تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سیاست متفاوت مک‌کین و اوباما در مورد ایران

جان مک‌کین و باراک اوباما نامزدان اصلی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در خصوص آن‌چه «خطر» برنامه هسته‌ای ایران نامیدند هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها مک‌کین و اوباما در نخستین مناظره تلویزیونی با یکدیگر، با اشاره به تهدید برنامه هسته‌ای ایران به ویژه برای اسرائیل، اعلام کردند که در خصوص لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای با هم توافق دارند. اما نکته برجسته در این مناظره، اختلاف‌نظر آنها در انتخاب سیاست نسبت به ایران بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، در این مناظره که در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی برگزار شد، آقای اوباما بر استفاده از دیپلماسی فراگیر و مستقیم برای حل مسئله هسته‌ای تهران تاکید کرد و گفت که برخلاف مک‌کین، به دیپلماسی واکنشی اعتقادی ندارد.

وی افزود: «خطر ایران هسته‌ای را باور دارم اما فکر نمی‌کنم بدون همراهی چین و روسیه بتوانیم ایران را با افزایش تحریم‌ها تحت فشار بگذاریم.»


اوباما در عین حال، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را موجب تغییر شرایط بازی در خاورمیانه با توجه به تهدید اسرائیل از سوی تهران دانست.

این در حالی است که به گزاش خبرگزاری فرانسه، سناتور جان مک‌کین، گفتگوی مستقیم و بدون پیش شرط با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران را «ساده‌لوحانه» و «خطرناک» عنوان کرد.

آقای مک‌کین، دستیابی ایران به سلاح اتمی را «هولوکاست دوم» نامید و گفت که نباید اجازه وقوع چنین اتفاقی را بدهیم.

وی با اشاره به ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه، در صورت دستیابی ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای، بر افزایش تحریم‌های «جدی و دردناک» بر ایران برای دریافت نتیجه مثبت، تاکید کرد.

آقای اوباما نیز تاکید کرد که در ایران احمدی نژاد، بالاترین مقام سیاسی نیست.

قرار است نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات علاوه بر مناظره یادشده، در دو مناظره دیگر نیز شرکت کنند.

مناقشه میان ایالات متحده و روسیه، بحران مالی در آمریکا، جنگ عراق و حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و تروریسم در پاکستان، از دیگر محورهای مناظره میان طرفین بود.

نظرهای خوانندگان

har do amperialist hastand va zedde mardome Iran...

-- بدون نام ، Sep 27, 2008

I listened last night the disussion of two persons. Neither Mr.Jhon nor Mr. Obama are politicians . Now ,computer time is finish. Maybe I write about it next week. Radiozamaneh is free to print it or not. I think it is not good for print

-- Talash ، Sep 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-لطفا از توهین و حمله شخصی به دیگران (ازجمله نویسندگان) خودداری کنید و درباره مطلب نظر بدهید.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)