تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هاشمی: انتخابات سالم برگزار شود

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که «استحکام» نظام جمهوری اسلامی در ایران منوط به «برگزاری انتخابات سالم و بدون مشکل» است.

به گزارش وب‌سایت واحد مرکزی خبر، آقای هاشمی که امروز شنبه در جمع برخی از مسئولان و نخبگان استان چهارمحال و بختياري سخن می‌گفت، افزود: «اگر انتخابات سالم و بدون هيچ مشکلي و با حضور اکثريتي مردم محقق شود اين بهترين راه براي استحکام نظام اسلامي خواهد بود.»

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی که ریاست مجلس خبرگان رهبری را نیز در اختیار دارد، در انتخابات نهم ریاست جمهوری ایران که در سال ۱۳۸۴ برگزار شد، در دور دوم انتخابات از محمود احمدی‌نژاد شکست خورد.

وی در آن زمان با انتشار نامه‌ای به طور تلویحی به «تقلب» در نتایج انتخابات اعتراض کرد.

پیش‌ از او، مهدی کروبی که در دور نخست انتخابات از راه‌یابی به دور دوم بازماند، با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، «بسیج و نیرو‌های سپاه پاسداران» را متهم به دخالت در انتخابات کرده بود.


دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات جمهوری اسلامی ممنوع است.

آقای هاشمی در این دیدار همچین اعلام کرد که «احساس وظيفه ملي و شرعي مردم براي حضور در انتخابات و فعاليت نيروهاي برگزار کننده در چارچوب قانون، مي‌تواند منافع ملت و کشور را تامين کند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی از مجریان انتخاباتی در خواست عمل به قانون می‌کند که در انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، هزاران نامزد اصلاح‌طلب و مستقل از سوی هیئت‌های اجرائی و نظارت رد صلاحیت شدند.

دهمین دوره انتحابات ریاست جمهوری در ایران، ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماه گذشته به فوریت طرحی رای داده‌اند که براساس آن قانون انتخابات تغییر خواهد کرد، اما علی کردان وزیر کشور با این تغییرات مخالفت کرده است.

وی همچنین اعلام کرده که با شورای نگهبان قانون اساسی کمیته مشترکی را تشکیل داده‌اند تا زمینه‌های برگزاری رایانه‌ای انتخابات را بررسی کنند.

در فاصله کمتر از ۹ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، تا کنون هیچ فردی رسماً نامزدی خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام نکرده است.
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ جمهوری کنونی ایران نیز که گمان می‌رود خود را برای رقابت با رقبای محافظه‌کار و اصلاح‌طلب آماده می‌کند، تا کنون در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

برخی تحلیل‌گران حمایت صریح رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد در هفته دولت را نشانه تمایل او به انتخاب مجدد احمدی‌نژاد ارزیابی می‌کنند و رقابت بین محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری را پیچیده‌تر و دشوارتر از دوره‌های قبل می‌دانند.

نظرهای خوانندگان

آقاي رفسنجاني كي در جمهوري اسلامي انتخابات سالم داشته كه امروز داشته باشد؟
دو جناح زماني نامزد ها را معرفي مي كنند كه نكليف انتخابات آمريكا روشن شده باشد رئيس جمهور ايران يا مك كين است و يا اوباما اصلاح طلبها هم نكران نباشند اوباما برنده مي شود و بدون مانع يك اصلاح طلب رئيس جمهور ايران ميشود .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 27, 2008

khob bokonid ky jeloyatan ra gerefteh

-- بدون نام ، Sep 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)