سیاسی و اقتصادی غرب، پیش‌بینی کرده که در آینده نزدیک این نظام‌ها فرو بپاشند.

خبرگزاری ایسنا، در گزارشی از این مراسم و به نقل از آقای احمدی‌نژاد گزارش داد: «اصل تنظیم اقتصاد از سوی بازار آزاد در نظام سرمایه‌داری، یک دروغ بزرگ و به نفع دزدها و متخلفان است.»

سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهوری ایران مورد انتقاد شدید گرایش‌هایی در درون حکومت و نیز گروهی از اقتصاددانان مستقل است. آنها می‌گویند که بر اثر این سیاست‌ها طی سه سال گذشته، نرخ تورم در ایران به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

آقای احمدی‌نژاد در واکنش به انتقاد‌ها از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم، تورم جهانی و فعالیت مافیای اقتصادی را مهمترین عوامل افزایش گرانی‌ها در ایران اعلام کرده است.


در دولت احمدی‌نژاد تاکنون سه رئیس کل بانک مرکزی مسئولیت گرفته‌اند و محمود بهمنی سومین رئیسی است که امروز مراسم معارفه وی برگزار شد.
پیش‌تر ابراهیم شیبانی و طهماسب مظاهری مسئولیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی را بر عهده داشتند.

طهماسب مظاهری اواخر شهریورماه، زمانی که آقای احمدی‌نژاد در نیویوک به سر می‌برد از مقام خود برکنار شد.
آقای احمدی‌نژاد گفت که طهماسب مظاهری پیش از این شش بار خواسته بود که از مقامش کناره‌گیری کند.

وی در عین حال گفت که با برخی از دیدگاه‌های آقای مظاهری اختلاف جدی داشته است.

آقای احمدی‌نژاد همچنین با انتقاد از الگو‌برداری‌های اقتصادی از سیستم‌های خارجی افزود: «اگر بخواهیم این فرمول‌ها و معادلاتی را که در اقتصاد سرمایه‌داری هست اجرا کنیم، آخر سرمایه‌داری همین می‌شود که اکنون می‌بینید.»

وی گفت: «اکنون می‌بینیم که آمریکا می‌گوید من در اقتصاد آخر خطم، دچار چه مشکلات پیچ در پیچی شده و یا دیگر کشورهایی که اقتصاد سرمایه‌داری را دنبال می‌کردند، چه مشکلاتی برایشان ایجاد شده؛ آیا ما می‌خواهیم به این جا برسیم؟ حتما نه.»

آقای احمدی‌نژاد اظهار داشت: «در نظام سرمایه‌داری اصل حرام و حلال رعایت نشده و در واقع اصل حرام و حلال و قبح این مسائل برداشته شده است، و این‌ها راه حل ما نیست.»

انتقاد‌های مظاهری
طهماسب مظاهری رئیس سابق بانک مرکزی هم امروز در مراسم تودیع خود گفت: «حذف کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری، طرد کردن سرمایه‌گذاران، فراری دادن سرمایه‌ها و بعد چاپ کردن پول در بانک مرکزی و تزریق نقدینگی پرقدرت، سیاست اقتصادی درستی نیست.»

به گفته وی «این موضوع باید روشن شود که با تزریق پول و تامین پول پرقدرت و چاپ پول نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد و به توسعه اقتصادی رسید.»

منظور آقای مظاهری بنگاه‌های زود‌بازده هستند که طی سال‌های اخیر میلیارد‌ها ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.
بنگاه‌های زودبازده یکی از برنامه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد است که اجرای آن با انتقاد‌های فراوانی در ایران مواجه شده‌ است.

ماه گذشته محمد جهرمی وزیر کار که مسئولیت این طرح را بر عهده دارد با ارسال نامه‌ای از احمدی‌نژاد خواست تا اختلاف‌ها میان این وزارتخانه با بانک مرکزی بر سر اعطای تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده را با برکناری همزمان وی و آقای مظاهری برطرف کند.

آقای مظاهری مخالف سرسخت اعطای تسهیلات بانکی به چنین بنگاه‌هایی، بدون در نظر گرفتن آثار منفی افزایش نقدینگی بر اقتصاد ایران بود.
وی در این مراسم همچنین گفت: «ایجاد اشتغال از طریق تزریق تورم یک سراب است و باید به دنبال آب رفت و نه به دنبال سراب، سراب وعده می‌دهد و دعوت می‌کند و تشنه را خوشحال می‌کند.»

