تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه جدید علیه ایران، از این کشور خواست «به طور کامل و بدون درنگ» غنی سازی اورانیوم و سایر بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها در قطعنامه ۱۸۳۵ اگرچه تحریم‌های جدیدی علیه ایران در نظر گرفته نشده است اما اعضای شورای امنیت از تهران خواسته‌اند که مفاد سه قطعنامه پیشین را فورا اجرایی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این قطعنامه همچنین به ایران تذکر داده شده که به تعهدات خود بر اساس قطعنامه‌‌های مرتبط با سازمان ملل، عمل کرده و به درخواست‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌اعتنایی نکند.

قطعنامه جدید شورای امنیت در خصوص توجه به مطالبات آژانس در پرونده هسته‌ای ایران که به «مطالعات ادعایی» موسوم است نیز به جمهوری اسلامی هشدار داده و در عین حال بر تعهد خود به حل بحران هسته‌ای تهران از طریق دیپلماسی و مذاکره تاکید کرده است.

این قطعنامه که بعدازظهر روز شنبه به اتفاق آراء تصویب شد چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی است.

به نوشته آسوشیتدپرس، پیش‌نویس این قطعنامه پس از توافق روسیه و ایالات متحده در خصوص ادامه همکاری‌ طرفین بر سر پرونده هسته‌ای ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته بود.

ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان، روز قبل از رای‌گیری شورای امنیت، بر سر این قطعنامه به توافق رسیده بودند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان کشورهایی که در سه قطعنامه قبلی علیه ایران، رای ممتنع داده بودند، مثل اندونزی، این بار حمایت خود را از این قطعنامه اعلام کردند.

خبرگزاری رویترز از استقبال زلمای خلیل‌زاد نماینده آمریکا در سازمان ملل از تصویب این قطعنامه خبر داد.

آقای خلیل‌زاد در این زمینه گفته است: «تصویب این قطعنامه نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی در خصوص این مسئله متحد است و ایران باید از خود همکاری نشان دهد.»

با این حال، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل، از این که در قطعنامه یادشده بر استفاده از مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران و خودداری از راه حل نظامی تاکید شده است، اظهار خرسندی کرد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پیش از تصویب قطعنامه به خبرگزاری ایسنا گفته بود که این قطعنامه نکته جدیدی ندارد و کشورهای عضو تنها می‌خواهند انسجام خود را به نمایش بگذارند.


در همین رابطه:
پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران
توافق روسیه و آمریکا بر ادامه مذاکرات ۱+۵
پایان بی‌نتیجه نشست شورای حکام

نظرهای خوانندگان

این قطعنامه هیچگونه عوارزی برای ایران ندارد فقط به روسیه وامریکا فرصت میدهد تا بخرج وهزینه ایران مسائل خودشان را در گرجستان حل و فصل نموده وبتوافق برسند و روسیه میخواهد از نمد ایران برای خودش کلاهی ببافد

-- حسن ، Sep 28, 2008

با افزايش تعداد قطعنامه ها ايران در شرايط خطرناكي قرار كرفته است زيرا ابتكار عمل از ايران و جامعه ي جهاني كم شده در اختيار تصميم شش كشور محدود ميشود و اكر امريكا و اسرائيل بخواهند واكنش نظامي عليه ايران نشان دهند اين قطعنامه ها به اقدامات نظامي مشروعيت مي بخشد . زيرا همين وضعيت هم در مورد عراق يس از تصويب جند قطعنامه صورت كرفت و امريكا به همين بهانه و بي نتيجه بودن راه حل ديبلماسي اقدام نظامي كرد و عليرغم اعتراض جامعه ي جهاني 5 سال عراق زير تاحت و تاز است . در نتيجه ادامه اين روند ايران را در وضعيت يسار ضعيف در عرصه ي جهاني روبرو كرده و مي كند عجز احمدي نزاد در نيويورك هم و جرخش سياستهاي ضد اسرائيلي دولت نشانه ي موضع ضعيف ايران در برابر جامعه ي جهاني ست _ اين وضعيت ابتدا با طرح تغيير رزيم شروع و در صورت ناموفق بودن با حمله ي نظامي به بايان خواهد رسيد ادامه ي اين سياست جمهوري اسلامي وضعيت ايران را به بن بست خواهد كشاند به همين دليل بايد ساختار داخلي و سياست خارجي رزيم تغيير كند _ مثلا دنيا حاضر نيست با احمدي نزاد مذاكره كند دنيا حاضر نيست سباه باسداران در معادلات سياسي ايران باشد _ ديبلماسي بسيار فعال و نزديك به سمت همكاري جهاني بايد در بيش كرفته شود و .. در غير آن هم شرايط وخيمي به مردم ايران تحميل خواهد شد و هم رزيم به سمت حركات انتحاري بيشنري خواهد رفت . يكي از راه حلهاي مثبت فعلا تعليق غني سازي ست ..

-- فرهاد-فرياد ، Sep 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)