تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روسیه با نشست ۱+۵ مخالفت کرد

مقامات ایالات متحده اعلام کردند که روسیه با دیدار قدرت‌های بزرگ جهان برای بررسی دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، به گفته این مقامات، اگر چه آمریکا هنوز در تلاش است تا دیداری میان وزرای خارجه گروه ۱+۵ برگزار کند، اما احتمال موفقیت در برگزاری این نشست ضعیف اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که حضور همه وزرای خارجه در نیویورک زمان مناسبی برای برگزاری این نشست به نظر می‌رسید، اما پیام‌های روسیه نشانه مخالفت با برگزاری این گردهمایی است.

به نظر می‌رسد تصمیم روسیه برای تحریم این نشست، پس از سخنرانی تهدیدآمیز کاندولیزا رایس وزیرخارجه ایالات متحده که به مسکو هشدار داد با اقداماتش در خصوص گرجستان و موضع‌گیری در قبال سایر کشورها خود را بیشتر منزوی نکند، اتخاذ شده باشد.


عبور رایس از کنار احمدی‌نژاد در اجلاس سازمان ملل

مقامات آمریکایی می‌گویند که نمی‌دانند برای چه مدت رابطه مسکو و واشینگتن دچار این وضعیت خواهد بود.

آسوشیتدپرس هم گزارش داد که روسیه و چین، مانع از تلاش‌های آمریکا و اروپا برای افزایش تحریم‌ها علیه تهران شده‌اند.

مناقشه میان روسیه و غرب که بر سر بحران گرجستان به وقوع پیوست، موجب شد تا دیدار شش قدرت بزرگ جهان که قرار بود در هفته جاری در حاشیه نشست‌ سالیانه سازمان ملل برگزار شود به تعویق بیافتد.

کاندولیزا رایس و سرگی لاوروف همتای روسی وی برای نخستین بار پس از مناقشه گرجستان و روسیه، در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

قرار بود در نشست گروه ۱+۵، درباره ایران، کره شمالی، گرجستان، اوکراین و گسترش ناتو در خاورمیانه گفتگو شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که کشورش لزومی نمی‌بیند در خلال اجلاس سالیانه سازمان ملل، در خصوص ایران و برنامه هسته‌ای این کشور مذاکراتی صورت بگیرد.

وی افزوده که غرب باید بر سر مسائل افغانستان و آن‌چه در مرز افغانستان با پاکستان می‌گذرد به سرعت تشکیل جلسه دهد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا لغو دیدار سران گروه ۱+۵ را تائید کرد.

مک‌کورمک گفته است که ما هم با روسیه موافقیم که روز پنج‌شنبه به خاطر دیدارهای اعضای سازمان ملل، زمان مناسبی برای برگزاری نشست ۱+۵ نیست.

پس از گزارش اخیر محمد البرادعی دبیرکل سازمان انرژی اتمی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران مبنی بر بی‌توجهی این کشور به درخواست‌های بازرسان این سازمان و ادامه غنی‌سازی اورانیوم، چین و روسیه با افزایش تحریم‌ها علیه تهران با وجود اصرار قدرت‌های غربی مخالفت کردند.


در همین رابطه:
کاخ سفید: ایران با آژانس همکاری کند
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»

نظرهای خوانندگان

روسيه و آمريكا فعلا در حال كارشكني عليه يكديكرند و هر كدام جداكانه سد راهي شده اند براي يكديكر و كارتهاي همديكر را بي اثر مي كنند آمريكا كه در حال مذاكره با ايران است براي بدست آوردن امتيازات بيشتر از ايران فشارش را نيز افزايش داده است تا ايران را تسليم كند و روسيه هم كه از همه معادلات مطلع مي باشد كارشكني مي كند و نيروهاي نظامي اش را هم به سمت ونزوئلا مي فرستد بشار اسد دست باجه به روسيه مي رود و طرحهاي آمريكا براي حل دركيريهاي منطقه اي را دجار مشكل كرده است سخنان كاندوليزا رايس هم باعث شد كه روسيه كه كمي نرم شده بود دوباره جنك و دندان نشان دهد تا بكويد روسيه به همين سادكي كوتاه نمي آيد آمريكا بايد امتياز بدهد زيرا بدون همكاري روسيه طرحهاي آمريكا عملي نمي شود .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 24, 2008 در ساعت 01:52 PM

باعث تاسف است كه سرنوشت ايران بصورت يك كارت بازي در دست روسيه قرار گرفته است.

-- بدون نام ، Sep 25, 2008 در ساعت 01:52 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)