تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت دانشجوی افغان به ۲۰ سال حبس

دادگاه تجدید‌نظر افغانستان پرویز کامبخش دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری را به جرم «اهانت به مقدسات اسلام» به ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

به گزارش منابع افغان، این حکم امروز سه‌شنبه از سوی عبدالسلام قاضى‌زاده رئیس محکمه استیناف کابل اعلام شده است.

محمد افضل نورستانى وکیل مدافع کامبخش در واکنش به اعلام این حکم، آن را رضایت بخش ندانسته است و اعلام کرده که به دیوان عالی کشور اعتراض خواهد کرد.

براساس اعلام وب‌سایت اطلاع‌رسانی «وخت» آقای نورستانی از حامد کرزى رئیس جمهور افغانستان خواسته است که در این قضیه مداخله نماید و «جلوی فساد را در سیستم عدلى و قضایى کشور بگیرد.»

آقای کامبخش سال گذشته به جرم تکثیر مقاله‌ای در مورد مسائل زنان در اسلام مورد اعتراض برخی از روحانیون افغانستان قرار گرفت و در دادگاه منطقه بلخ، به اعدام محکوم شد.
این مقاله موضوع چندهمسری مردان را زیر سوال برده و گفته است که چرا زنان نمی‌توانند چند همسر برای خود برگزینند.

حکم اعدام آقای کامبخش در آن زمان با استقبال بیش از ۱۰۰ تن از سران مذهبی و قبیله‌ای افغان قرار گرفته و آنها از دولت خواستار اجرای حکم اعدام وی شده بودند.

این دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری در حالی به ۲۰ سال حبس محکوم می‌شود که تمام مراجع قضائی رای به اعدام وی داده بودند. اما در اوایل امسال فرستاده سازمان ملل متحد در افغانستان، اجرای حکم اعدام برای این روزنامه‌نگار افغان را غیر قابل قبول دانسته بود.

اسفندماه سال گذشته گروهی از فعالان اجتماعی با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در کابل، خواستار دخالت این نهاد در پرونده کامبخش شده بودند.

نظرهای خوانندگان

عجب بساطیه ها! طفلکی! بابا عجب گرفتاری شدیم. چرا مردم منطقه ما اینقدر خونخوار و بی گذشتن؟ چرا مقدسات براشون حتی از زندگی هم مهمتره؟ طفلکی جوون جوون باید تو زندان بپوسه. یعنی واقعا اگه آدم دهنش رو باز کنه باید بیست سال بره زندان؟

-- پیمان ، Oct 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)