تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد از تحدیدات مذهبی اهل تسنن در ایران

سازمان حقوق بشر کردستان با اعتراض به «نقض آزادی دین و مذهب» در ایران، خواستار پایان دادن به دخالت‌های دولت در امور مذهبی اهل تسنن شده است.

در بیانیه این سازمان آمده است که «سازمان حقوق بشر کردستان دخالت دستگاه‌های امنیتی و دولتی در انجام مراسم مذهبی اقلیت‌های دینی در ایران را تعرض به آزادی دین و مذهب» می‌داند.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که گزارش‌ها در مناطقی از کردستان حاکی از آنست که مقامات امنیتی ایران از رهبران اهل تسنن خواسته‌اند که تابع اعلام پایان ماه رمضان از سوی دولت مرکزی باشند.

در جمهوری اسلامی ایران همه ساله در اعلام زمان آغاز و پایان ماه رمضان اختلافاتی میان مراجع تقلید و برخی از گروه‌های دینی با حکومت مرکزی رخ می‌دهد.

مسئولیت اعلام آغاز و پایان ماه رمضان در ایران برعهده آیت‌الله علی خامنه‌ای است.

این سازمان در بیانیه خود افزوده که مقامات امنیتی در پاره‌ای از موارد رهبران اهل تسنن را تهدید کرده‌اند که نباید آداب روز پایانی ماه رمضان (عید فطر) را خودسرانه اعلام و به جای بیاورند.

سازمان حقوق بشر کردستان همچنین اعلام کرده که «به تمامی خادمین و نگهبانان مساجد و عبادتگاهای مذهبی اهل تسنن دستور داده شده تا در روزهای پایانی ماه روزه داری رمضان، مراکز و مساجد را تعطیل کنند.»

این بیانیه در شرایطی منتشر می‌شود که مدرسه «ابوحنیفه» اهل تسنن در سیستان و بلوچستان ایران در ششم شهریورماه امسال از سوی ماموران دولتی به علت «نداشتن مجوز» تخریب شده است.

مدرسه ابوحنیفه که در محله عظیم‌آباد شهر زابل قرار دارد با ۸۰۰ طلبه (۵۰۰ مرد و ۳۰۰زن) دومین مدرسه شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان بود.

در واکنش به تخریب مدرسه ابوحنیفه، ۱۵ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد از وی خواسته‌اند که «عاملان این اقدام را مجازات کند.»

مدرسه ابوحنیفه روز ششم شهریور ماه در حالی تخریب شد که کلاس‌های آن از سال گذشته تا این زمان در کانکس‌ها و خانه‌های اطراف آن برگزار می‌شد.
این مدرسه سال گذشته از سوی مامواران دولتی یکبار تخریب شده بود، اما در ششم شهریور ماه ماموران اقدام به تخریب کامل آن کردند.

این مدرسه از ۱۷ سال گذشته به این طرف به طور رسمی به عنوان یکی از شعب حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان فعالیت می‌کرد و داری ۶۰ مدرس بود.

در گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان که جمعه گذشته منتشر شده، از «تحدید رو به گسترش آزادی‌های مذهبی» در ایران به شدت انتقاد شده است.


در همین رابطه:
انتقاد آمریکا از محدودیت آزادی‌های مذهبی در ایران

نظرهای خوانندگان

دولت به دخالت در امور مذهبی اقلیتها پایان دهد

دولت ایران همواره در راستای وحدت اسلامی شعار داده است.

پس چرا نمی گذارند که مهاجرین افغانی نماز جماعت ، نماز جمعه و نماز عید خویش را برگزار کنند؟

1- 20 درصد از جمعیت ایران از اهل تسنن می باشند-

2-50 درصد از مهاجرین افغانی نیز سنی میباشند-

3- در دولت جمهوری اسلامی، مسئولین نظام همواره منادیان وحدت اسلامی بودند-

4-در جمهوری اسلامی اهل کتاب ( مسیحیان، زردتشتیان،یهودیان ) آزاد هستند تا آئین دینی خویش را آزادانه انجام دهند-

5-از تعداد 1/360/000/000 مسلمان در جهان تعداد 1/000/000/000 سنی میباشند-

با توجه به این 5 دلیل چگونه مقامات جمهوری اسلامی ود را توجیح می کنند و اجازه برگزار نماز جماعت، نماز جمعه و ناز عید را نمی دهند؟


حتی در برخب نقاط نماز تراویح را نیز نمی گذارند برگزار گردد.

آیا جلوگیری از برپایی نماز در راستای گسترش وحدت اسلامی میباشد و یا در راستای نفاق بین امت اسلامی؟

این امر چه توجیح عقلی و شرعی دارد؟

لذا بدین وسیله از مسئولین اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور خواهانیم که با برگزاری مجدد نمازهای 5 گانه و نماز عید موافقت نمائید تا وحدت اسلامی به صورت حقیقی بر قرار گردد.( به دور از شعار)

-- يک مهاجر افغان در ايران ، Sep 21, 2008

تهدید نه تحدید

------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
تحدید (با ح) به معنی محدود کردن است و در این خبر، همین معنا در نظر بوده است

-- علی ، Sep 21, 2008

سلام عزیزان هم وطنم
... منطقی باشید لطفا
عمر عثمان و... درست است برای پیامبر خیلی جنگیدند ولی راهش را ادامه نداده اند به دستوراتش عمل نکرده اند چرا خانه دختر حضرت فاطمه را که دختر همان پیامبری که شما قبول دارید آتش زده اند چرا چرا واقعا متاسفم برای شما و ...

-- سید ایمان احمدی ، Sep 23, 2008

سلام من خواستم از اقاd سید ایمان احمدی بپرسم : آیا ایشان میداند که دختر حضرت علی (کرم الله وجه) ام الکلثوم (رض) همسر حضرت عمر (رض) بودن ؟؟ بهتره کمی تحقیق کنی .
البته چون اینجا جای تبادل نظر شخصی نیست اگر نظر من را delete کردن حق با صاحبان سایت است.

-- انوشیروان علمداری ، Oct 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)