تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«پدرخوانده» فیلم برتر تمام دوران‌ها

در نظرخواهی مجله سینمایی امپایر چاپ بریتانیا، فیلم «پدرخوانده» ساخته فرانسیس فوردکاپولا، به عنوان فیلم برتر تمام دوران‌ها شناخته شد.

فیلم «همشهری کین»، شاهکار اورسون ولز که همیشه در این گونه نظرخواهی‌ها در رتبه اول قرار می‌گرفت، این‌بار به جایگاه دهم سقوط کرد.

این نظرخواهی از ۱۵۰ کارگردان سینما، ۵۰ منتقد فیلم و ۱۰هزار نفر از خوانندگان مجله امپایر صورت گرفت. برخی از چهره‌های سرشناس سینمایی مثل کوئنتین تارانتینو و مایک لی نیز در میان نظردهندگان مجله امپایر بودند.

فیلم‌های «رفقای خوب» ساخته مارتین اسکورسیزی، «اینک آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کاپولا، «آواز در باران» ساخته استانلی دانن، «پالپ فیکشن» ساخته کوئنتین تارانتینو و «فایت کلاب» ساخته دیوید فینچر، به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم فیلم‌های برتر تمام دوران‌ها قرار گرفتند.

«شوالیه تاریکی» ساخته کریستوفر نولن، تنها فیلم قرن بیست و یکم است که نامش در میان ۵۰۰ فیلم برتر در رتبه بیستم دیده می‌شود.


روزنامه گاردین با انتقاد از این نظرخواهی، قرار گرفتن فیلمی مثل «فواره» دارن آرنوفسکی را در رتبه ۴۸۴ جدول، در کنار فیلم‌هایی مثل «بازگشت سوپرمن» و «دزدان دریایی کارائیب»، نشانه رویکرد پوپولیستی مجله امپایر دانست.

بعد از موفقیت رمان «پدرخوانده» اثر ماریو پوزو، استودیو پارامونت تصمیم به ساختن فیلمی بر اساس آن گرفت. تعدادی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان هالیوود مثل الیا کازان، آرتور پن و کوستا گاوراس برای کارگردانی این فیلم درنظرگرفته شدند، اما هیچ‌یک انتخاب نشدند.

وقتی فرانسیس فورد کاپولا برای این کار پیشنهاد شد، استودیو پارامونت ابتدا نپذیرفت چرا که کاپولا با این‌که تا آن موقع سه فیلم ساخته بود اما هنوز اسمی نداشت. به علاوه کاپولا خود نیز مایل نبود آن را بسازد اما برای راه‌انداختن استودیوی خود؛ زئوتروپ، به پول آن نیاز داشت.

کاپولا «پدرخوانده» را که قرار بود یک فیلم گانگستری ساده باشد، از سطح یک بی‌-مووی(B-Movie) فراتر برد و به یک درام خانوادگی قدرتمند و فراموش نشدنی در باره یک خانواده ایتالیایی متعلق به مافیا تبدیل کرد.

داستان زندگی دن کورلئونه، از روسای بزرگ مافیا و پسرانش، سانی، فردو و مایکل و مشاور آنها تام هیگن و پلیس ها،مجرمان، نمایش گران، سیاستمداران و آدم کش‌های حرفه‌ای، تریلوژی‌ای در باره گذار یک خانواده از دل خشونت‌ها و بی‌رحمی‌های یک قرن بود.

اختلاف بین کاپولا و کمپانی پارامونت از همان ابتدا با انتخاب مارلون براندو به وسیله کاپولا برای نقش دون کورلئونه شروع شد، چرا که براندو در آن زمان از چشم استودیوها افتاده بود و خریداری نداشت.

اما برخلاف پیش بینی پارامونت، «پدرخوانده» به موفقیت بزرگی دست یافت و مورد استقبال مردم و منتقدان فیلم قرار گرفت و نقدهای ستایش‌آمیز بسیاری درباره آن نوشته شد.

«پدرخوانده» یک رویداد بزرگ در تاریخ سینمای آمریکا بود و اقتصاد سینما، فرمول‌های استودیویی، نظام ستاره‌سالاری و ژانر فیلم‌های گانگستری را متحول کرد و تاثیر و نفوذ آن همچنان بر فیلم‌سازان جهان باقی است.

