تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تصویب تشدید تحریم‌ها علیه ایران در مجلس آمریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده، به دلیل آن‌چه «تلاش ایران برای دستیابی به جنگ افزارهسته‌ای و حمایت از تروریسم» اعلام شد، افزایش تحریم‌ها علیه این کشور را تصویب کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، مجلس سنا هم باید این مصوبه مجلس نمایندگان ایالات متحده را تائید کند.

این لایحه به دولت‌های ایالتی و محلی آمریکا اجازه می‌دهد سرمایه‌های خود را از شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند خارج کند.

مصوبه یادشده همچنین جنبه‌هایی از طرحی را که در سال گذشته به تصویب مجلس نمایندگان رسید اما با مخالفت سنا و دولت جورج بوش روبرو شد را هم در برمی‌گیرد.

این گزارش حاکی است که هوارد برمن رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته است که اگر ایران به مشوق‌های غرب پاسخ درستی ندهد، نیاز به تحریم‌های معنی‌دار بیشتری دارد.

به گفته وی، تحریم‌های پیش از این، نتوانسته‌اند موجب کاهش سرعت برنامه هسته‌ای این کشور شوند.

با این حال، ایلینا راس لتینن، یکی از جمهوری‌خواهان ارشد کمیته یادشده گفت که این لایحه چندان که باید قوی نیست و برای دشمنان، موضع «ضعیف آمریکا را» آشکار می‌کند.

این مصوبه صادرات و واردات از ایران را محدودتر می‌کند، قدرت مانور را برای شرکت‌های آمریکایی که از شرکت‌های ثالث برای شکستن تحریم‌ها استفاده می‌کنند کاهش داده وبه خزانه‌داری ایالات متحده، اختیارات بیشتری برای مبارزه با تهیه کنندگان منابع مالی گروه‌های تروریستی می‌دهد.

افزایش کنترل صادرات به کشورهایی که در انتقال فناوری حساس به ایران درگیر هستند نیز از دیگر بندهای این مصوبه است.

بنا به گزارش خبرگزاری نووستی، برد شرمان رئیس کمیته مبارزه با تروریسم و منع گسترش سلاح کشتار جمعی مجلس نمایندگان آمریکا، جورج بوش را به تضعیف عمدی لایحه تحریم‌ها علیه ایران متهم کرد.

شرمان، با اشاره به «دفاع بوش از منافع کمپانی‌های نفتی بزرگ بین‌المللی»، گفته است: «مردم باید بدانند با وجود سخنان دهان پرکن دولت آمریکا در خصوص تنفر از احمدی‌نژاد، در واقع آنها به قدری علاقمند به کمپانی‌های بزرگ نفتی هستند که این تنفر آنها را می‌پوشاند.»

رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند به دلایل امنیتی، این لایحه را کنار بگذارد.


در همین رابطه:
توافق روسیه و آمریکا بر ادامه مذاکرات ۱+۵
پایان بی‌نتیجه نشست شورای حکام علیه ایران
آغاز بررسی پرونده ایران در شورای حکام
اتحادیه اروپا: علیه ایران مدرک داریم
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»
شورای حکام پرونده ایران را بررسی می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)