طهماسب مظاهری در شهریور ۱۳۸۶ به دنبال استعفای ابراهیم شیبانی از ریاست ‌کل بانک مرکزی، جانشین وی شد.
محمود بهمنی، سومین رئیس بانک مرکزی در دولت نهم، پیش‌تر دبیر کل بانک مرکزی بود.

وی دارای لیسانس اقتصاد گرایش بانکداری، فوق لیسانس مدیریت بانکداری و دکترای مدیریت بازرگانی است.

نظرهای خوانندگان

آقاي خامنه اي وقتي از دشمن حرف مي زند يك دشمن فرضي رل مطرح مي كند آقاي احمدي نزاد هم وقتي از اقتصاد حرف مي زند از مافياي فرضي مي كويد به نظر مي رسد بيماري و توهمات مسئولين جمهوري اسلامي افزايش يافته است و يا به عمد ناتواني هاي خود را به ناكجا آباد ها حواله كنند اكر شما رهبر و رئيس جمهور مسئول اين نابساماني ها نيستيد يس مسئول اداره ي اين مملكت دست كيست ؟ آقايان بازار آزاد را كه قبول ندارند سوسياليزم را هم كفر و بدتر از سرمايه داري مي دانند يس تزهاي اقتصاد اسلامي خود را بيان كنند تا تكليف معلوم شود . و حتما جيزي نخواهد بود جز همين اقتصاد مافيائي كه يك مشت نوكيسه جان و مال و ناموس مردم را حراج كرده اند و بنام دين دست به هر جنايتي مي زنند نه مرغ هستند و نه شتر مرغ .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 6, 2008

کی این حرف رو می زنه؟ ... سیصد میلیون تومان غیب شده بود یا سیصد میلیارد تومان!؟؟؟

-- بدون نام ، Oct 6, 2008

نظام سرمایه داری نظامی است که توانسته است در کشورهای بسیاری برای مردم رفاه و آسایش و امنیت فراهم کند و رضایت اکثریت آن ها را جلب کند و نظام اجتماعی و اقتصادی ای جذاب و پویا بیافریند، چیزی که نظام اسلامی و ولایت فقیه در آن چندان موفق نبوده اند

-- پارسا ، Oct 7, 2008

همين عزل و نصب هاي پي در پي نشان مي دهد كه دولت احمدي نژاد سياست روشن اقتصادي ندارد و دچار سردرگمي ست. تازگي ها كه شايعه شده آقاي بهمني هم در برخي موارد با احمدي نژاد اختلاف نظر پيدا كرده، ظاهرا اين رشته سر دراز دارد.

-- مهدي ، Oct 7, 2008

احمدي نژاد ترفندي عجيب به كار مي بندد. اصل سازمانده سرمايه داري خودتنظيمي بازار نيست. چه اگر چنين بود سياست هاي اخير دولت آمريكا در مواجهه با بحران جهاني كنارگذاشتن سرمايه داري ناميده مي شود. در حاليكه مگر طلبه هاي معصوم سال اولي قم چنين تصويري داشته باشند. در بسياري از مدل هاي عملي سرمايه داري در جهان اشكال متنوعي از رابطه ي دولت، ايدئولو‍ژي و سرمايه داري وجود دارد. شكل خاص سرمايه داري روسيه ي كنوني و يا شكل معين سرمايه داري در آلمان هيتلري، شكل خاص سرمايه داري در كشورهاي اسكانديناوي و مثال هاي متعدد گستره ي اين تنوع را نشان مي دهد. رابطه ي سرمايه و نيروي كار و حقوق مالكيت خصوصي در تعريف سرمايه داري نقش مهمي را ايفا مي كنند. در اين مفهوم ايران امروزي نه بديلي ( كه اگر چنين بود جهان بديلي را ديگر نمي جست ) در برابر سرمايه داري، بلكه يكي از اشكال سرمايه داري است كه بنابه دلايلي كه بايست بيشتر مورد كنكاش قرار گيرند نيروي كار و نيازهاي چندگانه انساني در اين شكل به نحو بيرحمانه تري نسبت به بسياري از ديگر اشكال سرمايه داري مورد چپاول و يغما قرار مي گيرند.

-- بدون نام ، Oct 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)