تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مذاکره ایران و روسیه درباره نیروگاه اتمی بوشهر

وزیر امورخارجه ایران درباره همکاری‌های انرژی اتمی و "بحران گرجستان" با همتای روسی خود سرگئی لاروف امروز (جمعه) در مسکو دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، در این دیدار منوچهر متکی و سرگئی لاوروف مسائل مهم منطقه‌ای ازجمله اوضاع قفقاز و منطقه خزر و تحولات اخیر گرجستان را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار به تماس‌های منظم میان مقام‌های روسیه و ایران اشاره کرده و از روند اجرای توافق‌های بدست آمده بین سران دو کشور از جمله مساله تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاروف اظهار امیدواری کرد که طبق توافق نیروگاه اتمی بوشهر تکمیل شود. اما خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر توافق میان ایران و روسیه بر سر زمان دقیق افتتاح نیروگاه اتمی بوشهر مخابره نکرده‌اند و زمان افتتاح این نیروگاه اتمی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیش از این زمان راه اندازی راکتور آزمایشی نیروگاه اتمی بوشهر ستامبر ۲۰۰۷ اعلام شده بود اما با گذشت یک‌سال از موعد مقرر هنوز این راکتور هنوز شروع به کار نکرده است.

سرگئی لاروف در این دیدار همچنین بر لزوم ادامه رایزنی‌ها در مورد توافقات بدست آمده میان روسای جمهوری روسیه و ایران در اجلاس اخیر سازمان همکاریهای شانگهای در تاجیکستان تاکید کرد.

طرفین همچنین از افزایش تراز تجاری در مبادلات بازرگانی دوجانبه و توسعه روابط ایران و روسیه ابراز رضایت کردند.

وزیر امور خارجه ایران، افزایش صد درصدی روابط اقتصادی ایران و روسیه در سال ‪ ۲۰۰۷‬را نویدبخش توسعه روابط دو کشور در سال ‪ ۲۰۰۸‬دانست.

حجم مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در سال ‪ ۲۰۰۷‬به حدود سه میلیارد دلار رسیده است.

در این دیدار دو طرف همچنین مسایل بین‌المللی از قبیل وضعیت عراق، افغانستان و خاورمیانه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

نظرهای خوانندگان

na sharghi na gharbi, jomhooriye eslami che ghadr shoare maskharei bood na
?

-- saman ، Sep 13, 2008 در ساعت 02:02 PM

"اما با گذشت یک‌سال از موعد مقرر هنوز این راکتور هنوز شروع به کار نکرده است."
ایراد جمله بندی

-- بدون نام ، Sep 13, 2008 در ساعت 02:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)