تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست اتحادیه اروپا برای فشار بیشتر بر ایران

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با استقبال از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست اقدامات خود در خصوص کنترل برنامه هسته‌ای ایران را شدت بخشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اتحادیه در بیانیه خود که در نشست سالانه مجمع عمومی آژانس قرائت شد، اعلام کرد: «جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چشم‌اندازی را که ایران در آن دارای سلاح هسته‌ای است، بپذیرد.»

اتحادیه اروپا همچنین از آژانس خواسته است که جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا از ایران نیز خواسته است علاوه بر پذیرش تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند.
در این بیانیه آمده است: «ایران باید علاوه بر شفاف‌سازی، درهای تاسیسات هسته‌ای خود را باز کند و به سئوالات بازرسان آژانس پاسخ دهد، چرا که آژانس به تنهایی نمی‌تواند بحران پرونده هسته‌ای ایران را رفع کند.»

این در حالی است که وزارت خارجه جمهوری اسلامی، قطعنامه جدید شورای امنیت را «نمایشی و بیانیه‌ای سیاسی» و «غیر موجه» دانسته است.

در تحولی دیگر و مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم امروز در در پنجاه و دومین کنفرانس مجمع عمومی آژانس، بار دیگر از تهران خواست در مورد برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند و گفت که این اقدام به نفع «ایران، خاورمیانه و تمام جهان» است.

قرار بود غلام‌رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این کنفرانس شرکت کند که به دلایل اعلام نشده از این سفر انصراف داد.

برخی تحلیل‌گران، عدم حضور آقای آقازاده را که دیروز خبر آن منتشر شد، بخشی از واکنش اعتراضی ایران به صدور چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای این کشور می‌دانند.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس که امروز دوشنبه به جای آقای آقازاده در این کنفرانس سخنرانی کرده است، به مقامات آژانس هشدار داد که ایران اجازه نخواهد داد به بهانه راستی‌آزمائی، «امنیت ملی» جمهوری اسلامی را به خطر بیندازد.

نشست امسال آژانس که با شرکت ۱۴۵عضو آن برگزار شده است می‌تواند به محل رویارویی غرب و دنیای اسلام به ویژه بر سر فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل منجر شود.

کشورهای اسلامی بدنبال صدور قطعنامه‌ای علیه فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل هستند که مانع انجام فعالیت‌های بازرسی آژانس در تاسیسات اتمی خود شده است.
اسرائیل دارای تنها زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه است.

سوریه و ایران تلاش می‌کنند در موضع گیری کشورهای اسلامی علیه فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل نقشی کلیدی ایفا کنند و به دنبال جلب حمایت سایر کشورها هستند.

نظرهای خوانندگان

در مقابل زورگویی غرب ما دو راه داریم:
1- با تمام توان (هر گزینه ای که داریم )با اثر گذاری بر اقتصاد غرب آنها را وادار به پذیرش کنیم و در مقابل آنها برای همیشه تکلیف خود را مشخص کنیم ( چون تحریمهای آنها یک طرفه و ظالمانه است )
2- با آنها مدارا کنیم تا در زمان مناسبتری با گزینه های جدیدتری در مقابل آنها قرار گیریم و آمادگی خود را برای هر شرایطی تقویت کنیم و ظلم آنها را تا آن زمان تحمل کنیم
البته راه حل دیگری نیز هست و آن اینکه منفعلانه عمل کنیم و ابتکار عمل را به آنها دهیم در هر صورت برای هر گزینه ای که انتخاب میکنیم باید برنامه ریزی کرده و تمام سیاست و عملکرد کشور را با آن شرایط همسو کنیم

-- مهران ، Sep 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)