تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«رئیس جمهور آینده با رهبری اتمام حجت کند»

آیت‌الله حسینعلی منتظری روحانی منتقد جمهوری اسلامی اعلام کرد که رئیس جمهور آینده ایران باید در مورد اختیارات خود، با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر این کشور «اتمام حجت» کند.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران کمتر از ۹ ماه دیگر در ۲۲خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

آقای منتظری این اظهارات را در دیدار با مسئولان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: «هر کس که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد باید با مقام رهبری اتمام‌ ‌حجت کند که چون مردم به او مسئولیت داده‌اند باید مطابق آن اختیار هم‌ ‌داشته باشد و بتواند کابینه خود را هماهنگ انتخاب کند.»

به گفته این مرجع بلند‌پایه مذهبی، در انتخاب و انتصاب افراد کابینه نباید دیگران دخالت کنند و امور به رئیس جمهور «تحمیل» شود.

براساس یک سنت سیاسی در جمهوری اسلامی، روسای جمهور باید وزرای دفاع، اطلاعات، خارجه و کشور را با نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی تعیین کنند.


آقای منتظری که خود سال‌ها پیش از به قدرت رسیدن آقای خامنه‌ای، قائم مقام آیت‌الله خمینی بوده، با چنین رویکردی مخالف است و می‌گوید: «ولی فقیه باید نظارت کند که در قوه مقننه قانون‌ ‌خلاف اسلام تصویب نشود، مسئولین اجرایی خلاف اسلام کاری نکنند و قوه‌ ‌قضائیه خلاف اسلام قضاوتی نکند، نه این که در همه امور سیاسی و اقتصادی‌ ‌و غیره دخالت مستقیم کند.»

وی همچنین به مسئولان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی توصیه کرد که به همراه سایر گروه‌های اصلاح‌طلب نامزدی واحد در انتخابات داشته باشند.

آقای منتظری پیش از این در ششم بهمن ماه سال‌ گذشته، در دیدار با جمعی از دوستان مهدی بازرگان، از ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم انتقاد کرده و خواستار تجدیدنظر هیئت‌های اجرایی در این خصوص شده بود.

آیت‌الله منتظری که پیش از فوت آیت‌الله خمینی به عنوان جانشین او مطرح بود، چند ماه پیش از مرگ وی و به‌ویژه پس از انتقاد صریح از اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷از نیابت برکنار شد.

وی که از زمان مرگ آقای خمینی بارها مورد حمله نیروهای طرفدار حکومت قرار گرفته بود، پس از سخنرانی شدیداللحنی که در ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۷۶ (مصادف با سیزده رجب) در انتقاد از توان و صلاحیت فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد، منزل و حسینیه‌اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت ۵ سال در حبس خانگی به‌سر برد.
در حال حاضر حسینیه ‌آیت‌الله منتظری همچنان توقیف است و درس‌هاى فقهی او در‌ ‌محل دفترش برگزار مى‎شود.

Share
در همین رابطه:
آیت الله منتظری: از آزادی انتخابات تنها اسمی باقی مانده است
دیدار اعضای کمیته موقت صلح با آیت الله منتظری
آیت‌الله منتظری: سنگسار کیانی خلاف‌ موازین ‌است

نظرهای خوانندگان

به هر حال يك نفر بيدا شد به آقايان نهضت آزادي - مشاركت و ساير اصلاح طلبان بكويد عزيز من در سياست بايد با برنامه باشيد و با شرايط وارد حوزه هاي سياسي اتحاد و اتفاق شويد . به اين برفسورها ست كه مي كويد آقايان در سياست برنسيب را حفظ كنيد .آيت الله منتظري بر خلاف سن زيادش هنوز مي تواند اصلاح طلبها را رهبري كند . و با برنسيب هاي سياست آشناست .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 23, 2008

با شرايط و اختياراتی كه قانون اساسی برای ولايت فقيه مقرر كرده و با توجه به مجلسی كه از قانون نظارت استصوابی تشكيل می شود، رئيس جمهوری يك مدير تداركات است!
چيزی كه برخی اصلاح طلبان در پايان دوره رياست جمهوری خاتمی اعلان كرده بودند.
متنها در اين كشور دراختيار گرفتن قدرت سياسی نوبتی است. ظاهرا اين آقايان (سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی) كه هميشه پايشان در حكومت دراز بوده و كيسه شان پُر، دوست دارند وجهه و پرستيژ قهرمان ملت را بازی كنند. و چون دن كيشوت هل من مبارز بطلبند! و جالب تر آنكه در چنين مواقعی با ملاقات با حضرت آيت الله الظمی منتظری سعی دارند ايشان را مصرف سياسی خود كنند.

در حالی كه می دانند با اين قانون اساسی، و نظارت استصوابی هر كس رئيس جمهور شود، وقت تلف می كند.
به نظرمن هيچ كس كانديد نشود.
بهتر است. بگذارند رياست جمهوری در دايره همان اصولگرايان كه مجلس، رهبری، و قوه قضایيه و نيروی نظامی و انتظامی همراه و همگامش است، چرخ بخورد، آن ها می خواهند اصول بر باد رفته انقلاب را سر جايش قرار دهند!؟

-- محمد شوری ، Sep 23, 2008

lotfan dar morede montezeri etelaate bishtari beh ma eraea bedahid . mamnonim az shoma .

-- shab ، Sep 24, 2008

به نظر من هم هیچ کاندیدی معرفی نشه بهتر از اینه که کسی معرفی بشه که عملا تدارکاتچی رهبر باشه و گوش به فرمان رهبر .
تا این قانون اساسی وجود داره و اصلاح نشده هیچ کس کاری از پی نمیبره . شعار کاندیدی که من بهش رای میدم باید تغییر قانون اساسی باشه .

-- حجت ، Sep 24, 2008

تازمانی که خلیفه در مصدر قدرت باشد رییس جمهور مجلس ودولت در این نظام کاره ای نیست وفقط خودمان معطل کردهایم.

-- هانا ، Sep 24, 2008

با اینکه به مواضع آزادی خواهانه و شجاعانه اقای منتظری بسیار احترام میگذارم اما همیشه یک سوال ذهنم را مشغول میکند و ان هم اینکه اگر ایشان از نیابت رهبری عزل نمیشد و از سال 68 رهبر می شد باز هم چنین مواضعی داشت. پاسخ به این سوال دشوار است اما باید توجه داشت که اشتباه و بیعدالتی در الگوی ولایت فقه تا پیش از عزل ایشان نیز وجود داشت ولی تا قبل از عزل ایشان موضع گیری تندی نداشتند و مخالفتهای ایشان از زمان عزل ایشان آغازشد.
به هر حال شاید نه تنها ایشان بلکه هر آدمیزاده ای (جز معصوم) نتواند در هنگام برخورداری از قدرت مطلق تقوا پیشه کند.

-- بدون نام ، Jan 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)