تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تداوم خاموشی‌ها در پاییز و زمستان

هم‌زمان با اعلام نگرانی پرویز فتاح وزیر نیرو از احتمال کمبود برق در فصل زمستان، یکی از معاونان این وزارت‌خانه اعلام کرد که تداوم خاموشی‌ها در کشور تا پاییز امسال ادامه خواهد داشت.

در ایران به علت کمبود برق مردم تابستان گرمی را پشت سر گذاشتند. در برخی مناطق برق به مدت پنج ساعت در روز قطع می شود که اعتراضاتی نیز به همراه داشته است.

خبرگزاری مهر، امروز سه‌شنبه به نقل از عباس علی‌آبادی گزارش داد: «براساس اطلاعات آماری، در پاییز نیز تداوم خاموشی‌ها را خواهیم داشت.»

وی علت تداوم خاموشی‌ها را «خشکسالی اخیر» و نداشتن فرصت کافی «واحدهای حرارتی برای تأمین برق مورد نیاز» عنوان کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر این مقام وزارت نیرو افزود: «چون امسال ذخیره برق نداشیم و در مرز پایداری شبکه قرار داشتیم، هرگونه حادثه در شبکه موجب خاموشی شد، که بعد از این هم احتمالا تجربه خواهیم کرد.»

پرویز فتاح وزیر نیرو نیز که امروز سه‌شنبه برای ارائه گزارشی از وضعیت خاموشی‌ها در کشور به مجلس فرا خوانده شده بود، به نمایندگان مجلس گفت که نگرانی «برای استفاده از نیروگاه‌های برق آبی‌ در شش ماهه دوم سال و سال آینده جدی است.»
وی افزود که برای تأمین برق ایران در فصل زمستان نگران است.

فتاح ادامه داد: «وزارت نیرو نگران سال آینده است، اگر بارش طبیعی نباشد، ۳۰ تا ۴۰ درصد ورودی نیروگاه‌های برق آبی کاسته خواهد شد و سال آینده، برق آبی درهمین وضعیت سال ۸۷ قرار می‌گیرد.»

وی همچنین از نمایندگان مجلس خواست تا در این شرایط سخت که وزارت نیرو تبدیل به یک وزارت خانه بدهکار و مستاصل شده، این وزارت‌خانه را یاری کنند.

ایران که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، امسال در حالی‌که دمای هوا در برخی از شهرها در تابستان به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده بود، مجبور شد تا برنامه قطع روزانه برق را در تهران و سایر نقاط کشور به اجرا بگذارد.

دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که به دلیل کم آبی و خشکسالی مجبور به جیره‌بندی برق شده است. با این حال بر اساس گزارش سازمان توانیر که در بهمن ماه سال ٨٦ تهیه شده، سهم واحدهای آبی در تولید برق تنها ۱۰.۳ درصد است و واحدهای حرارتی ۸۹.۷ درصد باقیمانده را تأمین می‌کنند.

حدود ۳۵ درصد از کل تاسیسات برق ایران در تهران قرار دارد و ۱۶ درصد از کل مشترکان برق در این شهر ساکن هستند.

شهرهای ایران در حالی با کمبود برق و آب مواجه هستند که پاکستان در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که هزار مگاوات برق از ایران دریافت کرده است.

پاکستان در دی ماه ۸۵ نیز قرارداد خرید ۳۹ مگاوات برق از ایران را اجرایی کرده بود.

همچنین طبق قراردادی در بهمن‌ماه ۸۵ توافق شد که ایران برای بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان ۱۰۰ مگاوات برق فراهم کند.


در همین رابطه:
احتمال افزایش خاموشی‌های تهران
اعلام زمان‌بندی خاموشی‌ها در تهران
پیش‌بینی خاموشی‌های گسترده در ایران

نظرهای خوانندگان

تا آن‌جایی که یادم هست و احتمالاً بقیه‌ی خوانندگان هم، زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی چندسال خشکسالی داشتیم ولی قطع برقی درکار نبود!! همین کذب صحبت آقای عباس علی‌آبادی را نشان می‌دهد که ظاهراً که نه باطناً در دولتِ فعلی نهادینه شده.

-- خاطره‌ها ، Sep 16, 2008 در ساعت 03:01 PM

در دبی که نه منابع طبیعی مانند ایران از جمله رودخانه و نیروگاه بادی ندارد و در تمام طول سال هم کولرها در همه جا شبانه روز روشن هستند، قطعی برق وجود ندارد. آنوقت در ایران....

-- مینا ، Sep 16, 2008 در ساعت 03:01 PM

حالا به مدد پروفسور کردان باز هم مردم میروند به احمدی نژاد رای می دهند میگویید نه ببینید

-- rezar ، Sep 17, 2008 در ساعت 03:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)