تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش ایران به قطعنامه جدید شورای امنیت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد و تعدادی از نمایندگان مجلس، در مواضعی جداگانه از صدور چهارمین قطعنامه شورای امنیت (۱۸۳۵) علیه ایران انتقاد کردند.

شورای امنیت روز گذشته چهارمین قطعنامه خود علیه ایران به خاطر خودداری این کشور از توقف غنی‌سازی اورانیوم را صادر کرد.

هرچند در این قعطنامه تحریم‌های جدیدی در نظر گرفته نشده، اما از مقامات ایران خواسته که هر چه سریع‌تر مفاد سه قطعنامه پیشین شورای امنیت را اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی که پیش‌تر رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ بود، امروز یک‌شنبه در واکنش به این قطعنامه گفت: «این گونه رفتار، نقش مذاکرات را به نوعی بازیگری سبک‌سرانه تقلیل داده است و شاید نیاز است که درباره ادامه این تفنن سیاسی تصمیم دیگری گرفته شود.»


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

آقای لاریجانی خطاب به کشور‌های غربی و آمریکا گفت که آیا این اقدام «جایی را برای اطمینان بخشی و اعتمادسازی باقی می‌گذارد؟»

در همین رابطه، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «باعث تاسف است که جامعه جهانی یک بار دیگر شاهد آن است که شورای امنیت در حرکتی عجولانه و غیر قابل قبول، قطعنامه‌ای غیرقانونی را در خصوص موضوعی تصویب می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید که قطعنامه ۱۸۳۵ علیه تهران «هیچ معیار منطقی و حقوقی در حیطه وظایف این شورا» ندارد.

نمایندگی جمهوری اسلامی باردیگر تاکید کرده که «ملت ایران بدون توجه به اقدامات شورای امنیت از جمله اقدام غیرقانونی امروز این شورا، در پیگیری و اعمال حقوق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از فن‌آوری هسته‌ای مصمم بوده و خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی هم امروز در واکنش به این قطعنامه گفت: «برخی قدرت‌ها در فضای سیاسی امروز به دنبال یک پرستیژ سیاسی بودند و تصویب قطعنامه اخیر عملا ایجاد جنگ روانی برای فراموش نشدن پرونده هسته‌ای ایران در منازعات بین‌المللی بود.»

آقای جلالی افزود که ایران «قطعنامه‌هایی که دارای بار تحریمی هستند را به رسمیت نمی‌شناسد.»
محمدرضا میرتاج‌الدینی دیگر نماینده محافظه‌کار مجلس نیز اعلام کرد: «پایه‌های قطعنامه‌های صادر شده درباره ایران، سست و این قطعنامه کم اثر و خنثی است.»

وی این قطعنامه را همانند سه قطعنامه پیشین شورای امنیت «غیرقانونی» خواند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه علیه ایران صادر کرده است. ایران همواره با غیرقانونی خواندن این قطعنامه‌ها اعلام کرده که به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد.

لغو سفر غلامرضا آقازاده
اعتراض ایران به قطعنامه ۱۸۳۵ شورای امنیت در حالی اعلام می‌شود که رسانه‌های این کشور از لغو غیر منتظره سفر غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به پنجاه و دومین کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر می‌دهند.


غلارضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

پنجاه و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شرکت نمایندگان ۱۴۴کشور عضو آژانس فردا (دوشنبه) در مقر این نهاد در وین پایتخت اتریش آغاز می‌شود.

قرار بود آقای آقازاده یکی از سخنرانان این نشست باشد.

خبرگزاری فارس، علت لغو این سفر را «بنا به دلائلی» عنوان کرده، اما تاکنون از سوی مقامات رسمی توضیحی درباره آن ارائه نشده است.


انتقاد لاریجانی از سیاست‌های هسته‌ای دولت
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»
«ایران پاسخ ابهامات هسته‌ای را داده است»

نظرهای خوانندگان

مواضع جمهوري اسلامي در مجانع بين المللي بسيار ضعيف تر از آني هست كه مقامات زست آنرا مي كيرند آقاي لاريجاني از قانوني حرف مي زند كه جمهوري اسلامي آنرا كاغذ باره مي داند شوراي امنيت عفو بين الملل آزانس انرزي اتمي و .... قانون نيستند اما تفسير ايشان قانون است نرفتن آقازاده هم تاثيري ندارد زيرا تا كنون هر كاري كرده اند فقط تعداد قطعنامه ها را افزايش داده اند قبل از اجلاس جديد آزانس سولانا ديدارش را يا دبير شوراي امنيت ايران را لغو كرد و ديدار را بي نتيجه دانسته بود يا احمدي نزاد با التماس خواهان مذاكره با آمريكاست و تا جمهوري اسلامي غني سازي اورانيوم را متوقف نكند و تا اسرائيل و اقدامات صلح خاورميانه را به رسميت نشناسند جامعه ي جهاني به سمت ايزوله كردن جمهوري اسلامي مي رود و حتي اكر اقدامات فوق را هم انجام دهند دنيا حاضر نيست با احمدي نزاد و سباه باسداران وارد مذاكره شود جمهوري اسلامي براي آنكه به مواضع جهار سا ل بيش بر كردند بايد بيشتر هزينه كنند زيرا غرب نمي تواند مجددا كسي را در بست رئيس جمهوري ايران ببيند كه مانند احمدي نزاد زير همه جيز بزند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 28, 2008

غرب بیشتر گزینه های خود را خرج کرده و ایران نیز آزموده تر شده است
ما در هشت سال جنگ با قدرت نظامی غرب اکنون به توان نظامی خوبی رسیدیم و در تحریمها ی اخیر تمام توان خود را در داخل جستجو کردیم و فرصت از بین بردن وابستگی را پیدا کردیم
سخت بود هنوز هم سخت است ولی محاسن مقاومت در مقابل زور ما را به توان خوبی در صنایع وارداتی ،تولیدی و فن آوری میرساند
ما مجبور به پیشرفت هستیم و غرب با تحریم خود این فرصت را به ما داده است
تحریمها بیشتر به ضرر مردم تمام شد تا دولت ولی پیشرفتهای بدست آمده برای نسل آینده حیاتی است و هم به نفع دولت است و هم مردم

-- آرش ، Sep 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)