تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست ۱۷۲ نماینده برای رسیدگی به اعتراض کنکوری‌ها

هم‌زمان با تجمع معترضان به نتایج آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها در مقابل مجلس شورای اسلامی، ۱۷۲ نماینده با صدور بیانیه‌ای خواستار رسیدگی به این اعتراض‌ها شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این بیانیه که امروز سه‌شنبه از سوی هئیت رئیسه مجلس قرائت شد، آمده است که «وزارت علوم و تحقيقات و فناوري با رسيدگي فوري و دقيق به اعتراضات داوطلبان، از هرگونه تضييع حق احتمالي آنان جلوگيري بعمل آورد.»

این بیانیه در زمانی قرائت و منتشر ‌شد که تعدادی از معترضان به نتایج کنکور امسال، با تجمع مقابل مجلس خواستار رسیدگی به شکایت‌اشان از سوی نمایندگان بودند.

در بخشی دیگر از این بیانیه تصریح شده که «جمع کثیری از داوطلبان علی‌رغم داشتن رتبه‌های دو یا سه رقمی، از محل مورد نظر یا مورد انتظار قبول نشده‌اند و شبهاتی مبنی بر تضییع حقوق داوطلبین وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در میان تجمع کنندگان امروز، فردی که با رتبه ۳۰ نتوانسته قبول شود، در حالی که گریه می‌کرد گفت: «سرمايه مالي، روحي و رواني خانواده‌ام به باد رفته است.»
براساس این گزارش، دراين تجمع، داوطلبان مشابه وي كه داراي رتبه بالاي علمي در كنكور سراسري امسال هستند نیز حضور داشتند.

آرش هوايي که خبرگزاری فارس وی را یک داوطلب کنکور معرفی کرده، گفته است که: «داراي رتبه ۱۷ تجربي از اصفهان هستم، اما در دانشگاه تهران پزشكي قبول نشدم، در حالي كه سال گذشته تا رتبه بالاتر در دانشگاه‌هاي تهران قبول مي‌شد.»

زهره زماني نيز گفت كه رتبه ۵۹۷ منطقه سه اصفهان را دارد ولي در هيچ دانشگاهي قبول نشده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی تعداد تجمع‌کنندگان را ۶۰ نفر اعلام کرده که برخی از آنها با در دست داشتن پلاكاردهايي خواستار تجديدنظر در نتايج كنكور امسال بودند.

بر روي اين پلاكاردها نوشته شده بود: «وزارت علوم اشتباه كرده، مصوبه امسال نبايد اجرا گردد»، «رييس جمهور ما، عدالت عدالت»، «نمايندگان ملت به اعتراض كنكوري‌ها رسيدگي كنيد».

در واکنش به این اعتراض‌ها و در پیوند با بیانیه ۱۷۲ نماینده مجلس، مصطفی کواکبیان نماینده میانه‌روی مردم سمنان در مجلس، که مسئولیت فراکسیون دانشگاهیان را برعهده دارد وزیر علوم را تهدید کرد در صورتی که «به مشكلات كنكوري‌ها بي‌توجه باشد و نمايندگان را قانع نكند،» استيضاح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای کواکبیان گفت که در این رابطه فراكسيون دانشگاهيان نشست مشتركي با وزير علوم خواهد داشت و در صورتی که وزیر نتواند نمایندگان را قانع کند ابتدا با سئوال و سپس با استیضاح مواجه خواهد شد.

عماد حسيني نماينده مردم قروه هم امروز در نطق پیش از دستور خود «نسبت به ضايع شدن حقوق داوطلبين كنكور به دنبال سهميه‌بندي بومي و استاني»، به مسئولان وزارت علوم تذكر داد.
آقای حسینی تذکر خود را با استناد به اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسي مطرح کرد و گفت که «نبايد مجلس خود را از اين موضوع بيرون بكشد.»

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در واکنش‌ به این درخواست‌ها به علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ماموریت داد تا « این مسئله را با حضور مسئولان سازمان سنجش بررسی کند.»

نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۸۷ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی كشور، پنچشنبه گذشته اعلام شد که براساس آن از میان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، ۴۳۷ هزار و ۶۹ نفر پذیرفته شدند كه ۶۴ درصد آن‌ها را دختران تشكیل می‌دهند.

انتشار نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی همه ساله با اعتراض گروهی از داوطلبان مواجه می‌شود.

در ایران تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است، اما به علت ظرفیت‌ محدود دانشگاه‌ها، داوطلبان باید آزمونی سخت را پشت سر بگذارند.
در آزمون سراسری امسال، ۱۵۸ هزار و ۹۱۱ نفر از پذیرفته‌شدگان مرد و ۲۷۸ هزار و ۱۵۸ نفر زن هستند.

بنا بر اعلام مسئولان سازمان سنجش، در حال حاضر در مجموع حدود ۶۲ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها دختر و ۳۸ درصد آن‌ها پسر هستند كه این آمار با احتساب دانشگاه‌های آزاد، فراگیر و علمی كاربردی، به ۴۹ درصد پسر و ۵۱ درصد دختر می‌رسد.

براساس آمار‌های سازمان سنجش، این سازمان سالانه ۹۵ کنکور در ایران برگزار می‌کند.
تعداد ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت می‌کنند که از این تعداد تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری به رقابت می‌پردازند.


در همین رابطه:
تجمع در اعتراض به نتایج آزمون سراسری

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)