تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«خروج روسیه از گرجستان تا یک ماه آینده»

در حالی که دیوان داوری لاهه با برگزاری جلسه‌ای اضطراری، بررسی شکایت گرجستان از روسیه را آغاز کرده است، رئیس جمهوری فرانسه گفت که مسکو ظرف یک ماه آینده خاک گرجستان را ترک خواهد کرد.

نیکولای سارکوزی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا که برای راضی کردن روسیه به رعایت همه مفاد مندرج در توافق‌نامه آتش‌بس میان طرفین، از جمله خروج کامل ارتش روسیه از گرجستان به مسکو سفر کرده بود، از خروج نیروهای روسیه تا یک ماه آینده از خاک گرجستان خبر داد.

قرار است دادگاه لاهه به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد، در طول سه روز، شکایت گرجستان از روسیه را به دلیل آن‌چه پاکسازی قومی و نقض حقوق بشر نامیده، مورد بررسی قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم تینا بورجالیانی وزیر دادگستری گرجستان مدعی شده است که ساکنان گرجی تبار اوستیای جنوبی و آبخازیا از سوی روسیه تحت فشار قرار دارند و آواره شده‌اند.

وی گفته است که حدود 450 تن از شهروندان گرجستان در این مناطق جدایی‌طلب آواره شده‌اند و دولت روسیه باید به دادگاه لاهه تعهد دهد که گرجی‌های ساکن اوستیای جنوبی و آبخازیا در معرض «تبعیض و خشونت، قتل، گروگانگیری و بازداشت خودسرانه» قرار نخواهند گرفت.

قرار است دولت روسیه نیز نظر حقوقی خود درباره شکایت گرجستان را مطرح کند. پیش‌بینی می‌شود نمایندگان روسیه، دیوان لاهه را فاقد صلاحیت رسیدگی به مناقشه مسکو با گرجستان بدانند.

در همین حال بی‌بی‌سی نیوز نیز به نقل از آقای سارکوزی گزارش داد که روسیه متعهد شده است نیروهایش را به جز اوستیای جنوبی و آبخازیا از سایر قسمت‌های گرجستان خارج کند.

بر اساس این گزارش، خروج نیروهای روسیه از گرجستان به پس از استقرار 200 ناظر صلح اتحادیه اروپا در اوستیای جنوبی موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه همچنین خواستار تضمین در خصوص تکرار نشدن توسل به زور از سوی گرجستان در مناطق جدایی‌طلب شده است.

آقای مدودف در کنفرانس خبری مشترکی با همتای فرانسوی خود پس از مذاکرات سه ساعته پشت درهای بسته اعلام کرد که حداکثر تا هفته آینده، پست های بازرسی خود در گرجستان را برخواهد چید.

رئیس جمهوری فرانسه پیش از ورود به مسکو به روسیه هشدار داده بود که میان اعضای اتحادیه اروپا در خصوص مخالفت با حضور نیروهای روسیه در گرجستان توافق نظر وجود دارد.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و ژوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا، سارکوزی را در این سفر همراهی می‌کنند.

آقای باروسو پیام اتحادیه اروپا به روسیه را روشن و آن را «دفاع روسیه از منافع مشروع خود از طریق دیپلماسی» عنوان کرد.

تصمیم قطعی اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت رابطه خود با روسیه، به بعد از سفر رئیس جمهوری فرانسه به این کشور موکول شده است.

آقای سارکوزی پس از گفتگو با دیمیتری مدودوف رئیس جمهوری روسیه به تفلیس سفر می‌کند تا با میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان نیز دیدار و گفتگو کند.

در حالی که اتحادیه اروپا بر خروج کامل نیروهای روسیه از گرجستان تاکید می‌کند، روسیه اعلام کرده است که تعدادی از نیروهایش را به عنوان صلح‌بان در گرجستان نگاه می‌دارد.

آقای ساکاشویلی نیز در آستانه سفر سارکوزی به منطقه، گفت که با کمک غرب کنترل اوستیای جنوبی و آبخازیا را دوباره بدست خواهد گرفت.


در همین رابطه:
چنی: غرب علیه روسیه موضع‌گیری کند
هشدار روسیه به غرب، همزمان با نشست اتحادیه اروپا
براون: اروپا در رابطه با روسیه تجدید نظر کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)