تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعلام نامزدهای دريافت جايزه بوکر سال ۲۰۰۸

هيئت داوران جايزه بوکر، اسامی شش کتاب نامزد دريافت جايزه بوکر؛ مهم‌ترين جايزه ادبی بريتانيا را اعلام کرد.

به گزارش گاردين، بيشتر نويسندگان آمده در اين فهرست تازه‌کارند و رمان‌شان اولين کار منتشر شده آنهاست.

کتاب پرفروش «ساحره فلورانس» (The Enchantress of Florence) نوشته سلمان رشدی که انتظار می‌رفت از برندگان بوکر امسال باشد، در اين فهرست ديده نمی‌شود.

مايکل پورتيلو رئيس هيئت داوران بوکر گفته است که داوران، کتاب رشدی را حتی در حدی ندانستند که درباره آن بحث کنند.

آقای پورتیلو افزوده است: «می‌توانم بگويم ما به اندازه بقيه کتاب‌ها در باره کتاب سلمان رشدی بحث کرديم و نه درباره نويسنده آن. بر اساس نظر جمعی داوران بوکر، کتاب سلمان رشدی يکی از شش نامزد دريافت بوکر تشخيص داده نشد. ما خيلی در اين باره بحث نکرديم.»


سلمان رشدی در سال ۱۹۸۳ به خاطر رمان «بچه های نيمه‌شب»، برنده جايزه بوکر شد. اين رمان در سال ۱۹۹۳ نيز از سوی داوران بوکر به عنوان بهترين رمان ربع قرن شناخته شد و جايزه بوکر بوکرها را دريافت کرد.

«بچه‌های نيمه شب» امسال هم در مراسم چهلمين سالگرد جايزه بوکر، به عنوان بهترين رمان بوکر در طی چهل سال انتخاب شد.

داوران بوکر علاوه بر کتاب رشدی، کتاب‌های «سگ گمشده» نوشته مايکل دی کرتسر و «ندرلند» نوشته جوزف اونيل را نيز شايسته دريافت اين جايزه 50 هزار پوندی ندانستند.

آن‌طور که گاردین نوشته است، به جای آنها، داوران به کتاب‌های نويسندگان ناشناس و حتی جديد از سرزمين‌های ديگر توجه کردند که به نظر آنها « به شدت خواندنی» و « هيجان‌انگيز» آمد.

پيش‌بينی می شود سباستيان بری نويسنده کتاب «مقدس اسرارآميز» (The Secret Scripture) که از ديد يک پيرزن ايرلندی که بيشتر زندگی‌اش را در تيمارستان گذرانده بازگو می‌شود و روايت تازه‌ای از تاريخ ايرلند است، برنده بوکر امسال باشد.

بر اساس گزارش گاردين، به نظر می‌رسد داوران بوکر امسال علاقه زيادی به روايت‌های طولانی داشته‌اند، چرا که کتاب «دريای خشخاش» نوشته آميتاو قوش (Amitav Ghosh) نخستين بخش از تريلوژی بلند او در باره جنگ ترياک است که از 1838 شروع می‌شود و تا امروز را در بر می‌گيرد.

کتاب ۷۰۰صفحه‌ای استيو تولتز نويسنده تازه‌کار استراليايی با عنوان «جزيی از کل» (A Fraction of the Whole) نيز روايت بلندی در باره رابطه يک پدر و پسر است.


«اعتدال شمالی» ( The Northern Clemency) نوشته فيليپ هنشر هم داستان دو خانواده را در فاصله بين سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۴ در دوره تاچر در بريتانيا روايت می کند.

«ببر سفيد» نوشته اراويند آديگا نيز نخستين کتاب اين نويسنده جوان هندی است که خبرنگار بخش آسيای مجله تايمز در هند بوده است.

در این کتاب، داستان مرد فقيری به نام بالرام که از روستايش به دهلی مهاجرت می کند تا بازرگان موفقی شود اما بر حسب اتفاق مرتکب قتل می شود ‌، روایت شده است.

ليندا گرنت با کتاب «لباس‌ها بر پشت‌شان»(The Clothes on Their Backs)، تنها زن نويسنده‌ای است که در فهرست نامزدهای بوکر امسال ديده می‌شود.

جايزه بوکر، جايزه‌ای نقدی به مبلغ پنجاه هزار پوند است که هر ساله به بهترين رمان يک نويسنده عضو کشورهای مشترک‌المنافع يا ايرلند که به زبان انگليسی منتشر شده باشد، تعلق می‌گيرد.

اين جايزه در سال ۱۹۶۹ به وسيله شرکتی تجاری به نام بوکر مک‌کانل بنا نهاده شد و پی‌اچ نيوبای نويسنده رمان «چيزی برای پاسخ گويی»، نخستين برنده آن بوده است.

سال گذشته اين جايزه به آنه ان‌رايت(Anne Enright) نويسنده ايرلندی به خاطر «کتاب تجمع»(Gathering) تعلق گرفت.

لوئيس دوتی رمان نويس، جيمز هنيگ موسس کتابفروشی زنجيره ای اوتاکار، سينگ کولی برنامه ساز راديو و تلويزيون و الکس کلارک ويراستار گرانتا، اعضای هيئت داوران بوکر امسال را تشکيل می‌دهند. مايکل پورتيلو نماينده سابق جناح محافظه‌کار بريتانيا نیز رياست هيئت داوران بوکر را به عهده دارد.

برنده نهايی جايزه بوکر روز سه‌شنبه ۱۴ اکتبر در مراسم شامی در تالار گيلدهال لندن اعلام می‌شود.

نامزدهای دريافت جايزه بوکر 2008 عبارتند از:
۱- «ببر سفيد» نوشته اراويند آديگا
۲- «مقدس اسرارآميز» نوشته سباستيان بری
۳- «دریای خشخاش» نوشته آمیتاو قوش
۴- «لباس‌ها بر پشت‌شان» نوشته ليندا گرنت
۵- «اعتدال شمالی» اثر فیلیپ هنشر
۶- «جزئی از کل» اثر استیو تولتز

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)