تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اتهام مهدی ذاکریان «جاسوسی» است

روزنامه اعتماد‌ ملی امروز پنج‌شنبه نوشت که مقامات دادگاه انقلاب، اتهام دکتر مهدی ذاکریان را «جاسوسی» اعلام کرده‌اند.

مهدی ذاکریان ۴۰ ساله، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق، ماه گذشته در منزل مسکونی‌اش به اتهامی که تا کنون از سوی مقامات ایران به طور رسمی اعلام نشده، از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

روزنامه اعتماد‌ ملی در گزارش کوتاهی اعلام کرد که مسئولان دادگاه انقلاب به مادر آقای ذاکریان گفته‌اند که اتهام فرزندش «جاسوسی» است.

ذاکریان دارای دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق و عضو هیأت علمی مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه است.

وی در عین حال مدیریت گروه اسراییل‌‌شناسی مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه را نیز بر عهده دارد.

مادر آقای ذاکریان تاکنون با ارسال سه نامه به رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه به نحوه بازداشت و بی‌اطلاعی از سرنوشت فرزندش اعتراض کرده است.

به نوشته این روزنامه، ذاکریان که از فعالان حقوق بشر به ‌شمار می‌رود، طی دو سال گذشته درخواست دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا برای استفاده از یک فرصت مطالعاتی در این دانشگاه را بی‌پاسخ گذاشته است.

ذاکریان از بنیانگذاران «انجمن علمی ایرانی روابط بین‌الملل» در ایران است.

> سایت انجمن علمی ایرانی روابط بین‌الملل

عبدالعلی قوام، محمود سریع‌القلم، حسین دهشیار و کیهان برزگر در کناری مهدی ذاکریان از دیگر اعضای هیأت ‌مدیره این انجمن هستند.‌

این استاد دانشگاه، سردبیر و مدیر مسئول نشریه «مطالعات بین‌المللی» را که به دو ‌زبان فارسی و انگلیسی در تهران منتشر می‌شود، بر عهده دارد. وی هم‌چنین مدیر مسئول فصلنامه «مطالعات منطقه‌ای» نیز هست.

بازداشت این استاد دانشگاه در ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که از سرنوشت برادران علایی که سوم تیرماه امسال دستگیر شده‌اند، هیچ اطلاعی در دسترس نیست.

دکتر کامیار علایی پژوهشگر دانشگاه هاروارد و کارشناس بین‌المللی بهداشت، پایه‌گذار برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران است.

آرش علایی نیز متخصص ایدز و اعتیاد و یکی از بنیان‌گذاران کلینیک‌های مثلثی برای درمان ایدز و اعتیاد در ایران است.

قوه قضاییه ایران اتهام این دو برادر را «اقدام برای براندازی جمهوری اسلامی» از طریق تشکیل سازمان‌های غیر دولتی‌ که آمریکا در شکل‌گیری آن‌ها نقش داشته، اعلام کرده است.


در همین رابطه:
اتهام برادران علایی «براندازی» اعلام شد
بی‌اطلاعی از سرنوشت مؤسسان انستیتو پارس
کلینیکی رایگان برای کمک به بیماران ایدز

نظرهای خوانندگان

Dar keshvari ke faghat savade khandano nevashtan baraye edareye omour kafist, che niazi be karshenass o daneshmand o mohaghegh hast.

-- Nam ، Sep 19, 2008

خب حالا ما بايد چي كار كنيم .... طرف متهمه ديگه ... يا بيگناهيش ثابت ميشه يا واقعا جاسوسه

-- شايان ، Sep 20, 2008

در این کشور اتهام زدن ساده و اثبات بی‌گناهی مشکل است. اگر کاری در جهت آرمان‌های انسانی که به آن‌ها معتقدی انجام دهی و این کار با مذاق آقایان سازگار نباشد، آن را اقدام در راستای براندازی نظام تلقی می‌کنند و سه سوت تمام اعتبار و سابقه و احترامت را به باد فنا می‌دهند.

-- م. گ. ، Sep 24, 2008

آقای شایان با اصول ابتدایی حقوق هیچ آشنایی ندارند. اتهام است که باید اثبات شود. ولی شرط، مجزا بودن سه قوه حکومت است، که در ایران بر قرار نیست.

-- م. م. ، Sep 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)