امروز «پدرخوانده» نه تنها الهام بخش سینمای گانگستری مدرن است بلکه بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی مثل «سوپرانو» نیز با الهام از کاراکترها و فضاهای فیلم کاپولا ساخته شده و می‌شوند.

بسیاری از منتقدان سینمایی، قسمت دوم «پدرخوانده» با بازی رابرت دونیرو در نقش جوانی دون کورلئونه را بهترین قسمت آن و بخش سوم آن را ضعیف ترین قسمت آن می‌دانند.

موسسه فیلم آمریکا «پدرخوانده» را بعد از «همشهری کین» بهترین فیلم تاریخ سینما معرفی کرد.

با این که ۳۵سال از ساخته شدن «پدرخوانده» می‌گذرد، تاثیر این فیلم بر روح و روان جامعه آمریکا همچنان باقی است.

Share

نظرهای خوانندگان

قرار گرفتن «آواز در باران» در جای چهارم، نشون می‌ده که این نظرسنجی، خیلی هم پوپولیستی نبوده.
حیف این فیلم که تو ایران چندان شناخته شده نیست

-- بدون نام ، Sep 24, 2008

يادم هست يكبار با دوستي آمريكايي صحبت مي كردم ، حرف سينما و فيلم پيش آمد. از من پرسيد كدام فيلم تاريخ سينما رو دوست داري گفتم به پدرخوانده ها خيلي علاقه دارم. خنديد و گفت حدس مي زدم. علت رو كه پرسيدم گفت آخه پدرخوانده تو كشورهاي جهان سوم خيلي محبوبه. بعد هم اضافه كرد مي دونستي فيلم محبوب صدام هم پدرخوانده بوده؟!

-- داود ، Sep 24, 2008

لیست مزخرفی است.اغلب فیلم های انتخاب شده سرشار از خشونت و سکس بوده و خالی از مفاهیم والای انسانی فیلمهای کارگردانانی چون تارکوفسکی برگمان کیشلوفسکی کوروساوا و... می باشند.
بتعث تاسف است که کشور های اروپائی نیز در انتخاب فیلمها راه داوران اسکار را ادامه می دهند و از پرداختهای چرند فیلمهای امریکائی تبعیت می کنند

-- gefry ، Sep 25, 2008

باید به داود عزیز بگم که حرف دوست آمریکائی شما درست نیست! شما در هر کجای آمریکا که زندگی کنید غیر ممکنه که فیلم "پدر خوانده" به دلیل محبوب بودنش هر یک یا دو ماه یکبار از یکی از شبکه های معروف آمریکائی پخش نشه؛ از اون گذشته سریال "Supranos" که یکی محبوب ترین سریالهای سالهای اخیر در آمریکاست تمی کاملا شبیه به پدرخوانده داره.

-- واله ، Sep 25, 2008

فكر كنم اين از معدود مواردي است كه بين نظر بينندگان و منتقدان نزديكي و تجانس وجود دارد.
قسمت هاي اول و دوم پدر خوانده معناي كلمه شاهكار است و خلاقيت كاپولا در اوج ولي در قسمت سوم كه بعد از دو دهه ساخته شد، شما زوال خلاقيت كاپولا و عدم انسجام فيلم را را به خوبي حس ميكنيد.
من قسمت اول و دوم پدر خوانده را شايد بيش از بيست بار ديده ام و بعد ها هم خواهم ديد.
درود بر كاپولا كه بسياري از لحظه هاي زيباي زندگي ام را مديون او هستم.

-- شهاب شهيدي ، Sep 25, 2008

اميدوارم ناراحت نشيد اما من فيلم پدرخواندرو فقط يكبار ديدم و اصلا باهاش حال نكردم---دليل اصلي اينكه من از براندو بدم مياد چون خيلي آدم گوشت تلخي هست!!!و صحنه هاي اكشن تكراري هستن!!!و اينكه گريم براندو در اين فيلم خيلي پايين هستش!!!
خيلي خوشحالم كه بعد از مدتي طولاني شواليه تاريكي توانست براي مدت يكماه فيلم برتر قرن باشد---من آغاز بتمن و شواليه تاريكي رو دهها بار ديدم و با اين دو اثر زندگي ميكنم---اگه بخواهيم اسطوره اي در سينما داشته باشيم بتمن كه نزديك به 8 دهه از خلق آن ميگذرد واقعا اسطوره اي جاودان هستش ---
اسطوره تاريكي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-- آرمان 28 ، Apr 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)